بررسی تیم‌های اول تا چهارم جدول رده‌بندی نیم‌فصل نخست لیگ برتر عنوان بهترین خط حمله را به دبیری نسبت داد.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، در فاصله دو روز مانده به آغاز نیم‌فصل دوم لیگ برتر فوتسال به تحلیل و بررسی 4 تیم صدر جدولی می‌پردازیم.

دبیری تبریز، گیتی‌پسند اصفهان، میثاق تهران و شرکت حفاری با توجه به عملکرد خود در نیم‌فصل نخست به ترتیب در رده‌های اول تا چهارم قرار گرفته‌اند.

**مدیریت به موقع حفاری را در جدول ارتقاء داد

شرکت ملی حفاری اهواز، حفاری که طی چند سال اخیر بدون حاشیه و تغییرات و به واسطه حضور دو ساله ابطحی در این تیم به ثبات فنی دست یافته و یکی از تیم‌های خوب و قابل قبول لیگ برتر بود با تغییراتی در کادر فنی رقابت‌های فصل جدید را آغاز کرد. با وجود اینکه پیش‌بینی می‌شد حفاری با ابطحی به کار خود ادامه دهد اما پیوستن وی به نیمکت شهرداری ساوه نام ناظم الشریعه مربی با تجربه فوتسال را در رأس کادر فنی تیم حفاری قرار داد.

آغاز ایده‌آل رقابت‌های این تیم و تساوی با گیتی‌پسند در اهواز، پیروزی بر ماهان در قم روزهای خوبی را برای تیم خوش تکنیک فوتسال ایران ترسیم کرد اما مشکلات نوسانات فنی حفاری‌ها که در چند فصل اخیر گریبانگیر آنها بوده در نیم ‌فصل نیز دیده شد تا باخت حفاری‌ها به منصوری و تساوی با شهرداری تبریز در اهواز رقم زده شود و این تیم نتواند در جایگاهی بالاتر از چهارمی تکیه زند، البته  نباید این مورد را نادیده گرفت که کسب رتبه چهارم در لیگی که اعضای آن با قدرت ظاهر شده و مدعی هستند جایگاه مطلوبی برای شرکت حفاری به حساب می‌آید با وجود اینکه تیم اهوازی به سبب حضور بازیکنان تکنیکی فوتسال چشم‌نوازی را مقابل حریفان ارائه می‌دهد، اما ضعف فنی در پست‌های مختلف که در برخی از دقایق بازی این تیم به چشم می‌آید، غیر قابل انکار نیست.

از سوی دیگر در حالیکه آمار گل‌های دریافتی زده شده توسط بازیکنان حفاری مطلوب است، اما این تیم اثبات کرده که پس از به ثمر رساندن گل تمرکز لازم جهت حفظ ان را نداشته‌اند. ناظم الشریعه خوب می‌داند رفع مشکلات فنی به جهت حفظ جایگاه و یا ارتقاء در جدول الزامی است این درحالیست که سرمربی شرکت حفاری همیشه به بی‌تجربگی بازیکنان تیمش در بوجود آمدن این نقاط ضعف اشاره داشته است. البته در مرحله‌ای از رقابت‌ها تیم حفاری به واسطه حضور چند بازیکن و حاشیه سازی برای تیم روبه‌رو شد که مدیریت به موقع ناظم الشریعه و مسئولان باشگاه باعث توقف سیر نزولی ساختگی تیم و ارتقاء آنها در جدول شد.



گفتنی است، مجتبی فریدی‌زاده با به ثمر رساندن 10 گل به عنوان بهترین گلزن، فرید نمازی بازیکن با تجربه در نقش طراح و علیرضا صمیمی سنگربان ملی‌پوش این تیم تأثیرگذارترین مهره‌ها بوده‌‌اند.

**ثبات تاکتیکی میثاق را سکونشین کرد

میثاق تهران

نماینده پایتخت نشینان در لیگ برتر که پس از گذشت هفته های ابتدایی فصل گذشته محمود خوراکچی را به عنوان سرمربی به خدمت گرفت و کار خود را با ایستادن در رتبه پنجم پایان داد. در فصل جاری آغاز ایده‌الی داشت که به کسب رتبه سوم در نیم‌فصل نخست با صعود دو‌ پله‌ای انجامید که نشان از رشد فنی تیم دارد. تیم خوراکچی در نیم‌فصل نخست با یک نقطه روشن و تاریک روبه‌رو بود. شکست میثاق برابر 3 تیم تبریزی در بازی‌های پی‌در‌پی پس از حاشیه‌هایی که در رقابت با دبیری بوجود آمد را می‌توان نقطه تاریک تیم تهرانی دانست اما پس از آن پیروزی مقابل گیتی‌پسند در اصفهان میثاق را به جایگاه روزهای مطلوب خود بازگرداند و نمقطه روشن این تیم بود.

عواملی از قبیل شناخت کافی خوراکچی از تیم، از دست ندادن بازیکنان سال گذشته، هماهنگی تاکتیکی در بخش‌های مختلف و ثبات تیمی و تمرکز در تمام دقایق که به پیروزی میثاق در لحظه‌های پایانی رقابت‌ها می‌‌انجامد جزو نکات فنی مثبت این تیم شمرده می‌شود. البته آخرین فاکتور گفته‌ شده در بیش از 8 بازی به تیم تهرانی کمک کرد تا یک امتیاز را با 3 امتیاز دریافتی تعویض کنند، هم اکنون در جایگاه سوم جای گیرند.

به نظر می رسد تیم خوراکچی به جهت از دست دادن دو بازیکن برای حضور در رتبه های بالاتر نیاز به جذب مهره دارد که با گرفتن مسعودی تا حدودی بر این مشکل غلبه کرده است.

گفتنی است: مجید رییس با تجربه خود، حسین سلطانی در نقش طراح و مجتبی‌ حسن‌نژاد به عنوان گلزن نقش مهمی در کسب نتایج داشته اند.

**گیتی‌پسند اصفهان:

فصل جاری آغاز متفاوتی برای گیتی‌پسند اصفهان بود تغییرات همراه با حواشی در کادر فنی این تیم، حضور رضا لک در گیتی پسند، عدم حمایت هواداران اصفهانی از این تیم، حضور گیتی پسند نوین در لیگ برتر، عدم حمایت کافی مسئولان باشگاه از لک و شاگردانش، مصدومیت پی‌درپی بازیکنان ملی‌پوش این تیم از نکاتی بود که اجازه حضور قدرتمند را به گیتی پسند نداد اما با فاکتورهای منفی نام برده شده تکیه بر جایگاه دوم نیز نتیجه مطلوبی است.



لک که با توجه به عملکردش در سال‌های اخیر یکی از موفق‌ترین مربیان فوتسال بوده با توجه به مشکلات و با برنامه‌ریزی مناسب و حضور مهره‌ها پر رنگ با کسب 30 امتیاز توانایی‌هایش را به نمایش گذاشت تا خلع حمایت مسئولان باشگاه از این تیم و توجه به زمزم دیگر نماینده این دستگاه جبران شود اما این سرمربی می‌داند حضور در نیم فصل به مراتب دشوارتر بوده و حواشی درونی به مانند سم از کسب قهرمانی جلوگیری خواهد کرد.

شکست تعجب برانگیز خانگی مقابل تیم میثاق نشان از حواشی ومشکلات گریبانگیر تیم که به گوش می‌رسد، بود.

هر چند که پیروزی در 4 هفته پایانی نیم فصل نخست در کسب شرایط ایده‌آل به این تیم کمک کرد اما پس از بررسی و نکات منفی در حاشیه تیم گیتی پسند عمده‌ترین مشکل شاگردان لک را می‌توان در توان و قدرت تهاجمی بازیکنان این تیم خلاصه کرد.

حضور چند بازیکن تهاجمی وبا ذهنیت حمله محض گیتی‌پسند را در بخش دفاعی با مشکل روبه رو کرد تا چندی از امتیازهای کامل را با یک امتیاز تساوی تعویق کند.

گفتنی است: سپهرمحمدی درون دروازه و افشین کاظمی از بازیکنان تاثیرگذار گیتی پسند در طول نیم فصل بوده‌اند.

** دبیری تبریز:

این تیم که فصل گذشته با تکیه بر جایگاه چهارم عنوان بهترین تیم تبریزی را از آن خود کرد با چشیدن طعم شیرین رقابت‌های صدر جدولی و افزایش انگیزه برای کسب رتبه بهتر و حتی در دست گرفتن عنوان قهرمانی پس از پایان فصل با برنامه ریزی دقیق تغییرات لازم برای رسیدن به این مهم را اجرایی کردند در اولین گام توافق وحید شمسایی به عنوان بازیکن مربی و پس از آن جذب مهره برای تقویت نفری تیم، شروع به موقع تمرینات و حضور در تورنمت کویت در مدت زمان کوتاهی راه را برای نماینده تبریز و ظهور به عنوان مدعی در صدر لیگ برتر باز کرد.

هرچند قرعه‌کشی بحث‌برانگیز باعث حضور چهار هفته ای پی در پی دبیری‌ها در خانه شد تا این تیم از نظر فنی به طور کامل شکل گرفته و به ثبات برسد اما نمی‌توان از توانایی تیم که با توجه به آمار نشان از عملکرد قابل قبول آن‌ها در خط دفاع و حمله دارد چشم پوشی کرد که نشان از دستیابی دبیری به ثبات تاکتیکی است.

همچنین این تیم با به ثمر رساندن 59 گل به عنوان بهترین خط حمله را از آن خود کرده است.

عمده دلیل موفقیت دبیری‌ها انگیزه بالای مدیران کسب عنوان قهرمانی و وحید شمسایی برای موفقیت در اولین تجربه مربیگری است همچنین توجه به ترفیع نیازهای فنی و غیرفنی تیم از سوی باشگاه و مسئولان عنوان قهرمانی نیم فصل را به تیم دبیری تبریز سپرد تا بالاتر از دیگر رقبا در صدر جدول قرار بگیرد.

گفتنی است: این تیم با توجه به حضور شمسایی خواسته یا ناخواسته رو به استفاده از تاکتیک 1-3 برده که بیشتر حملات به شمسایی ختم شود همین امر حضور این بازیکن با تجربه را درخشان کرده است.
حضور فرهاد فخیم و جواد اصغری مقدم به عنوان بازیکنان با تجربه وتاثیرگذار در کسب نتایج تیم نقش به سزایی داشته است.


** منصوری متخصص می‌خواهد/ "پرس" عامل پرس فرش‌آرا

 
**شهید منصوری قرچک
 
تیم قرچکی که به واسطه‌ی نتایج ایده‌آل چند سال گذشته هواداران و علاقه‌مندان را به عملکرد قدرتمند و ایستادن در پله‌های اول تا سوم عادت داده است فصل جاری را به مانند همیشه با مشکلات مالی و حواشی آغاز کرد، تا در پایان نیم فصل نتواند در جایگاهی بهتر از پنجمی تکیه زند با وجود اینکه پس از کسب عنوانهای نائب قهرمانی، دو قهرمانی و سومی در چهار سال گذشته، عملکرد فعلی منصوری‌ها مورد انتقاد قرار می‌گیرد اما رقابت مطلوب تیمهای مدعی و عدم حضور مهره‌های تاثیرگذار فصل گذشته این تیم رتبه کنونی را منطقی جلوه می‌دهد.


 
منصوری پرافتخارترین تیم لیگ برتر به جهت مشکلات قبل از آغاز فصل و تردیدهایی که در حضورش بین برتری‌ها وجود داشت کار خود را فارغ از بار روانی که سالها به جهت قهرمانی بر این تیم بوده آغاز کرد تا در مسائل تاکتیکی و تیمی به هماهنگی مناسبی دست پیدا کند.
 
در مدت زمان انجام رقابتهای 13 هفته ابتدایی نوسانات بسیار کمی از سوی منصوری دیده شد تا رقابتهای نزدیک و حرفه‌ای را به نمایش بگذارد همین امر ثباتی فنی در تیم بحران زده منصوری ایجاد کرد اما عمده‌ترین مشکل فنی تیم داورزنی را می‌توان فقدان بازیکن در پستهای تخصصی دانست زیرا با تعویض مهره‌های نخست و تاثیرگذار منصوری نفرات دوم با مشکل ناهماهنگی روبه‌رو می‌شوند.
 
همچنین دیگر نکته فنی این تیم ضعف در گلزنی است زیرا منصوری‌ها نشان داده‌اند حداقل استفاده را از موقعیت‌های ایجاد شده خود ندارند و به همین ترتیب با وجود رقابتهای حرفه‌ای نتایج مطلوبی کسب نمی‌کنند.
در این بین حمید نصیری به عنوان لیدر و کاپیتان و علی رهنما با نقش نظم دهنده تیم، کارآمدترین مهره‌های منصوری به حساب می‌آیند.
 
 منصوری با 7 برد، 3 تساوی و 3باخت جایگاه پنجم جدول را به خود اختصاص داده است این در حالیست که در هفته‌های گذشته این تیم در مقام سوم نیز قرار گرفت.
 
**فرش‌آرا مشهد
 
نماینده مشهد با هدف حضور در جمع تیم‌های صدر جدول رقابت‌ها را آغاز وبه مصاف حریفان خود رفت که طی آن با 7 برد،2تساوی،4 باخت وکسب 23 امتیاز در پایان نیم فصل در جایگاه ششم جدول رده‌بندی قرار گرفت.
هر چند این تیم در مسیر جذب مربی مورد نظر خود ناکام بود اما انتخاب مجید مرتضایی به عنوان سرمربی، حفظ تمامی نفرات سال گذشته که حالا با حضور در رقابت‌ها حرفه‌ای شده‌اند و جذب چند مهره جدید، برگزاری تمرینات مناسب و زود هنگام پیش فصل راه را برای فرش‌آرا باز کرد تا در نیمه بالایی قرار گیرد وعملکرد قابل قبولی داشته باشد.
 
البته حضور قدرتمند بازیکنانی همچون مجید لطیفی با تجربه در انتهای زمین به عنوان طراح و قدرت بهادری در نقش بازیکن تاثیرگذار باعث ارتقاء دو پله‌ای فرش‌آرا در جدول نسبت به سال گذشته شد.
 
البته با توجه به زمان مناسب آغاز تمرینات این تیم توقع نوسانات کمتری می‌رفت اما تساوی با منصوری در مشهد و کسب تساوی مقابل شهرداری تبریز با وجود پیروزی 3-1 در نیمه نخست و همچنین شکست سنگین مقابل گیتی پسند این فاکتور را زیر سوال برد تا فرش‌آرا قادر به پیش‌ روی در جدول نباشد.
 
 باخت فرش‌آرا در اصفهان در حالی رقم خورد که این تیم روزهای اوج خود را سپری می‌کرد و به سبب این نتیجه نتوانست در ادامه نیز تمرکز لالزم را داشته باشد.
 
اما مشکل فنی این تیم را می‌توان مربوط به زمانی دانست که فرش‌آرا در رقابت‌های خود از سوی حریفان پرس می‌شود در این مواقع است که بازیکنان قادر به استفاده از راه‌های فرار برای انجام رقابتی حاکمانه نمی‌باشند.
 
** هلال شگفتی‌سازی که دستش رو شد/ شهرداری مطابق انتظار با کپی از سال قبل
 
**شهرداری تبریز
 
تیم شهرداری تبریز که حضورش در جمع برترین‌های  فوتسال‌ به دلیل مشکلات و حواشی این باشگاه در ابهام قرار گرفته بود با پایان رقابت‌های نیم فصل نخست بر جایگاه هفتم تکیه زد که فصل گذشته نیز کار خود را در لیگ با کسب همین عنوان به پایان رساند. البته به دلیل اعلام آمادگی شهرداری برای انجام رقابت‌ها در روز‌های پایانی فصل نقل و انتقالات و عدم انجام تمرینات پیش فصل شاید کسب عنوان هفتم نیز پیش بینی نمی‌شد اما به جهت حفظ اسکلت اصلی تیم و بازیکنانی‌ که مدت طولانی در شهرداری و برخی در تیم ملی امید حضور داشته‌اند و هماهنگی لازم در تیم به چشم می‌خورد تا با وجود مهره‌های باتجربه، شهرداری تیمی خوب و  هماهنگ جلوه کند.
 
با توجه به عملکرد این نماینده تبریزی در رقابت‌ها، شناخت سهرابی و تقی‌زاده از تیم و وضعیت کمی آن، بزرگترین مشکل شهرداری را می‌توان نداشتن تمرینات مناسب پیش فصل و عدم آمادگی جسمانی بازیکنان دانست. همچنین شاگردان تقي‌زاده در دفاع و استفاده از تاكتيك پاورپلي نيز قدرتمند ظاهر نشدند. تعطيلات نيم فصل زمان مناسبي به منظور رفع نقاط ضعف تيم شهرداري ساوه خواهد بود.
 
شهرداري با كسب 6 برد، 2 تساوي و 4 باخت رقابت‌هاي نيم فصل را به پايان رساند البته نتايج نهايي اين تيم پس از حضورش مقابل حفاري به ثبت مي رسد.
 
**هلال احمر تبریز
 
تيم فوتسال هلال احمر كه فصل گذشته را با ايستادن در جايگاه يازدهم جدول رده‌بندي و خطر سقوط به ليگ دسته يك كشور با خوش‌شانسي پشت سرگذاشت و برتری ماند، در فصل جديد متفاوت ظاهر شد.حضور محسن خبيري در رأس كادر فني اين تيم و بهره‌گيري از بازيكنان فصل گذشته هلال‌احمر كه حالا با‌تجربه نشان مي‌دهند. همچنین درك ضرورت حضوري متفاوت در ليگ برتر هلال احمر را در جايگاه هشتم جدول رده بندي جاي داد.
 


كسب 6 امتياز از 3 بازي ابتدايي و تساوي با تيم قدرتمند گيتي پسند روز‌هاي خوبي را براي هلال احمري‌ها تصويركرده بود تا حدي كه اين تيم پس از ناكامي‌هاي فصل گذشته حتي طعم حضور در پله سوم جدول را چشيد اما با گذر هفته‌هاي نخست هلال‌احمر با روز‌هاي اوج خود فاصله گرفت كه انجام بازي‌هاي يكنواخت و استفاده از بازي دفاعي و ضد حملات را مي‌توان از دلايل روند نزولي هلال احمر دانست. همين امر باعث شد شناخت تاكتيك و برنامه بازي اين تيم تبريزي براي رقباي حاضر در ليگ برتر كار دشواري نباشد. اما در نهايت كسب 20 امتياز و تكيه بر جايگاه هشتم درجمع مدعيان ليگ برتر را مي توان نتيجه مطلوب و قابل قبولي در نيم فصل براي هلال احمر دانست اين درحاليست كه رقابت‌هاي آينده با توجه به بازي‌هاي هلال‌احمر در خانه رقبا به مراتب دشوار‌تر خواهد بود و خبيري براي حفظ و ارتقای جايگاه خود و همچنين عملكردي همچون آغاز فصل راه سختي را در پيش دارد. شايد هلال احمر براي انجام رقابت‌هاي مناسب نياز بيشتري به تمركز بر تاكتيك‌هاي ويژه فوتسال و ضربات ايستگاهي براي ايجاد موقعيت‌هاي بهتر داشته باشد.
 
هلال احمر كار خود در نيم فصل را با 6 برد، 2 تساوي و 5 باخت و كسب 20 امتياز به پايان رساند.
   
**توانا‌هایی در عمل ناتوان/طناب تغییراتی که ماهان را تا پله نهم پایین کشید / قسمت دوم
 
**ماهان تندیس قم

 
 تیم بومی صبای‌ قم که فصل گذشته تا هفته پایانی رقابت‌های لیگ برتر‌فوتسال صدر نشین بود و به دلیل شکست در آخرین رقابت قهرمانی را تقدیم گیتی پسند کرد و ‌نائب قهرمان لیگ شد، پیش از آغاز فصل جاری به طور ناگهانی امتیاز خود را به ماهان تندیس واگذار کرد تا با ترکیب تیمی گذشته، کادر فنی و نامی جدید وارد رقابت‌ها شود اما بر خلاف انتظار و پس از گذشت چند هفته سیر نزولی این تیم که نشان از تمرینات ضعیف بود آغاز شد تا ادامه این روند به کسب جایگاه نهم توسط ماهان تندیس بینجامد.
 
به نظر می‌رسد خروج برادران حسن زاده از ماهان حواشی حاکم بر تیم، تغییرات پی درپی در کادر فنی و نارضایتی هواداران از سوی دیگر نقش عمده‌ای در روند نامطلوب قمی‌ها داشته است زیرا به سبب فاکتور‌های نام برده شده ماهان تندیس قادر نشد در تمام نیم فصل تمرکز داشته و همانند گذشته امتیاز‌های مهم ابتدایی را از آن خود کند در این میان خروج رضا کردی از کادر فنی که هدایت تیم را به عنوان سرمربی‌ بر عهده داشت ضربه دیگری به پیکره‌ی ماهان تندیس بود زیرا وحید‌غیاثی با تجربه کم خود هنگام بر دست گرفتن ‌سکان تیم چنین نتایج ضعیفی را تصور نمی‌کرد.
 
 اما نکته جالب این ‌جاست که حضور حسین شمس نیز بر خلاف انتظار کمکی به تیم نکرد هنگامی که مسئولان باشگاه شمس را به عنوان مدیر فنی معرفی کردند رقبا ضعف کادر فنی را جبران شده  دیدند اما وی نیز با قدرت و علم فوتسالی‌اش در روند نزولی ماهان تندیس تاثیری نداشت تا نتایج ضعیف و فشار هواداران در فاصله چهار هفته مانده به پایان نیم فصل موجب بازگشت حسن زاده شود.
 
 با توجه به خاطرات خوش فصل قبل ورقابت‌های اخیر ماهان امید قمی‌ها برای بازگشت به رقابت‌های بالا جدولی افزایش یافته است البته تمام ناکامی‌های ماهان را تنها نباید به  حواشی و مشکلات باشگاه نسبت داد زیرا کوچک شمردن تاکتیک با تکیه بر تکنیک فردی بازیکنان،‌ عدم ساختار مناسب دفاعی، ضعف درون دروازه و ضعف تمرکز دفاع در ضربات ایستگاهی از قبیل مشکلات فنی است که شکست‌های نیم فصل نخست را در کارنامه ماهان تندیس به ثبت رساند.ماهان با کسب 5 برد، 1 مساوی و 7 باخت در رده‌ی نهم جدول جای گرفته است.
 
**تأسیسات دریایی تهران
 
 تأسیسات تیم تازه وارد لیگ برتری که حضورش به افزایش نماینده‌های تهرانی در  این لیگ انجامید تمرینات پیش فصل خود را با نظارت صانعی در زمانی مناسب آغاز کرد اما با تغییر در تاریخ شروع رقابت های فصل با مشکلات زیادی رو به رو شد تا حدی که صحبت از واگذاری امتیاز این تیم به میان آمد با مساعدت مسئولان، نماینده تهرانی در لیگ ماندگار شد اما آسیبی که به جهت مشکلات گریبانگیر تأسیسات شد این تیم را در پایان نیم فصل نخست به رده دهم جدول رساند.
 
مسئولان باشگاه و کادر فنی تمرینات پیش فصل را به طریقی حرفه‌ای وبا توجه به زمان تنظیم کرده بودند اما تعویق در تمرینات و جدایی بسیاری از بازیکنان از تیم باعث شد تأسیسات که تلفیقی از بازیکنان  جوان وبا تجربه‌ای است نتواند به صورت مطلوبی جوابگوی انتظارات پایتخت نشینان باشد از سوی دیگر حضور صانعی در راس کادر فنی این تیم پس از اتفاقات و حواشی گذشته توقع بیشتری را ایجاد می‌کرد.
 
البته نوسانات فنی و مصدومیت پی در پی بازیکنان در طول نیم فصل ،‌عدم تمرینات مناسب تأسیسات را پر رنگ جلوه کرد. اما آغاز زود  هنگام جذب بازیکن توسط مسئولان باشگاه تاسیسات دریایی برای تقویت نقاط ضعف تیم بیانگر تلاش آنها به منظور کسب نتایج در نیم فصل دوم می‌باشد.
 
 تاسیسات تاکنون با 3 برد، 3 تساوی و 1 باخت مکان دهم جدول را به خود اختصاص داده اما بازی معوقه با دبیری که امروز یکشنبه برگزار می شود نتایج نهایی نیم فصل این تیم را مشخص می کند.
 
 **بدترین خط حمله و دفاع تا پایان نیم فصل
 
**عملیات غیر صنعتی ماهشهر

 
تیم غیر صنعتی ‌ماهشهر با وجود دیگر مدعیان لیگ دسته یکی به جمع برتری‌ها پیوست، البته حضور ناگهانی آنها در لیگ و عدم برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های فنی دستاورد خوبی به همراه نداشت تا ماهشهری‌ها با تکیه بر جایگاه چهاردهم عنوان قعر نشین لیگ برتر را بر دوش بکشند. بی‌برنامگی‌ها در لیگ برتر کسب چنین نتایجی را از سوی غیر صنعتی قابل پیش بینی کرده بود. کسب 4 امتیاز از 13 بازی نیم فصل نخست نشانگر کار دشوار این تیم در ادامه لیگ خواهد بود با توجه به اینکه کسب امتیاز در نیم فصل دوم در نتیجه هماهنگی تیم‌ها به مراتب دشوار‌تر خواهد بود اما سیر‌ صعودی این تیم هر چه نا‌محسوس را نباید‌ نادیده گرفت زیرا ‌گلزنی به ماهشهر‌ی‌ها و مقابله با آنها برای رقبا در حال حاضر مشکل تر از هفته‌های ابتدایی است.
 
 ماهشهری‌ها در حالی قعر نشینی می‌کنند که انجام بازی این تیم با شرکت حفاری قطعی شده است تا دیدار‌معوقه انجام گیرد دریافت 62 گل در نیم فصل نخست عنوان ضعیف‌ترین خط دفاع لیگ را تاکنون به خود اختصاص داده است به همین ترتیب ‌سرمربی جوان این تیم در صورت علاقه به بقاء در لیگ برتر باید مهمترین مشکل تیم را برطرف نماید و نتایج از دست داده را جبران کند شاید در صورتیکه حواشی موجود این تیم توسط سرمربی‌ کاهش یابد تمرکز فنی ماهشهری‌ها برای مقابله با رقبا افزایش یابد.


 
 غیر صنعتی ‌ماهشهر تاکنون کسب یک برد و یک تساوی و 10 باخت عملکرد خود در لیگ برتر را به نمایش گذاشته است تا امید دیگر تیم‌ها را برای بقا در لیگ بیشتر کند.
 
** راه ساری
 
 تیمی که مسئولان و هواداران آن با حضور بدون برنامه و تمرین در لیگ انس گرفته‌اند این بار در جایگاهی خطرناک تر از گذشته قرار گرفته و در نیم فصل به یکی از گزینه‌های سقوط تبدیل شده است مشکلات مالی دیرینه و بزرگ راه ساری، حضور نجاریان‌ در سمت‌های دیگر و مشغله‌های کاری وی، همچنین جدایی ‌بازیکنانی نظیر لطفی، مرتضوی، احمدی و مصدومیت ‌عظیمایی فاکتور‌هایی بودند تا راه ساری نیم فصل خوبی را پشت سر گذاشتند.
 
 اما اپیدمی تغییر در کادر فنی امسال نیز راه ساری را رها نکرد تا بسطامی که به سبب شرایط به جوانگرایی روی آورده بود و تاوان آن را نیز پرداخت کرد جایگاه خود را به ناصر صالح بدهد البته حضور ناصر صالح در راه ساری پس از گذشت چند سال عدم فعالیتش در لیگ برتر عملکرد این تیم را بهبود بخشید، به نحوی که تیم‌های مدعی لیگ در هفته پایانی مقابل شاگردان صالح کار دشواری را در پیش داشتند، در صورتیکه تیم با سابقه راه ساری قصد بقا در جمع برتری‌ها را داشته باشد از آزمون و خطا‌های نیم فصل نخست دو مربی به هماهنگی فنی رسیده و استارت قدرتمندی در نیم فصل دوم خواهد زد، البته میزبانی از تیم‌های مدعی فرش آرا شهید منصوری دو هفته ابتدایی نیم فصل دوم فرصت مناسبی برای بازگشت به مکان قابل قبولی از  جدول رده بندی لیگ برتر برای راه ساری خواهد بود.
راه ساری نیم فصل را با یک برد، دو مساوی و 10 باخت، با 32 گل زده و 54 گل خورده به پایان رساند تا در رده‌ی سیزدهم جدول قرار گیرد.
 
**زمزم اصفهان
 
 تیمی که سال گذشته با نام گیتی پسند نوین اصفهان مجوز حضور در لیگ برتر را گرفت فصل جدید را با نام زمزم آغاز کرد به جهت بی‌تجربگی در لیگ برتر در نیم فصل به مقامی بهتر از دوازدهمی دست نیافت.
 
حضور محمدی مربی سال گذشته تیم در کادر فنی اکثر بازیکنان در تیم باعث هماهنگی فنی زودهنگام زمزم شد اما تمام این فاکتور‌ها باعث شد تیم اصفهانی از قعر جدول نجات یابد.
البته کار محمدی در تیم زمزم با کسب 4 امتیاز خاتمه یافت تا مسئولان این باشگاه حسین افضلی را جایگزین وی کنند تلاش سر‌مربی تازه وارد تیم اصفهانی نیز به کسب 4 امتیاز دیگر انجامید تا زمزم کار خود در نیم فصل را با 8 امتیاز به پایان برساند.
 
با توجه به رقابت‌های دشوار زمزم با تیم‌های گیتی پسند، منصوری، حفاری و دبیری در اوایل نیم فصل با وجود کسب امتیاز‌های مساوی توسط دو سر‌مربی، کارنامه محمدی را می‌توان بهتر ارزیابی کرد زیرا افضلی زمانی هدایت را به دست گرفت که بازیکنان هماهنگ‌تر با رقبای ضعیف‌تری رو به رو بودند البته حضور محمدی  و افضلی در نیم فصل دوم روی نیمکت و جذب مهره برای تقویت تیم امید روز‌های روشنی را به نماینده دوم اصفهان در لیگ برتر نشان می‌دهد این در حالیست که نیم فصل برای زمزم رویارویی با تیم‌های قدرتمند گیتی پسند و ماهان تندیس را به همراه خواهد داشت که در این موقعیت عملکرد زمزم را می‌توان بهتر مورد بررسی قرار داد.
 
لازم به ذکر است که زمزم اصفهان با به ثمر رساندن 21 گل کمترین آمار گل زده بین رقبا را به خود اختصاص داد تا عنوان ضعیف‌‌ترین خط حمله را به دوش بکشد.
 
طی 13 هفته نیم فصل نخست زمزم با 2 برد، 2 باخت و 9 تساوی به کار خود پایان داد.
 
**شهرداری ساوه
 
 با وجود اینکه تیم شهرداری ساوه از زمان حضورش در لیگ برتر جزو مدعیان نبوده و همیشه سعی در کسب بهترین جایگاه را داشته است اما تکیه بر مقام یازدهم در این فصل به موجب حاشیه‌های مربوط به تغییرات کادر فنی پیش از آغاز رقابت‌ها، نگرانی هواداران پرشور این شهر را در پی داشته است.
 
ابطحی که از زمان حضورش در این تیم با ایده جوانگرایی و بومی‌سازی فعالیت خود را آغاز کرد تاکنون نتایج مطلوبی کسب نکرده تا کادر فنی و جوانان شهرداری ساوه دستخوش نوسانات زیادی در نیم فصل نخست باشند. البته ثبات فنی و رفع ضعف‌های تیم از جمله پاور‌پلی می‌تواند کمک بسیاری به این تیم کرده تا در نیم فصل دوم عملکرد بهتری داشته باشند زیرا یکی از مشکلات ساوه‌ای‌ها که منجر به شکست سخت‌شان برابر تأسیسات دریایی تهران شده ضعف دربهره‌گیری از تاکتیک ‌پاورپلی بود که همین امر موجب شد در رقابت‌هایی که با اختلاف یک گل از رقیب عقب بودند نتوانند 5 نفره بازی کنند و حداقل رقابت را به تساوی برسانند که در این خصوص می‌توان رقابت با گیتی پسند و غیر صنعتی ‌ماهشهر را مثال زد.
 
البته پایین بودن معدل سنی بازیکنان و کم تجربگی‌ آنها، ابطحی که سالهاست با تیم‌های مدعی لیگ برتر فعالیت داشته را در شرایط متفاوتی قرار داده تا برای پیشروی در جدول در گام نخست فاکتور تجربه را به تیم تزریق کند و دور از حواشی ساوه را به جایگاه ایده آلی برساند.
 
شاگردان ابطحی تاکنون با 2برد، 3 تساوی و 8 باخت قادر به کسب 9 امتیاز شده‌اند.
 
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار