فرماندار شهر قدس با تاکید بر ضرورت اطلاع رسانی صحیح و آسیب شناسی حوادث را يکي از اولويت هاعنوان کرد و افزود: مهمترین راه هاي پیشگیری از وقوع بحران های بايد مد نظر قرار گيرد.

 به گزارش  خبرنگار  اجتماعي باشگاه خبرنگاران ،نورمحمد فردی در مراسم تقدیر از پرسنل موثر در رفع بحران معدن شن و ماسه نوین رضی آباد که  با حضور معاون ستاد بحران استان تهران، مدیران عامل آتش نشانی های قدس و ملارد و مسئولان شهرستانی برگزار شد، گفت:حادثه رخ داده در معدن نوین رضی آباد شهرستان قدس یک حادثه منحصر بفرد بود، پیش از این در هیچ جای کشور اتفاقی با چنین مشخصات و ابعاد رخ نداده بود و همین مسئله نیز کار امدادرسانی را با مشکل مواجه کرد.
وی افزود: اولین قدم پس از وقوع حادثه کنترل وضعیت است و پس از آن سعی در برطرف کردن آن و قدم آخر نیز بازسازی محل حادثه است این اتفاقات بنا بر نوع حادثه متفاوت هستند، یکی از اولین اصول در زمان وقوع حوادث حفظ خونسردی است تا بتوان در کمال آرامش برای رفع بحران و امداد رسانی تلاش کرد.
این مسئول بیان کرد: هر مدیر باید بتواند بهترین تصمیم با کمترین ضرر را در کمترین زمان بگیرد، دستگاه های امدادرسان باید بسیار سریع خود را به محل حادثه برسانند و عملیات نجات را آغاز کنند زیرا جان و مال مردم در خطر است و رضایتمندی مردم که بزرگترین سرمایه نظام هستند، باید مد نظر همه مسئولان باشد.
 آموزش در مقوله رفع بحران ها ضروری است
فرماندار قدس ادامه داد: برای مقابله با حوادث و بحران ها مسئولان و پرسنل امدادرسان باید آموزش لازم ببینند تا آمادگی لازم برای برطرف کردن مشکلات را داشته باشند، همدلی و همکاری مسئولان نیز به سریعتر حل شدن بحران کمک می کند، مدیریت نقش اصلی را در حل بحران ها به عهده دارد ولی در کنار آن امکانات، تجهیزات و اعتبارات نیز بسیار مهم هستند.
فرماندار شهرستان قدس گفت: این مراسم در وهله اول برای تقدیر و تشکر از تمام عوامل موثر در رفع بحران است و نکته دیگر آسیب شناسی حادثه است که باید در نشست هاي  متعدد بررسی شود، وقتی حادثه ای آسیب شناسی شود از وقوع حوادث مشابه پیشگیری می شود و در صورت وقوع حادثه عملیات نجات با سرعت بیشتری انجام می شود.
کمبود تجربه نقطه ضعف شهرستان در مقابله با بحران
در ادامه دبیر جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران گفت: در مدیریت بحران سوانح باید عواملی همچون ارزیابی حادثه، تعیین اولویت ها، برنامه ریزی براساس ارزیابی، اجرایی کردن برنامه و بازنگری و تصحیح را مد نظر قرار داد و به آن ها عمل کرد.
علیرضا سعیدی افزود: نقاط قوت ستاد رفع بحران شهرستان قدس در حادثه معدن نوین رضی آباد همدلی و همکاری مسئولان و همچنین همکاری همه جانبه مدیر معدن بود که موجب شد عملیات بدون آسیب رساندن به امدادگران به پایان برسد، نقاط ضعف این حادثه نیز کمبود تجربه در مقابله با چنین حوادثی و همچنین نداشتن لیستی از مدیران متخصص در امور آواربرداری توسط مدیریت بحران کشور بود.
اطلاع رسانی نامناسب و عدم مدیریت روانی خانواده مصدوم؛ دو گره اصلی در حادثه معدن قدس
وی ادامه داد: یک حادثه می تواند به بحران تبدیل نشود اگر مدیران بتوانند به موقع گره های حادثه را تشخیص دهند و آن ها را باز کنند مشکلات تاحدی کاهش می یابند، گره های حادثه معدن یکی اطلاع رسانی نامناسب بود که موجب شد شایعاتی در اذهان عمومی پخش شود و دیگری مدیریت نادرست روانی افراد خانواده فرد حادثه دیده بود که اجازه انجام درست عملیات را نمی دادند.
این کارشناس بیان کرد: برای مقابله با بحران باید تعیین اولویت کرد به این گونه که ابتدا امکان زنده ماندن فرد حادثه دیده و اعلام سقف زمانی زنده ماندنش بررسی شود، اطلاع رسانی تخصصی و عمومی به صورت درست صورت گیرد و از لحاظ روانی به خانواده فرد حادثه دیده کمک شود.
وی افزود: متاسفانه امکانات و تجهیزات آتش نشانی بسیار کم و نامناسب است و آتش نشانان با در خطر گذاشتن جان خود به عملیات می پردازند باید فکری به حال این مسئله شود، اگر حمایت مسئولان شهرستانی اعم از فرماندار، فرمانده نیروی انتظامی و دستگاه های اجرایی و امدادرسان نبود این بحران به موقع کنترل نمی شد.
در پایان مراسم با اهدای لوح هایی از عوامل موثر در رفع بحران معدن شن و ماسه نوین رضی آباد تقدیر و تشکر به عمل آمد.
 

برچسب ها: پیشگیری ، کلید ، مراجعه ، بحران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار