چهارمحال و بختیاری با دارا بودن منابع طبیعی بسیار و آب و هوای مساعد از مناسب ترین استان ها در کشت دانه های کلزا است.

 

محصولی که می تواند یکی از منابع مناسب به عنوان جایگزینی برای صنایع نفتی کشور باشد.
همچنان که کارشناس مسئول دانه‌های روغنی اداره کل  جهاد کشاورزی استان  چهارمحال و بختیاری هم تاکید داشت که: این دانه روغنی به دلیل ترکیب مناسب اسیدهای چرب غیراشباع و درصد پایین اسیدهای چرب اشباع از با کیفیت‌ترین روغن‌های خوراکی است و نقش مهمی در بهبود تغذیه و سلامت جامعه دارد.
بهمن خسروی افزود: دانه‌های روغنی کلزا کشت شده در استان از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و سالانه 210 تن دانه‌های روغنی از مزارع چهارمحال و بختیاری برداشت می شود.
وی افزود: از دیگر مزایای این دانه ی روغنی این است که اگر در نیمه دوم سال کشت شود می تواند تا حد چشمگیری از شسته شدن و فرسایش خاک جلوگیری کند.
افزایش درآمد خانوارهای روستایی، نیاز به آب کم، افزایش، رونق صنعت روغن‌کشی و نیز تامین خوراک دام از دیگر مزایای کشت کلزا است.
همچنین مدیرکل تعاون، کار و امور اجتماعی استان چهارمحال و بختیاری گفت: نخستین واحد صنعتی تولید روغن خام در این استان با 6 میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است و برای ساخت مرحله دوم این کارخانه 4 میلیارد و 500 میلیون ریال سرمایه اختصاص یافته است که در این فاز روغن خوراکی تولید می شود.
داود شیوندی افزود: در این واحد صنعتی سالانه هزار و 500 تن روغن خام تولید می شود که نیاز کشور را به واردات محصولات روغنی مرتفع خواهد کرد. /س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.