یکی از شایع‌ترین دلایل مرگ‌ومیر کودکان در دنیا بیماری‌های روده‌ای است. کوتاه کردن ناخن‌های کودکان و تمیز نگه داشتن آن‌ها به پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های اسهالی در آن‌ها کمک می‌کند.

 مجیدرضا حسنی پزشک عمومی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: عفونت‌های روده‌ای جزء‌ آن دسته از بیماری‌هایی هستند که سالانه تعداد زیادی از افراد را با خطر مرگ روبرو می‌کنند. پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های روده‌ای با دقت در مصرف موادغذایی همراه است. 

وی ادامه داد: برای این کار موادغذایی خود را از فروشگاه‌های دارای شرایط بهداشتی تهیه و خریداری کنید. خوراکی‌های خام یا پخته که توسط دستفروشان دوره گرد عرضه می‌شود بهداشتی نبوده و مصرف آن جایز نیست، به فرزندان خود آموزش دهید که هرگز از فروشندگان دوره گرد خوراکی نخرند. 

دکتر حسنی افزود: تا حد امکان از مصرف بستنی‌های سنتی و شیرینی‌های خامه‌ای بخصوص در فصل تابستان خودداری کنید. کشک مایع را قبل از مصرف به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بجوشانید تا به بیماری کشنده بوتیسم مبتلا نشوید. از خوردن میوه‌های نشسته و ضدعفونی نشده که به صورت خام مصرف می‌شوند خودداری کنید. 

وی اذعان داشت: از قرار دادن موادغذایی شسته نشده در کنار موادغذایی تمیز و مواد نپخته در کنار مواد پخته در داخل یخچال خودداری کنید. کاهو و سبزیهای خام دارای تخم انگل و میکروب می‌باشند بنابراین آن‌ها را با آب خوب بشویید و با استفاده از مواد پاک کننده و ضدعفونی کننده بعد از شستشوی مجدد میل کنید. 

وی در پایان اظهار داشت: وقتی غذاهای پخته شده در درجه حرارت اتاق سرد می‌شوند میکروب‌ها شروع به رشد و تکثیر می‌کنند و هرچه بیشتر باقی بماند خطر مسمومیت در اثر خوردن این نوع غذا‌ها بیشتر می‌شود. انواع گوشت منجمد باید قبل از پختن از حالت انجماد خارج شود. 


انتهای پیام/

برچسب ها: گوارش ، وبا ، سبزی ، عفونت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار