ديوان عالي رژيم صهيونيستي با درخواست مردخاي وانونو، تکنسين هسته اي نيروگاه اتمي ديمونا، که براي اولين بار اطلاعات مربوط به فعاليت هاي تسليحات هسته اي اين رژيم را افشا کرد، براي مهاجرت به خارج فلسطين اشغالي مخالفت کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه ؛ مردخاي وانونو اصالتا مغربي تبار است. وي سابقا تکنسين هسته‌اي نيروگاه اتمي ديمونا بود که در سال 1986 در مصاحبه با هفته‌نامه انگليسي ساندي‌تايمز اطلاعات و تصاويري محرمانه از اين نيروگاه و کلاهک‌ هاي اتمي اسرائيل را در اختيار اين نشريه قرار داد.اين کارشناس هسته اي به همين علت بيش از 18 سال در زندان بسر برد.

وانونو بعد از آنکه در سال 2004 مجازات زندان به پايان رسيد از ترک خاک فلسطين اشغالي، رفتن به کرانه باختري رود اردن و تماس با اتباع کشورهاي خارجي به ويژه روزنامه نگاران ممنوع شد. از آن زمان تاکنون همه درخواست هاي وي براي رفع اين ممنوعيت ها به دلايل امنيتي رد شده است. 

قضات ديوان عالي اسرائيل در توجيه اين حکم خود اعلام کردند اين تصميمات و مقررات ناقض حقوق مردخاي وانونو است اما براي جلوگيري از انتشار اخبار محرمانه اجراي اين تصميمات ضروري است.  راديو دولتي اسرائيل در همين باره اعلام کرد وانونو همچنان اطلاعاتي در اختيار دارد و از قصد خود براي فاش کردن آنها صرف نظر نکرده است. تدابير محدود کننده آزادي رفت وآمد وي تا ماه مه سال 2014 تمديد شده است. 

مردخاي از زمان آزادي از زندان يعني از سال 2004 تاکنون بيش از 20 بار به نقض تدابير محدوديت کننده متهم شده است. وي که اکنون به دين مسيحيت گرويده است تاکنون چندين بار خواستار پناهندگي به شماري از کشورهاي غربي شده اما هر بار درخواست وي رد شده است.

اسرائيل هيچگاه به داشتن سلاح هسته اي اذعان نکرده است اما کارشناسان با استناد به اظهارات وانونو احتمال مي دهند اين رژيم بين 100 تا 300 کلاهک هسته اي در اختيار داشته باشد.

انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار