فتنه‌گران آن زمان فکر نمی‌کردند نظام این‌گونه در بدنه جامعه تأثیر گذاشته باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، نماینده ولی فقیه در خراسان و تولیت آستان قدس رضوی که در دیدار با استاندار خراسان رضوی و اعضای ستاد تسهیلات زائران استان خراسان رضوی، در آستانه حضور ميليوني زائران دهه آخر صفر سخن می‌گفت، ‌افزود: نهم دی كه پیوند مردم با ولایت را به نمایش گذاشت، روزی بود که همه فتنه‌گران و کسانی که می‌خواستند با کمک اربابان‌شان و قدرت‌های سلطه‌گر به کشور صدمه بزنند و در این راه هرچه توانستند در هتک حرمت و اهانت به اهل بیت(ع) در مقدس‌ترین روز برای ملت ایران‏، تلاش کردند را ناامید کرد.

وی افزود: این‌که می‌گویم همه آن‌ها را مأیوس کرد، در آن شرایط خاص بود که دشمنان نظام از سال‌های قبل برای آن حادثه سیاست‌گزاری کرده بودند و رهبر انقلاب اسلامی نیز مسائل را با مردم در میان گذاشته و مکرر بیان کردند.

وی با بیان این‌که تقریباً نقطه اوج تهاجم فرهنگی، فتنه 88 بود، افزود: البته این بدان معنا نیست که دشمنان‏ ما را رها کرده‌اند، ‌اما اوج تهاجم، جریان نهم دی و آن حدود بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر این که هرچه جلوتر برویم‏، ایمان مردم و پایبندی‌شان به مبانی دینی و ارزش‌ها قوی‌تر و استوارتر می‌شود و همه‌ي نشانه‌ها و آثار آن را احساس می‌کنیم، گفت: اوایل پیروزی انقلاب مدتی درب حرم مطهر رضوی و روضه منوره از اواخر شب بسته می‌شد، به‌خاطر این‌که زائری نبود. وی افزود: آنچه که امروز اتفاق افتاده است، این است که ما یک روز حرم مطهر حضرت رضا(ع) را خلوت نمی‌بینیم و با استقبال انبوه جمعیت و بخصوص جوانان و نوجوانان و کسانی که بعضاً ظاهر آن‌ها نشان دهنده گرایش‌های عاطفی قوی دینی نیست، اما با دنیایی از عشق و اراده و با چشمانی گریان عرض ارادت می‌کنند، مواجه هستیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: این نتیجه انقلاب ما و رهبری داهیانه آن است. نتیجه توجه مردم به ارزش‌های دینی و فرهنگ و تمدن و هویت ماست. آن‌چه امروز زمینه رشد و تعالی شیعه و دنیای اسلام را فراهم کرده و روز به روز این موفقیت و پیشرفت و تأثیرگذاری‌ها خودش را بیشتر نشان خواهد داد، توجه به نظام و انقلاب اسلامی است و مخصوصاً توجه خاص رهبر معظم انقلاب اسلامي به مسائل فرهنگی و تأکید بر به وجود آمدن یک فضای متحول در استحکام بخشیدن به پایه‌های فکری نسل جوان و توده جامعه دینی و اسلامی است.

نماینده ولی فقیه در خراسان در ادامه ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در دهه آخر صفر‏، از استاندار خراسان رضوی و اعضای ستاد تسهیلات زائران تشکر کرد و گفت: نتیجه چنین جلسه‌ای، خدمتی هماهنگ، کیفی و مفید به زائران آستان مقدس حضرت رضا(ع) و بخصوص زائرانی است که با پای پیاده برای عرض سلام و تسلیت به محضر حضرت مشرف می‌شوند.

وی تصریح کرد: هرچند آمار متفاوتي از حضور زائر در حرم مطهر داریم؛ آستان قدس رضوی آمار خود را دارد و استانداری و فرمانداری هم همين‌طور. اين‌ها يك نگاه آماري بر طبق معادلات خودمان است كه ممکن است اعداد بیش از این باشد. به هر حال اين توجه، چيز عجیبی است. بسیاری از اوقات ازدحام زاير در حرم مطهر مانند ایام سال‌روز ولادت یا شهادت حضرت و یا روزهای اول فروردین است.

آیت الله واعظ طبسی گفت: کارهایی که برای سلامت، رفاه، بهداشت و اسکان، حمل و نقل و رفت و آمد زائران، تسهیل ترافیک و وسایط نقلیه، آماده سازی شهر و آرامش‏، جذابیت و طراوت بخشی به فضا، همه مورد توجه و شایسته تمجید و تقدیر است، اما مهم‌ترین کاری که باید انجام شود، کار فرهنگی است که از نگاه آستان قدس هم هرگز مخفی نمانده و به آن توجه شده است.

وی افزود: اینکه چقدر توفیق داشته‌ایم، بحث دیگری است، اما تا آن کار تأثیرگذار و خروجی مورد انتظار فاصله است. کم نیستند افرادی که همراه یک کاروان حرکت خود را شروع می‌کنند، اما نگاه‌شان صرفاً عاطفی و احساسی است؛ باید دید ریشه‌ها چقدر عمیق و قوی است.

تولیت آستان قدس رضوی ضمن تأكيد بر هماهنگي دستگاه‌ها در برنامه‌ريزي فرهنگي افزود: مسائل فکری و اعتقادی، حساس و دقیق است و یک اشتباه کار دست‌ آدم می‌دهد. بخصوص امروز با این عرفان‌های کاذب و اين حركت‌هايي كه مي‌خواهند از احساسات و عواطف مردم براي جريانات فكري انحرافي خودشان استفاده كنند، بسيار اهميت دارد هم مسائل عمیق و علمی و هم جزوات و قلم‌ها قابل درک و فهم باشد و درست تبيين شود.

وی در ادمه با بیان این مطلب که گاهي سیاست‌گزاری‌های خوبی می‌شود و برنامه‌های زیادی طراحی می‌شود، اما آن‌چنان که باید و شاید در مقام عمل خود را نشان نمی‌دهد، تأکید کرد: من در جریان تلاش مدیران محترم هستم. مدیران ما در ادوار مختلف با سلایق متفاوت انتخاب می‌شوند، اما مجموعاً علاقه‌مند به كار براي مردمند. ما از خود این مردم هستیم. بنابراین این مسؤولیت‌ها باعث نشود که احساس کنیم جدا از مردم هستیم، بلکه باید فرصتی باشد تا برای رفاه مردم و بخصوص زائر کار کنیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان ضمن اشاره به برخي ابراز گلايه‌مندي‌ها از سوي زايرين در نوع و كيفيت ارايه خدمات توسط مجموعه‌ها، تأکید کرد: نوع برخورد با زائر نبايد خداي ناكرده تحقيرآميز باشد. خوب است به روایاتی که در باب زیارت و زائر آمده توجه داشته باشیم. زائر امام رضا (ع)، خیلی محترم است. تکلیف ما بخصوص آستان قدس در برابر زائر خیلی سنگین است و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. بحث ترافیک هم مهم است. زائر از برنامه‌های ترافيكي مطلع نيست و مشهد را هم نمي‌شناسد و حتماً باید صدا و سیما اطلاع رسانی کند و زائر بداند و خدای ناکرده فشار روی آنها نباشد.

وی افزود: مطمئناً سال به سال استقبال از زیارت با پای پیاده بیشتر خواهد شد و تکیلف ما سنگین‌تر و خدا را شکر که همه ما خود را موظف به خدمت به مردم و خادم زائران می‌دانیم و ان‌شاءالله با همفكري و هماهنگي و در مقام عمل نشان می‌دهیم که خدمتگزاران خوبی هستیم و فضايي به‌وجود بيايد كه زائران آستان مقدس حضرت رضا (عليه السلام) با نهايت آرامش و اطمينان و احساس امنيت و سلامت بتوانند روز به روز بيشتر براي عرض سلام و ارادت به پيشگاه حضرت مشرف بشوند.

در ابتدای این دیدار فروزان‌مهر، استاندار خراسان رضوی و رئیس ستاد تسهیلات زائران استان، علوی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، مرتضوي، شهردار مشهد، گنابادی‌نژاد، مدیر کل اوقاف و امور خیریه، شهرکی، مدیر کل حمل و نقل و پايانه‌ها و امیری مقدم فرمانده انتظامی استان گزارشی از اقدامات خود برای استقبال از زائران ارائه کردند.

برچسب ها: پیوند ، مردم ، ولاست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.