گلوبال ريسرچ در مقاله اي نوشت قدرت ایالات متحده در خاورميانه در حال افول است و متحدان آمریکا به فكر گزینه های جدیدي به جاي واشنگتن هستند .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ در اين مقاله كه به قلم "مهدي داريوس ناظم رويا"  نوشته شده  ، نويسنده با اشاره به اتفاقات اخير در خاورميانه به ويژه  سوريه و مصر عنوان مي كند كه اين تحولات به معناي  افول قدرت ايالات متحده در خاورميانه است و در عوض در همين حال  روسيه به همراه  ايران قدرت گرفته اند.

وي مي نويسد : جنگ سرد هرگز برای رهبران امریکا به پایان نرسید. نباید هیچ توهمی در مورد آن وجود داشته باشد ، ایالات متحده  به لحاظ راهبردي  تلاش کرده است  هم روسیه و هم جمهوری خلق چین را مهار و تضعیف كند. استراتژی آمریکا در خاورميانه و دشمني واشنگتن عليه دو كشورایران و سوریه بخشی از خط مشی آمریکا  براي حمله به مسکو و پکن بوده است.

به رغم تلاش های آمریکا، خطوطي که واشنگتن پس از سال 1945 در خاورميانه دنبال كرده و  همواره با انتقادات قدرت ها و رقباي منطقه اي همراه بوده است، دوباره در حال تغيير است.

در ادامه این مقاله آمده است : پاكس آمریکانا( Pax Americana) يا به اصطلاح صلح آمریکایی _ که هرگز صلحی نبود _‌اکنون مرده است . در مورد خاورمیانه ، اين واژه خود به معنای یک دوره تسلط ایالات متحده است که پس از جنگ جهانی دوم بوجود آمد و در سال 1978به اوج  خود رسید. سپس در سال 1979 انقلاب اسلامی ایران به وقوع پيوست. چند دهه بعد، اشتباهات به یاد ماندنی  دولت جورج دبلیو بوش ،کاهش مداوم نفوذ آمریکا را رنگين كرد.
 
* سقوط تدریجی از ایالات متحده در خاور میانه

کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه امريكا ، در سال 2006 بسيار مطمئن بود كه سلطه آمریکا در خاورميانه بزرگ گسترش خواهد يافت. او در خلال  جنگ 2006اسرائیل  عليه لبنان پیروزمندانه اعلام کرد که نقشه خاورميانه برای همیشه به سود ایالات متحده آمریکا تغییر خواهد كرد.  اما اين اتفاق نيفتاد ، و اسرائیل هم در جنگ شكست خورد. نفوذ ایالات متحده رو به كاهش گذاشت ، در حالی که نفوذ رقبای آن  شروع به افزایش کرد.

حماس به طور دموکراتیک توسط مردم فلسطین انتخاب شد  تا نماينده آنها باشد . نه تنها حماس کنترل نوار غزه را به دست آورد ، بلكه  پس از آن كه ایالات متحده با اسرائیل ، عربستان سعودی، حسنی مبارک، مصر ، محمد دحلان جنگ سالار فلسطیني ، و محمود عباس ، رئيس  تشكيلات خودگردان فلسطین ، برای سرنگونی دولت حماس در غزه  هم پيمان شده و توطئه كردند، حماس كنترل خود بر اين منطقه را حفظ كرد.

نه محاصره اقتصادی ، خرابکاری سیاسی، جنگ کوچک داخلی با فتح ، و نه مجموعه ای از جنگ های راه اندازی شده توسط اسرائیل ، نتوانسته دولت تحت رهبری حماس در غزه را حذف كند .

در لبنان نیز ، نفوذ حزب الله به طور چشمگیری افزایش يافته است. ائتلاف 14 مارس ، به رهبری حریری كه تحت حمایت مالی ایالات متحده و متحدان آن است ، ثابت کرده است که در کار خود براي خنثی  كردن حزب الله و متحدان سیاسی آن درائتلاف 8 مارس ناتوان بوده است . اگر چه گزارش هايي با انگیزه سیاسی مدعي هستند مداخله حزب الله در سوریه آن را تضعیف كرده و به محبوبيت آن در لبنان لطمه وارد كرده است ، در واقعييت وضع كاملا برعكس است . گزارش اطلاعاتی اسرائیل که توسط موساد نوشته شده است اعتراف كرده است که حزب الله در واقع وارد یک عصر طلایی شده است.

با بررسي همه جوانب ، نقشه های امریکا برای "باز ترسیم" مرزهاي خاور میانه ، با  هدف ایجاد كشورهاي  کوچکي که واشنگتن به راحتی بتواند به عنوان ابزاري برای حفظ نظم امپراتوری خود، آنها را كنترل كند، هنوز هیچ جا یافت نمی شود . "خاور میانه جدید" واشنگتن ، محقق نشده است. با این حال، نمی توان انکار کرد که شعله های آتش این پروژه هنوز در عراق و سوریه زبانه مي كشد و درگيري هاي فرقه اي را ايجاد كرده كه شامل تقسیم سودان و بی ثباتی شمال آفریقا است.

* امپراتوری در حال افول

آمریکا دو دشمن اصلی خود در خاورميانه را خنثی نكرده است . هدف از تغییر رژیم در دمشق شکست خورده است و واشنگتن نتوانست قدرت پنتاگون را در سوريه به نمايش بگذارد . توافق هسته ای موقت نیز در شهر ژنو سوئیس بین امریکا و ایران منعقد شد .

تصمیم ایالات متحده برای عدم ورود به جنگ سوریه و یا در نهایت  امضاي توافقنامه با ایران  ، دلایل از هم پاشیدن قدرت آمریکا نیست. قدرت آمریکا  از قبل رو به افول بود. واشنگتن به عنوان ابزاري  برای حفظ نفوذ خود در خاورميانه و در واقع براي کاهش سرعت  افول خود، با سوریه و ایران توافقنامه امضا كرد.

در عوض، متحدان و مشتریان امریکا با غيض صحبت مي كنند و احساس ترس دارند .در نتیجه کاهش قدرت ایالات متحده، هم پيمانان و مشتریان واشنگتن به آرامی در حال تنوع بخشیدن به روابط خود هستند . از تل آویو و ریاض ، متحدان منطقه ای آمریکا متوجه شده اند که چتر امپریالیستی امریکا بر سر آنها  در حال از بين رفتن است. آنها به دنبال جایگزین هایی  به جاي ایالات متحده هستند.

* بازگشت روسیه به دلتای نیل 

ایالات متحده آمریکا روز 9 اکتبر 2013 اعلام کرد که تا حدی کمک های نظامی خود را به مصر كم كرده است. این حرکت به عنوان بخشی از "تنظيم دوباره " راهبرد ایالات متحده در خاور میانه توصیف شده است . این اقدام امريكا از سوي ارتش مصر به عنوان اقدامي بازدارنده  که ارتش مصر را  در مبارزه با عناصر خودسر ، به ویژه در شبه جزیره سینا  تضعيف مي كند،مورد انتقاد قرار گرفت .

کمک های امریکا به ارتش مصر كاهش یافته است . این وظيفه به طور مخفیانه به عربستان سعودی و شیخ نشین های نفت خيز عرب خلیج فارس سپرده شده است. با بررسي همه جوانب ، واشنگتن دیگر نمی تواند بودجه نظامی مصر را تامین كند. قاهره هم احساس مي كند که امریکا در سرازیری سقوط است و  به دنبال جایگزین هایی  به جاي حمایت مالی ایالات متحده است.

نویسنده در ادامه خاطرنشان کرد : یک ماه پس از آن كه دولت ایالات متحده بخشی از کمک های نظامی خود به مصر را به حالت تعليق در آورد ، در 11 نوامبر سال 2013، یک کشتی حامل موشک کروز روسی ، با اسکله هاي شهر مدیترانه ای اسکندریه  تماس گرفت . چند روز بعد، يك ناو روسیه در بندرصفاقع مصر  پهلوگرفت. کشتی دوم روسی، یک ناو تداركاتي یا کشتی سوخت بود.

روسیه از سال 1992 با هيچ يك از بنادر مصر در ارتباط نبوده است از دوران اتحاد جماهیر شوروی ، در دوران جنگ سرد و حضور نظامی قابل توجهی در مصر نداشته است.

تماس های روسیه  با بنادر مصر در سطح دیپلماتیک هم توسط کرملین در13 نوامبر سال  جاري  هماهنگ شد. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و سرگئی شويگو ، وزیر دفاع روسیه با هیئت بزرگي درآن چه لاوروف آن را یک واقعه «تاریخی» توصیف كرد، وارد مصر شدند. اين دو وزیر کابینه توسط کرملین به قاهره فرستاده شدند تا ازفضاي مصركسب اطلاع كند.

در مورد نیات طرف مصري هم سوالاتي وجود دارد. آیا مقامات مصر به روسیه به عنوان یک برگ برنده در برابر ایالات متحده نزديك مي شوند و یا آنها  به عنوان یک جایگزین واقعی برای ایالات متحده به مسكو نزديك مي شوند ؟ به عبارت دیگر ، آيا قاهره به عنوان ابزاری برای چانه زنی با واشنگتن ، به سوي مسکو  چرخيده و یا به عنوان واكنشي  به کنترل و فشار آمریکا ؟

پس از سفر مقامات روسیه به مصر ، جان کری وزیر خارجه آمریکا ، به مصر بازگشت تا از نفوذ ایالات متحده محافظت كند. به نظر می رسد قاهره خواستار انعطاف پذیری و اهرم فشار در برابر ایالات متحده است تا از آن  به عنوان ابزاری برای كاستن از فشار واشنگتن استفاده كند،تا با غرق شدن امپراطوری آمریکا  رژيم مصر هم به زير كشيده نشود. سقوط اخوان المسلمین و انحلال اتحاد منطقه ای علیه سوریه یک پیام منفی به تمام دوستان و شركاي امریکا فرستاده است . همه در منطقه،بيش از هميشه آگاه شده اند که ایالات متحده  ازآنها محافظت نخواهد كرد. در عوض آنها متوجه شده اند که کسانی که با ایران و روسیه  متحد هستند ، پا بر جا و ایستاده باقی مي مانند.

* تجدید حیات روسیه در خاورمیانه

قبل از آن كه دولت ایالات متحده تصمیم بگيرد تا حدی کمک های نظامی خود به قاهره را کاهش دهد، روسيه دومین فروشنده تسليحات به مصر بود. روسیه صرفا با بهره گيري از عقب نشینی آمریکا ، روابط تجاری  خود با مصر را گسترش مي دهد . مصر تنها جایی نيست كه تسليحات روسی به آنجا روانه مي شود. در سال 2012 عراق  توافقنامه تسليحاتي با مسکو امضا كرد ، که روسیه را پس از ایالات متحده ،به دومین فروشنده سخت افزارهای نظامی به عراق تبديل كرد.

روابط دوستانه روسیه با ایران و بلوک مقاومت به اين كشور اهرم فشاري در برابر اسرائيل داده است . وجود جمعیت زیادی مهاجران روسی و روسی زبانان در اسرائیل به قدرت نفوذ روسیه افزوده است. حضور جامعه بزرگ روس زبان در اسرائیل یکی از دلایلی است که سیاستمداران اسرائیلي در فصل انتخابات به روسیه سفر مي كنند و به سراغ کانال های روسی مي روند. علاوه بر این، مسکو یک عضو  كميته چهار جانبه صلح خاورميانه است که از وقتي درسال 2002 به وجود آمد، قرار بوده میان اسرائیل و فلسطین میانجی گری كند .

قدرت نمایی روسیه در سراسر خاورمیانه از سال 2011 شروع شده و نفوذش در شرق مدیترانه به طور پیوسته تثبیت شده است. فدراسیون روسیه روابط خود را به لبنان تقویت كرده و گفتگوی استراتژیکي را  با حزب الله لبنان  آغاز كرده است.

در انتهای این مقاله آمده است :  سوریه بسيار سپاسگذار حمايت روسيه است. حمله تروریستی به سفارت روسیه در دمشق  گواهي بر تاثیر مهم روسیه است . خاور میانه همواره درب خانه روسیه بوده است. آنچه در حال وقوع است موج جدید نفوذ روسیه همزمان با افول ایالات متحده است.


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار