فضاي رواق ها و صحن هاي حرم مطهر امام رضا (ع) در 28 صفر؛ روز عروج ختم‌المرسلین(ص) و و شهادت امام حسن مجتبی(ع) غرق در اشك و ماتم است. زائراني كه از گوشه و كنارجهان اسلام به پابوس حضرت آمده اند، در فضاي معنوي حرم در سوگي بي انتها نشسته اند.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، زائراني كه در صحن ها و رواق ها مشغول ذكر گفتن و دعاكردن هستند، لهجه هاي مختلفي دارند اما همگي با يك زبان مشترك با خداي خودشان سخن مي گويند. آنها براي آمرزش گناهان و رفع حاجات برادران و خواهران ديني شان دعاهاي پاكشان را روانه آسمان حرم مي سازند و آرزو مي كنند در سال هاي ديگر نيز توفيق زيارت نصيبشان گردد.

با دامن آلوده و روي سياه آمده ام

مجيد وقفي طلبه جواني است كه از شهر قم خودش را به مشهد الرضا رسانده است. او كه در حوزه علميه حضرت آيت الله مجتهدي تهراني تلمذ مي كند درباره حس و حالش از حضور در حرم امام رضا (ع) مي گويد:‌حس من در اين روز بخصوص و در اين لحظه معنوي وصف ناپذير است. شك ندارم كه اين جا قطعه اي از بهشت است و حضور ملائك را در اين اطراف مي توان احساس كرد. نام هر يك از ائمه كه مي آيد اشك ما جاري مي شود. من زير لب مدام اين مصراع را زمزمه مي كنم كه «با دامن آلوده و روي سياه آمده ام».

اين طلبه جوان كه اهل شهر تبريز است به زائران توصيه مي كند در لحظات دعا و نيايش ديگران و به وي‍ژه پدر و مادرشان را ياد كنند. او در حالي كه با صدايي بغض آلود سخن مي گويد ادامه مي دهد:‌ دقايقي پيش مادرم تماس گرفت و از من خواست كه از طرف او فقط چند لحظه به گنبد طلايي آقا نگاه كنم. اميدوارم اين لياقت را داشته باشم كه بتوانم در رديف زائران امام مهرباني ها قرار بگيرم.

او سخنانش را با اين جملات به پايان مي رساند:‌ افرادي كه در روز معنوي 28 صفر در حرم مطهر امام رضا (ع) حاضر شده اند نفوس مستعده هستند. اين افراد لياقت حضور در حرم را داشته اند و اگر خودشان بخواهند مي توانند ارتباطشان را با منبع معنويت برقرار سازند. اينها زائراني هستند كه امام رضا(ع) برايشان كارت دعوت فرستاه است و شيرمادرشان حلال بوده كه توفيق زيارت امام رضا (ع) در روز 28 صفر را پيدا كرده اند.

خانم ميانسالي كه كودكش را در آغوش گرفته و نشسته بر فرش هاي صحن قدس مشغول خواندن قرآن است مي گويد: من از شيراز همراه با همسر و پسربچه ام به زيارت امام رضا (ع) آمده ام. من و همسرم هرگاه به حرم مي آييم از يكديگر جدا مي شويم تا خلوص زيارتمان بيشتر شود و بدون خجالت و رودربايستي با امام مان ديدار كنيم.

او ادامه مي دهد:‌ پسربچه ام را به حرم آورده ام تا از كودكي با اين فضا آشنا بشود و با فرهنگ زيارت انس بگيرد.

شستشوي دلهاي زنگار گرفته با زيارت

در ميان زائران مرد مسني به چشم مي خورد كه عصايش را كنارش گذاشته و در صحن جامع رضوي به صداي سخنراني در حال پخش از بلندگوهاي حرم گوش مي كند. او مي گويد: ‌حجت‌الاسلام والمسلمين ماندگاري نكات ارزشمندي را درباره اصول اخلاقي همچون غيبت و صداقت بيان فرمودند. مجالس سخنراني كه در حرم مطهر برگزار مي شود مفيد و مختصر است و مردم در حاشيه زيارتشان از رهنمودهاي بزرگواراني كه دعوت شده اند مستفيض مي شوند.

او به حديثي از حضرت امام صادق (ع) اشاره مي كند و مي گويد: حضرت فرموده اند دل هاي مرد همچون آهني كه در مسير آب قرار گرفته زنگ مي زند. براي اين كه بخواهيم اين زنگار را پاك كنيم راه هاي متفاوتي وجود دارد كه يكي از مهم ترين آنها زيارت است.

اين مرد مسن كه حميد قنادان نام دارد و از تهران به قصد زيارت راهي مشهد شده ادامه مي دهد:‌ آيت الله بهجت(ره) در خاطراتشان اشاره مي كنند كه يك بار در حرم مطهر امام رضا (ع) حال مكاشفه به ايشان رخ داده و ملائكه اي را ديده اند كه مايع بهشتي در دست دارند و با آن روح مومنان را شستشو مي دهند. از اين ماجرا مي توان نتيجه گرفت كه مردم و زائران هرچقدر هم آلوده به گناه باشند نبايد از لطف الهي نااميد شوند و از دعا و نيايش دست بردارند./س

برچسب ها: زائر ، حرم ، رضوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.