رئيس سابق مرکز مطالعات انرژي اوپک پيش‌بيني کرد شرايط بازار جهاني نفت در سال آينده ميلادي مشابه امسال خواهد بود و تغيير اساسي نمي‌کند.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از بلومبرگ، بهاي هر بشکه نفت آمريکا موسوم به وست تگزارش اينترمديت حدود 10 سنت کاهش یافته و معادل 100 دلار و 29 سنت در هر بشکه معامله شد.

همچنين هر بشکه نفت برنت درياي شمال نيز با افزایش حدود 20 سنتی به قيمت 112 دلار و 38 سنت در هر بشکه داد و ستد شد.

بر همین اساس، رئيس سابق مرکز مطالعات انرژي اوپک پيش‌بيني کرد شرايط بازار جهاني نفت در سال آينده ميلادي مشابه امسال خواهد بود و تغيير اساسي نمي‌کند.

"سعداله الفتحي"، مشاور پيشين وزارت نفت عراق در تحليلي نوشت: با نزديک شدن به پايان سال 2013 ميلادي، بازيگران بازارهاي جهاني نفت در حال انديشيدن به درآمدهاي نفتي خود در سالي هستند که فراتر از حد انتظار بوده است، چرا که با روند رشد تقاضاي نفت و عرضه فراوان در بازار، توليدکنندگان اين ماده بايد خوش‌شانس باشند تا نفت خود را به بهاي مورد نظر بفروشند.

با وجود نوسان‌هاي پيش روي بازار نفت به ويژه نوسان‌هاي فصلي در سال 2013، بهاي سبد نفتي اوپک در روزهاي پاياني سال حدود 109 دلار براي هر بشکه است و ميانگين سالانه بهاي اين سبد نيز در سطح حدود 106 دلار قرار دارد.

ميانگين بهاي ديگر نفت‌هاي خام شاخص يعني "برنت درياي شمال" و "وست تگزاس اینترمدیت" در سال 2013 به ترتيب 108 دلار و 97 دلار و 98 سنت براي هر بشکه بوده است.

بهاي اين دو شاخص تحت تاثير عوامل ژئوپليتيکي بوده که در مناطق مختلف سبب اختلال در عرضه نفت خام شده است و اين شرايط همچنان ادامه دارد.

تحولات بازار نفت در سال 2014

به نظر مي‌رسد عوامل مشابهي که در سال 2013 بر توازن عرضه و تقاضا تاثيرگذار بوده است همچنان در سال 2014 نيز وجود داشته باشد، البته همراه با تزلزل و ناپايداري بيشتر.

کارشناسان معتقدند ایران یکی از عناصری است که نقش کلیدی در بازار نفت برای سال 2014 دارد که اگر مذاکرات هسته‌ای به خوبی پیش رود، طی شش ماه آینده تحول عظیمی در بازار نفت رخ خواهد داد.

همچنين مقام هاي ليبي اعلام کرده‌اند که صادرات از پايانه‌هاي شرقي اين کشور از سر گرفته مي‌شود اما تنها زمان، امکان تحقق اين ادعا را مشخص مي‌کند.

در سودان جنوبي نيز آتش‌بس اعلام شده است اما بايد ديد که اين آتش بس تا چه مدت پابرجا مي‌ماند.

همچنين بايد منتظر ماند و ديد که با توجه به ادعاي دولت عراق، توليد اين کشور باز هم افزايش مي‌يابد يا ناامني ها در اين کشور مانع از تحقق آن مي‌شود.

با توجه به همه اين موارد، "اوپک" و "آژانس بين المللي انرژي" پيش‌بيني کرده‌اند عرضه نفت کشورهاي غير اوپک در سال 2014 يک ميليون و 200 هزار بشکه افزايش مي‌يابد که سهم بيشتر اين رشد از آن آمريکاي شمالي خواهد بود.

با توجه به انتظارها درباره ادامه روند بهبود شرايط اقتصادي در کشورهاي صنعتي و در حال توسعه، پيش بيني مي شود عرضه جهاني نفت افزايش يابد.

با توجه به اين پيش بيني ها، اوپک و آژانس بين المللي انرژي رشد تقاضا براي نفت در سال 2014 را به ترتيب يک ميليون بشکه و يک ميليون و 200 هزار بشکه در روز برآورد کرده‌اند که اين اختلاف برآورد در مقطع کنوني طبيعي است و با گذشت زمان اين فاصله کمتر خواهد شد.

با توجه به اين برآوردها، تقاضا براي نفت خام اوپک در سال 2014 نسبت به سال 2013 روزانه 300 هزار بشکه کاهش مي‌يابد و پيش‌بيني مي‌شود تقاضا براي نفت خام اعضاي اين سازمان به روزانه 29 ميليون و 600 هزار بشکه برسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار