دادستاني بحرين شيخ علي سلمان دبير کل جمعيت الوفاق بحرين را با قرار وثيقه ي منزل مسکوني اش آزاد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، جمعيت الوفاق بحرين اعلام کرد مقامات بحريني روز شنبه شيخ علي سلمان دبيرکل اين جمعيت را که اصلي ترين گروه شيعه مخالف رژيم بحرين است در رابطه با اظهاراتش در خطبه هاي نماز جمعه بازداشت و پس از بازجويي آزاد کردند. 

شيخ سلمان پس از آزادي گفت ممنوع السفر شده است.

وزارت کشور بحرين در پيامي که در پايگاه تويتر منتشر شد اعلام کرد دبيرکل جمعيت الوفاق در خطبه هاي نماي جمعه عليه دولت دست به تحريک زده و تشويق به آشوب و خشونت کرده است. 

بازجويي از شيخ سلمان بعد از گذشت دو ماه از متهم شدن او به توهين به وزارت کشور صورت گرفت. 

شيخ سلمان بلندپايه ترين رهبر مخالفان بحريني است که از زمان آغاز اعتراضات اکثريت شيعه بحرين در سال 2011 متهم شده است. معترضان خواستار اصلاحات سياسي و نقش بيشتر در اداره کشور هستند. 

شيخ سلمان در پيامي که شامگاه شنبه خطاب به هوادارانش فرستاد اعلام کرد آزاد شده است و بار ديگر از آنان خواست ماهيت صلح آميز اعتراضاتشان را حفظ کنند. 

جمعيت الوفاق در بيانيه اي اعلام کرد ابتدا اداره کل تحقيقات جنايي شيخ سلمان را احضار کرد سپس او را براي بازجويي به دادستان کل تحويل داد. مقامات بحريني اخيرا برخي فعالان سياسي و مدافعان حقوق بشر را براي بازجويي درباره اظهاراتشان احضار کرده اند و آنها را به تحريک مردم به خشونت متهم مي کنند. خليل المرزوق معاون رهبر الوفاق در ماه سپتامبر بازداشت شد و اکنون به اتهام تشويق به تروريسم محاکمه مي شود. 

الوفاق و دولت بحرين در ماه فوريه مذاکراتي را به منظور پايان دادن به اعتراضات شيعيان آغاز کردند ولي نتوانستند به بحران سياسي پايان دهند. دوطرف درباره خواسته اصلي مخالفان يعني تشکيل دولت منتخب اختلاف اساسي دارند. الوفاق خواستار نظام پادشاهي مشروطه و انتخاب دولت توسط پارلمان منتخب  است.

برايان دالي از سازمان «هيومن رايتس فرست» که مقر آن در آمريکا است اعلام کرد بازجويي از شيخ سلمان تلاشي از طرف مقامات بحريني براي ساکت کردن مخالفان است. وي در بيانيه اي افزود نيروهاي امنيتي بحرين با هدف قرار دادن رهبران اعتراضات صلح آميز بر بي ثباتي مي افزايند. 

در همین حال وزير اطلاع رساني بحرين در توجيه اقدام غير قانوني رژيم حاکم در بازداشت کردن شيخ علي سلمان مدعي شد ، وي در سخنان اخيرش براي تحريک طايفه‌گري در بحرين تلاش کرده است.

حزب الله لبنان نیز با صدور بيانيه‌اي اقدام رژيم آل خليفه در بحرين را در بازداشت شيخ علي سلمان دبير جمعيت  اسلامي وفاق ملي محکوم کرد.

حزب الله در بيانيه خود افزود : اقدامات ادامه‌دار نظام بحرين در ايجاد ترس و وحشت بيانگر شکست سياسي و معنوي است که باعث شده است بيش از پيش در باتلاق ستيزه جويي و جنگ با ملت بحرين غرق شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار