وزير راه و شهرسازي با اشاره به وضعيت كنوني بانك مسكن و مورد تأييد بودن كليه بدهي‌هاي آن از سوي دولت ، گفت: وزارت راه و شهرسازي در راستاي حل مشكلات از اين بانك حمايت جدي مي‌كند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، عباس آخوندي ديشب ، 7دي92، در حاشيه نشست ماهانه جامعه اسلامي مهندسين با بيان اينكه در وضعيت كنوني بانك مسكن با استانداردهاي بانكداري فاصله دارد ، اظهار داشت: متاسفانه طرح مسكن مهر به نوعي بانك مسكن را گروگان گرفت تاجايي كه اين بانك سه برابر ظرفيت خود در مسكن مهر تسهيلات پرداخت كرده و تجديد ساختار مالي و افزايش سرمايه آن اجتناب ناپذير است .

***خروج از ركود تورمي با فعال كردن بانك مسكن

وي با اشاره به وضعيت مشابه ساير بانكها بر لزوم خروج از ركود تورمي با فعال كردن بازار مسكن تأكيد كرد و افزود: تمام بدهي‌هاي بانك مسكن مورد تأييد دولت است و وزارت راه و شهرسازي نيز در راستاي حل مشكلات و افزايش سرمايه بانك و در نتيجه ارتقاء ظرفيت اعطاء تسهيلات از اين بانك حمايت مي كند.

وزير راه و شهرسازي با اعلام اينكه به‌دنبال جلب حمايت دولت از بانك مسكن هستيم ، ادامه داد: بايد توجه داشته باشيم كه بازار مسكن با افزايش قدرت خريد مردم از ركود نسبي خارج مي شود و بانك مسكن مي‌تواند نقش مهمي در نظام تأمين مالي جامع مسكن ايفا نمايد.

***ميزان تسهيلات در كشور بين 20 تا 30 ميليون است


وي به اهميت تسهيلات بانكي و صندوق‌هاي پس‌انداز مسكن نيز اشاره و تصريح كرد: در برخي كشورها بيش از 70 درصد قيمت مسكن در قالب تسهيلات بانكي پرداخت مي‌شود حال آنكه ميزان تسهيلات در كشور بين 20 تا 30 ميليون است كه بخشي از خريد خانه‌اي معمولي هم نيست.

***اعتقادي به محدود كردن خريد و فروش مسكن ندارم

آخوندي با بيان اينكه از ابزارهايي مانند وضع ماليات بر خانه هاي خالي و معاملات مكرر بايد براي مقابله با بازار سفته بازي زمين و مسكن استفاده كرد ، گفت : اعتقادي به محدود كردن خريد و فروش مسكن ندارم تاجايي كه آيين‌نامه‌هاي مربوط به خريد و فروش مسكن مهر نيز تدوين شده و بزودي اعلام مي‌شود.

وي از فعال شدن بازار مسكن به عنوان راهكاري براي خروج از ركود تورمي ياد كرد و اظهار داشت: البته در خروج از ركود تورمي نبايد به منابع بانك مركزي متوسل شويم.

وزير راه و شهرسازي با اشاره به وضعيت نامناسب كلان شهرها و زندگي 55 درصد مردم تنها در 6 كلان شهر كشور ، افزود: نتيجه چنين روندي مواجه شدن مردم كلان شهري مانند تهران با معضلات جدي همچون ترافيك، آلودگي هوا، كيفيت نازل آب و هوا است.

وي تصريح كرد: ايجاد انضباط شهري از مهمترين برنامه‌هاي وزارت راه و شهرسازي بويژه در كلان شهرها است.

آخوندي در ادامه سخنانش به اهميت بخش حمل و نقل نيز اشاره كرد و گفت: نبايد آزادراه‌ها را تنها مسيري براي تردد ديد چراكه آزادراه‌ها مي‌توانند محور توسعه باشند تاجايي كه در حال حاضر روي سرمايه پذير كردن 18 طرح بزرگراهي و آزاد راهي با شركت هاي تامين سرمايه مشغول مذاكره هستيم.

***اضافه كردن 2200 واگن مسافري و 22 هزار واگن باري به ناوگان كشور


وي توجه از حمل و نقل ريلي و گسترش آن به عنوان يكي از اولويت‌هاي كاري وزارت راه و شهرسازي ياد كرد و افزود: بنا داريم با همكاري بخش خصوصي 2200 دستگاه واگن مسافري و 22 هزار دستگاه واگن باري را به شبكه حمل و نقل ريلي اضافه كنيم چراكه توجه به اين نوع حمل و نقل سرعت ، صرفه اقتصادي ، ايمني و كاهش مصرف سوخت را به‌دنبال دارد.

وزير راه وشهرسازي با اشاره به توجه ويژه رئيس جمهور به حمل و نقل ريلي ، تصريح كرد: دنبال افزايش سرعت و كيفيت قطارها و مسير ريلي هستيم تاجايي كه بتواند در مسافت هاي چند ساعته با هواپيما رقابت كند.

وي با اعلام اينكه مي خواهيم سرعت قطار تهران –مشهد از 140 به 180 كيلومتر در ساعت افزايش يابد، گفت: در آينده اي نزديك با اتصال راه‌آهن و مترو به يكديگر هر كس كه در راه آهن حاضر است مي تواند به سادگي از مترو نيز بهره‌مند شود.

آخوندي همچنين از به بهره‌برداري رسيدن متروي پرند تا تابستان 93 خبرداد و اظهار داشت: ايستگاه راه آهن تهران – قم نيز از كنار متروي پرند عبورمي كند كه براي آسايش مسافران ايستگاه مشتركي نيز اولين بار آغاز به كار مي كند.

وي از توجه ويژه رئيس جمهور به پروژه آزاد راه تهران و شمال نيز اشاره كرد و افزود: بيشترين مشكلات اين پروژه در فاز‌هاي 2 و 3 است كه اجراي آنها مسدود شدن طولاني مدت جاده چالوس را درپي خواهدداشت كه بايد براي آن تمهيداتي انديشيده شود.

وزير راه و شهرسازي اظهار اميدواري كرد طرح ملي آزاد راه تهران – شمال با كار كارشناسي به‌درستي پايان يابد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار