معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: گستره 112 هزار هکتار از مناطق بیابانی شهرستان جاجرم برای اجرای طرح بین المللی بیابان زدایی ترسیب کربن مورد مطالعه قرار گرفت.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بجنورد،کامبیز انصاری گفت : این طرح با هدف افزایش آگاهی بهره برداران و ساکنان محلی و مشارکت بیشتر آنان در طرح بیابان زدایی در برخی استانها از جمله خراسان شمالی اجرایی می شود.

وی افزود: بهترین روش اجرای این طرح، رسوب کردن کربن در خاک، ایجاد پوشش گیاهی در مناطق بیابانی با مولفه اصلی پیگیری افزایش مشارکت بهره برداران و توانمندسازی جوامع محلی است.

وی افزود: طرح مزبور با همکاری استانداری، سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری و دفتر عمران سازمان ملل در سطح عرصه های استان اجرا خواهد شد.

انصاری از بازدید دوروزه مسوولان و کارشناسان منابع طبیعی خراسان شمالی از طرح اجرا شده ترسیب کربن در منطقه ملارد استان تهران نیز خبر داد و گفت: این بازدید با هدف آشنایی با تجربیات مجریان این طرح در این منطقه صورت گرفت.

معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی عرصه بیابانی این استان را 183 هزار و 633 هکتار عنوان کرد و گفت: از این سطح 112 هزار هکتار در جاجرم، 39 هزار هکتار در اسفراین و 31 هزار هکتار نیز در شهرستان گرمه واقع است.

انصاری افزود: از سال 84 تاکنون برای اجرای طرح های بیابان زدایی پنج میلیارد و 911 میلیون ریال اعتبار ملی و هشت میلیارد و 961 میلیون ریال اعتبار استانی هزینه شده است.

وی وسعت کانون های بحرانی منابع طبیعی این استان را یک مورد با وسعت 130 هزار هکتار عنوان کرد و افزود: در این استان با پدیده پیشروی بیابان روبه رو نیستیم، اما باید بهره برداران به شکل اصولی از این مناطق بهره برداری کنند./ز

برچسب ها: مطالعه ، ترسیب ، کربن ، جاجرم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.