سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: در بهسازی و نوسازی شهرها بافت‌های تاریخی به عنوان هویت و تبلور فرهنگ شهری دارای اهمیت هستند.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، رحمتی در جلسه مشترک اداره کل میراث فرهنگی، شهرداری بافت تاریخی و هیئت امنای بازار اظهار داشت: توجه به حفظ آثار تاریخی و باستانی امر بسیار مهمی است که باید به صورت جدی به آن پرداخته شود.

وی تصریح کرد: آثار تاریخی و باستانی نقش بسیار مهمی در شناسایی هویت افراد جامعه دارد و همه باید در حفظ و حراست از این آثار خود را سهیم بدانند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با بیان اینکه آثار ملی متعلق به همه مردم است، ادامه داد: آثار تاریخی و باستانی سرمایه‌های ملی هستند و نگهداری از این آثار نگهداری از هویت و تاریخ کشور است.

رحمتی بافت‌های تاریخی را هویت و تبلور فرهنگ شهری عنوان کرد و بیان داشت: در استان مرکزی بافت‌های تاریخی و آثار باستانی بسیار با ارزشی وجود دارد که ایجاد روش‌هایی مناسب برای بهسازی، ساماندهی، حفظ و احیای این بافت‌ها در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به وضعیت بازار تاریخی اراک گفت: لازمه حفظ و احیای بازار اراک نیازمند مشارکت و توجه جدی بازاریان است که باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در ادامه از برگزاری همایشی یک روزه به منظور معرفی ضوابط بافت‌های تاریخی و آشنا کردن مشاوران و مهندسان با الگوهای صحیح طراحی در بافت‌های تاریخی خبر داد و ادامه داد: این همایش با دعوت از اساتید معماری و مرمت و مشارکت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی به زودی برگزار خواهد شد.

رحمتی تهیه نقشه کاربری، نحوه مالکیت مغازه‌ها، احیای کاروانسراها و تیمچه‌های غیر فعال را از برنامه‌های این اداره در راستای حفظ بازار اراک عنوان کرد.

نگین شاه‌کرمی شهردار بافت تاریخی اراک نیز با اشاره به برنامه‌های این شهرداری در راستای حفظ بازار گفت: اجرای طرح بهسازی نمای بازار از سمت خیابان امام از ورودی بازار تا ابتدای خیابان قائم مقام، طرح زیباسازی بدنه و تابلوهای تبلیغاتی بازار از سمت خیابان محسنی، ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی، سایبان‌ها، مرمت گذرهای بازار، رفع سد معبر و... از اولویت‌های این شهرداری در راستای بهسازی بازار اراک است./س

برچسب ها: بافت ، تاریخی ، هویت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.