معاون اداره کل روابط عمومی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از اجرای طرح تحقیقاتی مدیریت و کاهش آسیب های خشکیدگی جنگل ها و مراتع زاگرس در مناطق بحرانی این منطقه خبرداد.

یوسف حسینعلی زاده گفت: در خصوص خشکیدگی جنگل های بلوط زاگرس، دلایل متعددی مطرح شده و بر اساس گفته های کارشناسان، طرح مدیریت و کاهش خشکیدگی جنگل های زاگرس و احیای آن به صورت پایلوت اجرا می شود.
حسینعلی زاده افزود: مطالعات پدیده خشکیدگی درختان بلوط انجام شده و اقدامات سازمان جنگل ها، مرتع و آبخیزداری کشور نیز در راستای احیای اراضی در معرض بحران در این مناطق اجرا می شود.
وی اظهار داشت: در مجموع مساحت جنگل های کشور حدود 14.3 میلیون هکتار است که حدود شش میلیون هکتار آن، جنگل های زاگرس است، بنابراین بیشترین سهم جنگل های کشور از آن منطقه زاگرس است.
حسینعلی زاده تصریح کرد: بر اساس نظر کارشناسان منابع طبیعی و بیابانزدایی، به طور متوسط بین 20 تا 30 درصد درختان بلوط به عارضه خشکیدگی دچار شده اند و کوچک و ریزماندن برگ ها، ریزشدن میوه بلوط، ریزش برگ ها و خشکیدگی کامل تاج از عوارض این بیماری است.
معاون اداره کل روابط عمومی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: هدف از اجرای این طرح اتخاذ روش هایی است که آسیب کمتری به جنگل ها و درختان بلوط وارد کند و تلاش می شود تا تامین اعتبار مورد نیاز این طرح از محل اعتبارات حوادث غیرمترقبه و بودجه سال 93 تامین شود.
وی همچنین با بیان نقش رسانه ها درخصوص افزایش حساسیت مردم نسبت به زیان های تخریب منابع ملی، افزود: اطلاع رسانی عملکردها و بیان نقاط قوت و ضعف سازمانی، مطالبه مردم است.
حسینعلی زاده با تاکید بر اینکه مردم باید از عملکرد و اقدامات مسئولان در خصوص استفاده از بیت المال در راستای حفظ اراضی ملی باخبر شوند، گفت: اگر توانستیم مردم و جامعه را نسبت به موضوعات مطلع کنیم، می توانیم آنها را در حفاظت از منابع ملی و طبیعی با خود همراه کنیم.
مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری نیز در این دیدار از خشکیدگی 20 هزار هکتار از جنگل ها و 200 هزار هکتار از گونه های مرتعی نظیر گون در این استان خبرداد.
غلامرضا بابایی گفت: طرح تحقیقاتی بررسی عوامل موثر بر خشکیدگی این گونه ها با همکاری مرکز تحقیقات منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری و واحد حفاظت و گیاهپزشکی این اداره کل در حال اجراست.
وی اظهار داشت: 68 درصد مساحت عرصه های طبیعی استان چهارمحال و بختیاری را اراضی مرتعی تشکیل می دهد و هزار و 200 گونه گیاه مرتعی در این استان وجود دارد که انواع گون با 52 تیپ گیاهی گونه قالب در مراتع استان چهارمحال و بختیاری است.
مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری از ارتفاعات شمالی کوه چوبین و مناطق کوهستانی اطراف دشت زرین در شهرستان کوهرنگ، ارتفاعات سفیددانه و لاغرک، مسیر شهر بابا حیدر به شهرستان کوهرنگ و ارتفاعات چوبین به عنوان زمین های در معرض خشکیدگی گونه گیاهی گون یاد کرد.
بر اساس نظرات کارشناسان منابع طبیعی کشور، آفات یا بیماری در میان درختان بلوط به تنهایی نمی تواند علت وقوع فاجعه زیست محیطی خشکیدگی بلوط باشد و به طور یقین عواملی نظیر تخریب جنگل، خشکسالی پی در پی، ریزگردها و نوع خاک در زوال و خشکیدگی بلوط های منطقه ی زاگرس نقش مؤثری داشته است و غیر قابل حذف بودن این بیماری، ضرورت توجه به جنبه های مدیریتی آن را ضروری کرده است.
در مجموع، 400 هزار هکتار از مراتع استان چهارمحال و بختیاری دچار خشکیدگی شده است که در 200 هزار هکتار از این مناطق، وضعیت بحرانی است./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.