کرسی ترویجی با عنوان «دینداری و سبک زندگی زنان» با حضور اعضای هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، در این نشست زینب زادسر عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده دیدگاه‌های خود را پیرامون «دینداری و سبک زندگی زنان» در پژوهشی که با همین موضوع صورت داده است، عنوان کرد و دکتر وحید شالچی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان کارشناس جلسه به نقد و بررسی موضوع پرداخت.

زادسر در ابتدای این نشست درباره دلیل پژوهش و مطالعه در این حوزه و بررسی عوامل تاثیرگذار آن اظهار کرد: با توجه به ظهور انواع سبک‌های زندگی که از اجزای سازنده تحولات مدرنیته است و بسیاری از فرآیندهای فرهنگی و اقتصادی مدرن را شکل می‌دهد و حتی بازنمودی از جست‌وجوی هویت فردی است و شیوه‌های ارتباط و پیوند اجتماعی را نیز مورد تاثیر قرار داده است، شاهد توجه روزافزون به سبک زندگی در بین جامعه‌شناسان هستیم به همین دلیل مطالعه آن و عوامل تاثیرگذار مهم بر آن، مانند دینداری افراد در پژوهش حاضر به عنوان مسئله تحقیق مورد نظر قرار گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به اخذ روش تحقیقی بنیادی در این پژوهش گفت: اساس نظری تحقیق بر نظریه کنش وبر استوار است. براساس مدل سنجش دینداری گلاک و استارک، چهار بعد برای سنجش دینداری در نظر گرفته شده است که عبارت‌ است از ابعاد اعتقادی، عاطفی، پیامدی، مناسکی و آگاهی همچنین به منظور سنجش سبک زندگی افراد، سه شاخص مدیریت بدن، روابط بین‌شخصی و هنجارهای مصرف در نظر گرفته شده است.

کارشناس مطالعات زن و خانواده اظهار داشت: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که از میان متغیر‌‌‌های مستقل تحقیق که وجود رابطه آن‌ها با متغیر وابسته در حد ضعیف تایید شد، مانند دین‌داری، سرمایه فرهنگی و سن، بیشترین میزان همبستگی میان دین‌داری و سبک زندگی وی وجود دارد همچنین فرضیه‌های رابطه میان سبک زندگی زنان، مدیریت بدن و هنجارهای مصرف اثبات شد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده از جمله مهم‌ترین دستاوردهای این پژوهش را به ارتباط میان دین‌داری و سبک زندگی افراد برشمرد و افزود: در واقع با کم‌رنگ شدن اقتدار نهادهای سنتی دینی و رواج انتخابگری فردی در حوزه دین و ترکیبی شدن اصول فکری و عقیدتی افراد، دیگر تنها عامل اثرگذار بر واکنش افراد نسبت به مسائل مختلف اجتماعی، تصمیم‌گیری‌ها و نظرات سخنگویان نهاد دین نیست.

وی اظهار کرد: در کنار گزاره‌های دینی، کنش‌های انتخاب‌گرایانه افراد در حوزه سبک زندگی از الگوهای فرهنگی نیز تاثیر می‌پذیرد بنابراین در کنار اقتدار الگوی فرهنگی دینی، بررسی این مطلب که امروزه الگو یا الگوهای فرهنگی دیگر در جامعه ایران کدامند مسئله مهمی است که لازم است در آینده مورد بررسی و سنجش قرار گیرد.

در ادامه این نشست دکترشالچی، ضمن ذکر نقاط قوت و مثبت صورت گرفته، نظریاتی را در این مورد ارائه کرد. در پایان این نشست اعضای هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده به بیان دیدگاه‌های خود در مورد مسئله مطرح شده پرداختند./س

برچسب ها: قم ، نشست ، دین ، داری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.