نایب رئیس مجلس ششم و دبیر کل حزب منحله مشارکت با بیان این که نظر حجاریان مبنی بر انحلال مجلس را نمی پسندم گفت: حزب مشارکت منحل نشده و به فعالیت خود ادامه می دهد.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران محمدرضا خاتمی نایب رئیس مجلس ششم و دبیرکل حزب منحله مشارکت در حاشیه مراسم ختم مادر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالات باشگاه خبرنگاران مسائلی را مطرح کرد که در نوع خود جالب و قابل تامل است.
 
*نظر حجاریان در مورد انحلال مجلس را نمی پسندم  

باشگاه خبرنگاران: آقای خاتمی اخیرا سعید حجاریان در مورد انحلال مجلس شورای اسلامی صحبت کرده است نظر شما دراین خصوص چیست؟
 
خاتمی: من دقیقا صحبت آقای حجاریان را نخواندم اما اگر این حرف را زده باشند این نظر را نمی پسندم برای این که معتقدم در کشورهای جهان سوم دیکتاتوری سرد مهمتر از دیکتاتوری یک نهادی مثل مجلس بهتر است ما احتیاج داریم که نهادهای مدنی را تقویت کنیم، جلوی دیکتاتوری فرد را بگیریم در یک مجلسی به هر حال مثل همین مجلس که دست چین شده اشخاصی مثل آقای مطهری در آن است و این نشان می دهد در یک جمع بزرگتر امکان دیکتاتوری کم است.  
 
باشگاه خبرنگاران: آیا برای مجلس دهم فعالیت خواهید داشت؟
خاتمی: ما همیشه در انتخابات فعال بودیم.  
 
باشگاه خبرنگاران: حزب مشارکت در مجلس نهم حضور نداشت.
خاتمی: در مجلس نهم فضا به گونه ای بود که هیچ حزبی را نمی گذاشتند فعالیت کنند.
 
باشگاه خبرنگاران: بالاخره برای مجلس دهم حزب مشارکت فعالیت خواهد کرد یا خیر؟   
خاتمی: ما به عنوان یک نیروی اصلاح طلب در تمام صحنه های کشور حاضر خواهیم بود.  
 
باشگاه خبرنگاران: اما وزارت کشور حزب مشارکت را منحل اعلام کرده است.
خاتمی: حزب مشارکت منحل نشده و دادگاهی در این رابطه تشکیل نشده است یک حکم از قوه قضاییه وجود دارد که آن هم به نفع ماست.  
 
* حزب مشارکت منحل نشده است 

باشگاه خبرنگاران: پس حزب مشارکت منحله نیست
خاتمی: اصلا حزب مشارکت منحل نشده است.  
 
باشگاه خبرنگاران: پس چرا فعالیت نمی کنید؟  
خاتمی: مگر احزاب دیگر فعالیت می کنند.  
 
*از حق شهروندی مان گذشتیم 

باشگاه خبرنگاران: شما گفتید از حقمان گذشتیم حقتان چیست؟
خاتمی: حق ما حق شهروندی بود که گذشتیم حق اعتراض بود و حق رسیدگی عادلانه به گناهی اگر مرتکب شده ایم.  
 
*حاضریم آن ها که به ما ظلم کردند را ببخشیم 

باشگاه خبرنگاران: ولی نظام معتقد است با شما با رافت برخورد کرده است؟
خاتمی: نظام کیست، آیا جبهه پایداری است، همه بچه های ما را به زندان انداختند جلوی فعالیت ها را گرفتند همه هزینه ها پرداخت شد و ما از حق مظلومیت خودمان گذشتیم و حاضریم آن ها که ظلم کردند را ببخشیم.  
 
هم چنین محمدرضا خاتمی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا اصلاح طلبان در انتخابات مجلس دهم شرکت خواهند کرد یا خیر گفت: من سخنگوی اصلاح طلبان نیستم.  
 
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه دولت درصدد تهیه لایحه احزاب است نظرتان در این زمینه چیست؟ گفت: من این لایحه را مطالعه نکرده ام ولی هر کاری که سبب تقویت تحذب در کشور شود و نقش احزاب را در کشور تقویت کند حتما مورد استقبال است.  
 
دبیر کل حزب منحله مشارکت در مورد نشست هفته آتی وزیر کشور با احزاب نیز گفت: یکی از سیاست های دولت حمایت از تحزب بوده است و این کار مثبتی است به شرط این که دولت جدی باشد و در این رابطه از نقش احزاب واقعی حمایت کند و کارهای سیاسی را بسپارد به احزاب.  

* انتخاباتی آزاد است که اصلاح‌طلبان رای بیاورند

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه به نظر شما مجلس دهم چه طیفی خواهد بود گفت: هر انتخابات آزاد و خوبی که باشد مجلس در دست اصلاح طلبان است.  
 
خاتمی در پاسخ به سوال دیگری در مورد این که برخی احزاب مثل جبهه پایداری بدون مجوز فعالیت می کنند نظرتان چیست گفت: معتقدم یک حزب یا حتی روزنامه برای فعالیت نیاز به مجوز ندارد طبق قانون اساسی احزاب می توانند فعالیت کنند ولی ما یک قانونی به نام قانون احزاب داریم که احزاب می توانند از وزارت کشور تقاضای پروانه کنند تا از مزایای حکومت برخوردار باشند اما نداشتن پروانه منعی برای فعالیت احزاب ندارد اما معتقدم احزاب باشد شناسنامه دار باشند و چهره های شناخته شده داشته باشند و در قبال رفتارشان نیز پاسخگو باشند اما این که کمیسیون ماده 10 احزاب مجوز ندهد دلیلی برغیرقانونی بودن آن نیست مگر جامعه روحانیت مبارز یا جامعه مدرسین قم مجوز دارند؟ ندارند. به نظرم فعالیت حزبی نیاز به مجوز ندارد.  

انتهای پیام/
برچسب ها: مجلس ، روزنامه ، مدرسین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار