مشاغل خانگي از ديرباز در قالب دست ساخته هاي بشر براي تسهيل در جريان زندگي مورد تاکيد بوده، امروز در سايه اشباع بازار کسب و کار جريان خود را در زندگي روزمره جوامع انساني با رويکرد سرمايه اي يافته به طوري که با محور مشاغل خانگي در جهان دوباره زنده شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،کسب و تولید زمینه رشد و پیشرفت اقتصادی هر کشور را فراهم می کند و می تواند شامل کالا و خدمات ياخلق ایده‌های جدید و کارآفرینی باشد، بدیهی است که کسب تولید مناسب و داشتن یک اقتصاد پویا در گرو کار وفعالیت موثر و مفید امکانپذير خواهدبود.

درايران با توجه به تركيب جمعيتي جوان، ضرورت ايجاد شغل در ميان خانواده‌هاي ايراني احساس شده، بطوريکه ضرورت کاستن از وابستگی به درآمد نفت و شرایط امروزه‌ي اقتصادی منجر به ارائه الگو های مناسب برای حل معضل بیکاری شده است.

شناسایی زمینه‌های جدید مشاغل خانگی، معرفی الگوهای مناسب کارآفرینی دركوتاه‌مدت و حتي در ميان مدت مي تواند سهم بسزایی در کاهش آسیب‌ها و ناهنجاری های اجتماعی ناشی از بیکاری داشته باشد.
عصر حاضر به عنوان دوران بازگشت به كسب و كارهاي خانگي ناميده شده و بخشي از فعاليتهاي حياتي و ضروري اقتصادي كشورهاي پيشرفته محسوب مي‌شوند و ازنظر ايجاد شغل، نوآوري در عرضه محصول يا خدمات،موجب تنوع و دگرگوني زيادي در اجتماع و اقتصاد هركشور مي‌شود.
 
براي جوانان، مشاغل خانگي درمقايسه با ديگر انواع كسب و كار آسان و نقطه شروع مناسبي براي راه اندازي كسب و كارشخصي است.  

اين کسب و کار درسراسر جهان به عنوان راهکار اشتغالزايي و درآمدزايي مطرح شده و بطوريکه بيش از 20 درصد شاغلین کشورهای توسعه یافته درمنازل خودبه فعالیت اقتصادی می‌پردازند.  

بطور مثال تجربه تايوان در زمينه مشاغل خانگي كه برمبناي شعار هر خانه، كارخانه و هر كارخانه، خانه‌است شكل گرفته و اشتغال خانگي بيش از 80درصد از اقتصاد اين کشور را به صورت مستقيم و غيرمستقيم تحت تاثير قرار داده است.

در شرايطي که تنوع مشاغل خانگي در سراسر جهان رو به فزوني است، مزاياي آن از جمله ايجاد توازن بين مسئوليت خانوادگي زنان واشتغال آنان،حذف هزينه هاي مربوط به خريد، اجاره كارگاه و جلوگیری از رفت وآمدهای شهری، بهره برداري از پتانسيل ساير اعضاي خانواده، موجب فراگيري آن در کشورهاي در حال توسعه شده‌است.

كسب وكارهاي خانگي درايران با سابقه ديرينه،موجب شکل گيري صنايع دستي با تنوع گسترده در بازار شده است، دست ساخته هايي که از ديرباز درمنازل و محل سكونت افراد توليد مي شدند امروز سهم اعظمي از درآمد صادراتي آن نصيب کشور مي شود که درنتيجه تغيير و تحولاتي كه در فعاليتهاي اقتصادي ،اجتماعي امروز به وجود آمده به اين نوع از کسب و کار توجه بيشتري شده است.

با وجود سابقه دیرینه ي صنایع ‌دستی، مشاغل خانگی موضوع جدیدی است که در منشور کاری وزارت کار و امور اجتماعی در دولت دهم مورد توجه خاصی‌ قرار گرفته،بر طبق اصل 43 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،تامین شرایط و امکانات کار برای همه وقراردادن وسايل کاردراختیار افرادي که قادربه کارند ولي وسايل کار ندارند، موید اهمیت وجایگاه ویژه اشتغال درقوانین کشوراست.

باتوجه به اهمیت مشاغل خانگی درتوسعه اقتصادی کشور قانون حمایت ازمشاغل خانگی دربهار 1390 تصویب و ابلاغ شده و براساس این قانون دولت ازمشاغل خانگی باپرداخت تسهیلات کسب و کارخانگی و باراه اندازی سامانه ی مشاغل خانگی در جهت حمایت از این گروه شاغلين بر آمده است.
 
براساس گفته ی معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طرح تخصیص500 میلیارد تومانی بانک مرکزی برای ساماندهی مشاغل خانگی به استان‌ها در طی چند روز گذشته ابلاغ شد و کسانی که متقاضیان  دریافت تسهیلات هستند در صورت واجد شرايط بودن به بانک‌های عامل معرفی وتسهیلات دریافت می‌کنند.

شرایط اقلیمی کشور ، پتانسیل ها و توانایی های صنعتی و تولیدی هر منطقه باعث شده تا مردم در راستای توسعه فضای کسب و کار و رفع بیکاری به کار افرینی و اشتغال روی آورند.

مزاياي مشاغل خانگی بر کسی پوشیده نیست و با توجه به تاثیرگذاری آن بر رونق اقتصادی کشور قوانین سخت برای صدور مجوز و وام باعث بی اعتمادی مردم برای ورود به ایجاد مشاغل خانگی شده است، که امیدواریم با حل مشکلات مشاغل خانگی  زمينه‌ي اشتغال مولد و پایدار جوانان و کاهش بیکاری در سطح جامعه فراهم شود.

انتهای پیام/

گزارش از ناهید خدادادی

برچسب ها: مشاغل ، خانگی ، کار ، توسعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار