توافق چند جانبه براي اسکورت محموله سلاحهاي شيميايي سوريه به خارج از اين کشور براي انهدام آنها، به دست آمده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  خبرگزاري شين هوا ؛ کين گانگ سخنگوي وزارت امور خارجه چين روز دوشنبه اعلام کرد در نشست بين چين، آمريکا، سوريه، دانمارک، نروژ و هيئت مشترک سازمان منع استفاده از سلاحهاي شيميايي و سازمان ملل متحد که روز جمعه در مسکو برگزار شد اين  توافق حاصل شده است.

گانگ در نشست خبري خود گفت:«شرکت کنندگان در اين نشست درباره اين موضوع بحث کردند و به توافق رسيدند محموله سلاحهاي شيميايي سوريه را به خارج از اين کشور اسکورت کنند.»  وي افزود در سريعترين زمان ممکن در اين زمينه به سازمان منع استفاده از سلاحهاي شيميايي و سازمان ملل متحد نيز اطلاع داده خواهد شد.

به گفته وي در راستاي امنيت منطقه اي و با حفظ منافع همه طرفها، کشتيهايي از چين، روسيه، دانمارک و نروژ اين محموله را همراهي خواهند کرد. گانگ افزود مقامات دفاعي و ديپلماتهاي چين در اين نشست درباره مسائل فني و نظامي با ديگر شرکت کنندگان بحث و تبادل نظر و با کنار گذاشتن اختلافها و رسيدن به تفاهم مشترک نقشي سازنده در اين نشست ايفا کرده اند.

وي با اشاره به موضع منصفانه و واقع بينانه چين در اين زمينه، خاطرنشان کرد شرکت کشتيهاي جنگي چين به منظور اجراي قطعنامه 2118 شوراي امنيت سازمان ملل متحد، پاسخ به تقاضاي سازمان منع سلاحهاي شيميايي و سازمان ملل متحد و کمک به صلح منطقه اي و بين المللي در اين ماموريت مشترک شرکت مي کنند.

گانگ تاکيد کرد امنيت اولويت اصلي چين در انتقال اين تجهيزات شيميايي به خارج از سوريه است بنابراين ممکن است تاخيرهايي نيز در انتقال اين مواد صورت گيرد. وي خاطرنشان کرد چين انتظار دارد همه طرفها به تلاشهاي خود براي ايجاد شرايط مطلوب براي انهدام اين سلاحها ادامه دهند.

انتهاي پيام / 
برچسب ها: سلاح ، شیمیایی ، سوریه ، چین ، توافق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار