70 قطعه فلامینگو به تالاب بین المللی گندمان از توابع شهرستان بروجن مهاجرت کردند.

با آغاز فصل سرما در مناطق شمالی، گروه هایی از پرندگان مهاجر در مسیر کوچ سالانه خود به سمت مناطق گرمسیر جنوبی وارد آبگیرها و تالاب های استان چهار محال و بختیاری می شوند.
عمده این پرندگان که شامل انواع اردک، چنگرکنار آبزی، حواصیل ها و پرستوهای دریایی هستند، در روزهای اخیر در آبگیرهای شهرستان بروجن در استان چهار محال و بختیاری فرود آمدند.
فلامینگو پرنده ای با پاهای دراز و منقاری منحنی و گردنی بلند خمیده، آبچر با بدنی بسیار کشیده و پر و بالی به رنگهای سفید و صورتی است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بروجن گفت: پرندگان مهاجر که به تالاب های شهرستان بروجن کوچ می کنند، از سیبری، ترکیه و مناطق شمالی به تالاب های استان چهارمحال و بختیاری مهاجرت کردند.
مرتضی منصوری افزود: کوچ زمستانی پرندگان همه ساله از اواخر آبان ماه انجام می شد، ولی به دلیل تغییرات اقلیمی، خشک شدن تعدادی از دریاچه های در مسیر کوچ و امن نبودن مکان های توقف امسال کوچ پرندگان به تالاب های استان چهارمحال و بختیاری، زود هنگام آغاز شد.
منصوری اظهار داشت:مسیر کلی برای کوچ پرندگان از سیبری به کشورهای حاشیه خلیج فارس است و تالاب های شهرستان بروجن از توفقگاه های پرندگان در مسیر کوچ است.
وی گفت:شرایط مطلوب آب و هوای استان چهارمحال و بختیاری و موقعیت مناسب هر تالاب برای پرندگان به توقف طولانی پرندگان به تالاب های این شهرستان منجر می شود.
وی با بیان اینکه تالاب های استان چهارمحال و بختیاری زیستگاه مناسبی برای پرندگان کنار آبزی و نیزارها نیز مکانی برای آشیانه سازی پرندگان است،گفت:ماندگاری این پرندگان در این تالاب ها بیشتر است.
تالاب گندمان، چغاخور، علی آباد و سولقان از ضلع جنوبی شهرستان بروجن و در امتداد کوه کلار در رشته کوه های زاگرس، به طرف غرب استقرار یافته اند و از جمله تالاب های استان چهارمحال و بختیاری هستند.
تالاب گندمان در شهرستان بروجن جزء10 تالاب برتر پرنده نگری ایران است و این تالاب زیبا در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن ثبت شده است.
وسعت این تالاب که در جنوب غربی شهر گندمان واقع شده ، 980 هکتار است.
تالاب بین المللی چغاخور نیز با مساحتی حدود دو هزار و 300 هکتار در دامنه ارتفاعات بر آفتاب و کلار در نزدیکی شهر بلداجی قرار دارد .
این تالاب در مسیر جاده شهرکرد -خوزستان قرار گرفته و از شهر کرد 65کیلومتر فاصله دارد./س

 

 

برچسب ها: فلامینگو ، تالاب ، گندمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.