به گزارش
گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران حميدي معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش شهر تهران عنوان كرد: با هدف غنی سازی و بهبود کیفیت فعالیتهای آموزشی و پرورشی دانشآموزان و استفاده از فرصت زمانی مناسب ایام نوروز و اوقات فراغت دانش آموزان و توجه و تعمق در سند تحول و توجه به منویات حکیمانه مقام معظم رهبری در مورد سبک زندگی و ضرورت فرهنگ سازی در این راستا، فرهنگ و آداب و رسوم تعالی بخش و لذت آفرين از این ایام در راستای دستیابی به حیات طیبه داشته باشیم و از این نظر تصمیم گرفته شد که دانش آموزان با روشهای پیشنهادی به انجام فعالیت بپردازند و در واقع رویکرد آنها یادگیری مهارتهای زندگی بوده و به عنوان مکمل برنامههای درسی مورد توجه قرار بگیرند.
وي افزود: در صورتی که رویکرد انجام فعالیت و فعالیتهای نوروزی یادگیری مهارتهای زندگی را در بر گیرد و به صورت هدفمند طراحی و تدوین شوند و به عنوان مکمل برنامههای درسی باشند و صرفا جنبه تکالیف درسی نداشته باشد و این فعالیتها لذت بخش و متناسب با تجارب یادگیری دانشآموزان بوده باشد، آنان را با اصول و فنون پرسشگری، روش تحقیق و حل مسأله و تصمیم گیری، تفکر نقادانه و خلاق آشنا مي سازد و قطعا اثربخشی و تأثیر بسزایی خواهد داشت.
حميدي اضافه كرد: غنی کردن اوقات فراغت دانش آموزان، رفع برخی از کاستی های آموزشی و پرورشی در طول سال تحصیلی و قطع نشدن ارتباط دانش آموز با فعالیت های یاددهی و یادگیری، اهدافی هستند که باید در طراحی و انجام تکالیف نوروزی پاسخ داده شود. البته اگر این تکالیف فقط به یک شکل و قالب تدوین شود، کمتر به اهدافمان خواهیم رسید به همین خاطر در سال های اخیر طراحی تکالیف نوروزی با عناوین پیک شادی یا پیک نوروزی به سمت استانی و منطقه ای پیش رفته است، هر چند ما معتقدیم برای هر کلاس باید تکالیف جداگانه ای برنامه ریزی کرد، چرا که خود معلم از بچه ها شناخت بهتری دارد و در جریان نقایص و کاستی های آموزشی آنها قرار دارد.
وی ادامه داد: در طراحی و تدوین مطالب بسته های آموزشی در تعطیلات نوروزی سطح دانش آموزان مورد توجه قرار می گیرد، اما به هر حال کاستی هايي وجود دارد، به همین علت تأکید داریم بویژه در پایه های تحصیلی پائین تر معلمان هر کلاس جداگانه وارد این بحث شوند.
معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش شهر تهران در انتها اعلام نمود: در صورتی تکالیف و فعالیتهای نوروزی میتواند کارایی و اثربخشی داشته باشد که به صورت هدفمند و متناسب با اهداف آموزش و پرورش تدوین و طراحی شده باشند، اگر محتواها با فعالیتهای ارائه شده صرفا جنبه تکالیف درسی داشته باشد و فقط تثبیت یادگیری مفاهیم آموزشی و درسی را مدنظر داشته باشد علاوه بر آنکه تجارب مفید یادگیری را در پی ندارد ملال آور خواهد بود لذا، توجه به رویکردهای یادگیری به ویژه در مبحث مهارتهای زندگی، تفکر خلاق فعالیتهای هنری، عملی و هرگونه فعالیتهای آموزشی و پرورشی که فرصت مناسبی را برای آموزش مفاهیم اجتماعی، پرورشی، مکمل و فوق برنامه و آنچه که با حس زیبایی شناختی و زیبایی شناسی دانشآموزان و روحیه جستجوگری آنان مرتبط باشد و در نهایت با به نمایش گذاردن آن تجارب یادگیری در معرض دید دانشآموزان و گروههای همسال تکالیف نوروزی میتواند، لذت بخش باشد.
انتهاي پيام/