وزیر کشور گفت: وزارت کشور درصدد است در قانون شهرداری‌ها، NGO‌ ها و انتخابات بازنگری کند.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران؛ عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در نشست شهرداران و روسای شورای اسلامی شهرهای مراکز استان‌ها با تشکر از کسانی که در این نشست حضور پیدا کرده‌اند، گفت: در مباحثی که از سوی دوستانمان مطرح شد، همه آن‌ها نگاهی جامع و کلی به قانون اساسی داشتند که این، درخور تقدیر و تشکر است.  
 
وی در ادامه افزود: اگر ما از ابتدا جایگاه شهرداری‌ها را به خوبی بشناسیم، متوجه خواهیم شد که نزدیک به ۵۵ میلیون نفر در مجموعه شهرداری‌ها مورد توجه هستند و این موضوع در قانون اساسی به طور جامع و شفاف قید شده است.  
 
وزیر کشور با بیان اینکه ما باید کار را به مردم واگذار کنیم، تصریح کرد: از نظر قانونی باید در مباحث شهری نقش مردم تاثیرگذار باشد و آن‌ها نقش کلیدی را در این راستا ایفا کنند.  
 
رحمانی فضلی با بیان اینکه امروزه در جامعه شهری موضوعات مختلفی وجود دارد، خاطرنشان کرد: ما اگر بخواهیم برای شهرداری و شورا‌ها نقشی قائل شویم، باید جایگاه مهمی را برای آن‌ها در نظر بگیریم و رویکردمان را نسبت به مقوله شهر مشخص کنیم.  
 
وی اظهار داشت: تدوین قوانین مناسب، مشارکت‌جویی از مردم و واگذاری امور به آن‌ها از مهم‌ترین بسترهایی است که می‌تواند در راستای بهبود جایگاه شهرداران و شورا‌ها نقش تاثیرگذاری داشته باشد.  
 
رحماین فضلی تاکید کرد: اگر رویکرد ما مردم‌مدارانه باشد باید بسترهای تحقق چنین دیدگاهی فراهم شود و سپس در حوزه برنامه‌ریزی وارد عمل شویم که امید داریم با برگزاری چنین نشست‌هایی این موضوع محقق شود.  
 
وزیر کشور تصریح کرد: راه حلی بجز تکیه بر مردم برای حل مسائل آن‌ها نداریم از این رو باید مدیریت یکپارچه‌ای در این راستا اتخاذ شود.  
 
وی افزود: مدیریت یکپارچه تنها به شهر‌ها مربوط نمی‌شود و این موضوع را می‌توان در مقوله کلان کشور نیز در نظر گرفت.  
 
وزیر کشور تاکید کرد: در حال حاضر نظام بودجه‌ریزی ما در کشور براساس فعالیت و جمعیت تبیین می‌شود که این موضوع سبب می‌شود که بودجه در دور تسلسل قرار گیرد از این رو انتظار است که ما در بحث بودجه‌ریزی در کلانشهر‌ها و شهرهای بزرگ کشور یکسری تغییراتی را ایجاد کنیم.  
 
رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: ما درباره ایجاد درآمد برای شهرداری‌ها باید یک الگوسازی را انجام دهیم و وزارت کشور در این راستا اقدام آمادگی خود را اعلام می‌کند.  
 
وزیر کشور تصریح کرد: بحث بهره‌وری از موضوعات دیگری است که در حوزه شهری باید به آن توجه و قاعده کلی برای آن اتخاذ شود.  
 
وی با بیان اینکه وزارت کشور درصدد بازنگری در قانون شهرداری، انتخابات و آئین‌نامه NGO‌ ها است گفت: بدون شک این نشست‌ها را ادامه خواهیم داد و درصدد هستیم دبیرخانه‌ای را برای آن ایجاد کنیم. 

وزیر کشور تصریح کرد: در جلسات بعدی درصدد هستیم با توجه به مسائلی که در حوزه شهری وجود دارد از مسئولین، وزرا و یا خود رئیس جمهور دعوت کنیم.
 
رحمانی فضلی درباره پیشنهاد تشکیل معاونت سرمایه‌داری از سوی برخی از شهرداران در این جلسه گفت: وزارت کشور معاونت هماهنگی و اقتصادی را در این وزارتخانه ایجاد کرده است.
 
وی با بیان اینکه ما در این معاونت به تجهیز منابع فکر می‌کنیم، تصریح کرد: در کشور ما هیچ کمبودی درباره تجهیز منابع وجود ندارد البته امیدواریم با تشکیل این معاونت بسیاری از مشکلات در حوزه شهری حل شود.  
 
وی در پایان تاکید کرد: از تمامی شهرداران و شوراهای اسلامی درخواست دارم گروه‌های مشورتی را در شهرهای خود ایجاد کنند تا ما بتوانیم در زمینه کلانشهر‌ها به نتایج موفقیتی دست پیدا کنیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: وزیر ، کشور ، بازنگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار