خبرگزاري فرانسه در گزارشي از پاريس با تاکيد بر اين که مرگ ماندلا، رهبر فقيد آفريقاي جنوبي، درگيري هاي سوريه و انتخاب نخستين پاپ جهان از کشوري در حوزه آمريکاي لاتين برترين رويدادهاي سال جاري ميلادي بوده است مهمترين رويدادهاي سال 2013 ميلادي را در واپسين روزهاي اين سال به شرح زير اعلام کرد

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛
ژانويه
11 ژانويه/ مالي: فرانسه با هدف حمايت از دولت مالي و ممانعت از پيشروي نيروهاي مسلح اسلامگرا در اين کشور عملياتي موسوم به عمليات سروال را در اين کشور به اجرا در آورد.

19-16 ژانويه/الجزاير: يک چريک اسلامگرا به تاسيسات گازي ان اميناس در 1300 کيلومتري جنوب شرقي الجزيره حمله کرد و کارکنان اين مجتمع نفتي را به گروگان گرفت. ارتش براي خروج از اين بحران وارد عمل شد که به مرگ 38 خارجي و يک الجزايري منجر شد.

مارس
5 مارس / ونزوئلا: درگذشت هوگو چاوز رئيس جمهور اين کشور و متحد اصلي کوبا بعد از 14 سال قدرت و حکومت همه جانبه بر ونزوئلا. نيکلاس مادورو جانشين وي شد.

13 مارس/ واتيکان: خورخه ماريو برگوگليو مسيحي کاتوليک آرژانتيني با نام فرانسيس عنوان نخستين پاپ منتخب را از آمريکاي لاتين  از آن خود کرد. انتخاب وي بعد از استعفاي غافلگيرکننده پاپ بنديکت شانزدهم رهبر قبلي کاتوليک هاي جهان محقق شد. استعفاي پاپ بنديکت شانزدهم در تاريخ مسيحيت کاتوليک مدرن بي سابقه بود.

آوريل 
15ْآوريل/ آمريکا: ماراتون بوستون با دو حمله که سه کشته و 264 زخمي بر جا گذاشت به خاک و خون کشيده شد. بعد از تعقيب و پيگرد طولاني  دو برادر چچني تبار به عنوان عاملان اين دو سوء قصد شناسايي شدند. تامرالان تسارنايف کشته و برادرش جوهر بازداشت شد.

24 آوريل/بنگلادش: فرو ريختن ساختمان رعنا پلازا در حومه داکا که کارگاه هاي توليد پوشاک در آن واقع بود 1135 کشته بر جا گذاشت. اين حادثه شرايط محقرانه کار کارگران پارچه بافي و توليد پوشاک را که براي بزرگترين مارک هاي جهان پوشاک توليد مي کنند عيان کرد.

30 آوريل/هلند: ملکه بئاتريکس بعد از 33 سال سلطنت به نفع پسرش ويلم- الکساندر از سلطنت کناره گيري کرد.

ژوئن
15 ژوئن/ايران: حسن روحاني در انتخابات رياست جمهوري ايران در دور نخست به پيروزي رسيد و بازگشت اصلاح طلبان را به قدرت رقم زد.

ژوئيه
3 ژوئيه/ مصر: ارتش محمد مرسي اسلامگرا را بر کنار کرد. او  عنوان نخستين رئيس جمهوري را که به صورت دموکراتيک در اين کشور برگزيده شده بود دارا بود و بعد از يک سال حکومت که گاه با بحران هاي مرگباري همراه بود از قدرت بر کنار شد. از زمان آغاز سرکوبگري ها بيش از هزار تن از نزديکان مرسي کشته و بيش از دو هزار نفر بازداشت شده اند که تقريباً‌ تمام آن ها از رهبران اخوان المسلمين بوده اند.

21 ژوئيه/ بل‍ژيک: آلبرت دوم پادشاه بلژيک بعد از 20 سال سلطنت به نفع پسرش فيليپ از تخت پادشاهي پايين آمد.

22 ژوئيه/ انگليس: کيت ميدلتون همسر ويليام، نوه ملکه انگليس نخستين فرزند خود را به دنيا آورد. جرج الکساندر لوئيس سومين وارث تاج و تخت انگليس بعد از پدربزرگ و پدرش خواهد بود.

24 ژوئيه/ اسپانيا: قطاري که با سرعت 179 کيلومتر در ساعت حرکت مي کرد نزديک سن ژاک دو کومپوستل در شمال غربي اين کشور از ريل خارج شد. اين حادثه به مرگ 79 تن و زخمي شدن نزديک به 180 تن منجر شد. راننده قطار با توجه به اين که در محل حادثه حداکثر سرعت 80 کيلومتر در ساعت تعريف شده بود به قتل به علت بي احتياطي متهم شد.

اوت
اول اوت/ روسيه-آمريکا:  ادوارد اسنودن مشاور سابق آژانس امنيت ملي آمريکا که به اتهام جاسوسي حکم بازداشتش در آمريکا صادر شده بود  از روسيه پناهندگي يک ساله دريافت کرد. اسنودن افشاگري هاي گسترده اي انجام داد که از جمله مهمترين آن ها مي توان به ماجراي شنودهاي جهاني آژانس امنيت ملي آمريکا اشاره کرد.

21 اوت/ سوريه: در حالي که درگيري هاي سوريه از مارس 2011 ميلادي ادامه دارد و بر اساس گزارش يک سازمان غير دولتي سوري بيش از 126 هزار کشته بر جا گذاشته است حمله شيميايي مرگبار در حومه دمشق به نيروهاي رژيم سوريه نسبت داده شد. در ماه سپتامبر قرارداد روسيه و آمريکا براي برچيدن زرادخانه شيميايي اين کشور تا اواسط سال 2014 ميلادي تهديد به حمله آمريکا را دور کرد.

سپتامبر
21 سپتامبر/ کنيا-سومالي: يک چريک اسلامگرا به مرکز تجاري وستگيت در نايروبي حمله  کرد و بعد از هشتاد ساعت مقابله با نيروهاي پليس از پا در آمد. نيروهاي شباب سومالي وابسته به القاعده مسئوليت اين حمله را که به مرگ 67 نفر و ناپديد شدن 20 نفر منجر شد بر عهده گرفتند. 

اکتبر
3 اکتبر/ ايتاليا: يک کشتي حامل بيش از 500 مهاجر غير قانوني که اکثر آن ها اريتره اي تبار بودند آتش گرفت و در نزديکي جزيره لامپدوسا در جنوب جزيره سيسيل ايتاليا غرق شد. اين رويداد با مرگ دست کم 366 نفر ناگوارترين حادثه مربوط به مهاجرت در درياي مديترانه بود.
16 اکتبر/ آمريکا: کنگره آمريکا با صدور توافقنامه بودجه موقت  به 16 روز  بن بست دولت فدرال پايان داد.

نوامبر
8 نوامبر/ فيليپين: هايان که يکي از شديدترين طوفان هاي تاريخ کره زمين بود  با بادهايي با قدرت 300 کيلومتر در ساعت ده ها شهر را در مرکز فيليپين با خاک يکسان کرد و بيش از 6100 کشته و 2000 ناپديد بر جا گذاشت.

21 نوامبر/اوکراين: ويکتور يانکوويچ رئيس جمهور اوکراين در تصميمي ناگهاني مذاکره بر سر قرارداد مشارکت اقتصادي با اتحاديه اروپا را به نفع نزديکي اقتصادي با مسکو به حال تعليق در آورد. اين اقدام مسبب به راه افتادن تظاهرات گسترده در اوکراين شد که از انقلاب نارنجي نزديک به غربي ها در اين کشور در سال 2004 تا کنون سابقه نداشته است. روسيه هفدهم دسامبر به کشور در آستانه ورشکستگي اوکراين 15 ميليارد دلار اختصاص داد و بهاي گاز را براي اين کشور کاهش داد.

24 نوامبر/ ايران-هسته اي: تهران و قدرت هاي بزرگ نخستين قرارداد تاريخي را براي مهار برنامه هسته اي ايران در قبال کاهش مجازات هاي اقتصادي اين کشور در ژنو امضا کردند. اسرائيل اين توافق را " اشتباهي تاريخي " خواند و از آن انتقاد کرد.

27 نوامبر/ ايتاليا: سيلويو برلوسکوني نخست وزير سابق ايتاليا که از 20 سال پيش در متن سياست اين کشور قرار دارد به علت محکوميت به يک سال زندان به جرم  تقلب مالياتي از سمت سناتوري خود برکنار شد.

دسامبر
5 دسامبر/ آفريقاي مرکزي: فرانسه با حکم سازمان ملل متحد عمليات نظامي را براي برقراري امنيت در اين کشور آغاز کرد. آفريقاي مرکزي از ماه مارس با خشونت هاي قومي و مذهبي مواجه بود که مسلمانان و مسيحيان را رو در روي يکديگر قرار داده بود. سربازان فرانسوي و اعضاي نيروي آفريقا در اين کشور با وضعيت هرج و مرج و آشوب در آفريقاي مرکزي  مواجه شده اند.

5 دسامبر/آفريقاي جنوبي: نلسون ماندلا رهبر آفريقاي جنوبي و قهرمان مبارزه با آپارتايد، برنده جايزه صلح نوبل و نخستين رئيس جمهور سياه پوست اين کشور درگذشت. مرگ او با تاثر جهانيان همراه بود. مراسم وداع با وي در سووِتو در حضور بسياري از سران و مقامات ارشد جهان و دهها هزار تن از مردم آفريقاي جنوبي دهم دسامبر برگزار شد.

9 دسامبر/ تايلند: يينگولاک شيناواترا نخست وزير اين کشور از انحلال پارلمان و برگزاري انتخابات زودهنگام خبر داد. مخالفان تايلندي از پايان ماه اکتبر در اين کشور مشغول تظاهرات بودند. مخالفان به تصويب پيش نويس قانون عفو در اين کشور که شرايط را براي بازگشت تاکسين شيناواترا نخست وزير سابق در تبعيد تايلند فراهم مي کرد اعتراض داشتند. تاکسين شيناواترا برادر يينگولاک متهم است از پشت پرده کشور را رهبري مي کند.

15 دسامبر/ سودان جنوبي: شورشيان ريک ماچار معاون سابق رئيس جمهور با نيروهاي سالوا کر رئيس جمهور رو در رو شدند. بر اساس آمارهاي سازمان ملل متحد اين نبردها که تشديد کننده درگيري هاي قومي در اين کشور است به مرگ هزاران نفر منجر شد و سازمان ملل بر آن شد تا براي حمايت از مردم نيروهاي کمکي به اين کشور اعزام کند.

17 دسامبر/آلمان: آنگلا مرکل صدراعظم آلمان براي سومين بار پياپي به اين سمت دست يافت. محافظه کاران‌ آلماني در ماه سپتامبر در انتخابات پارلماني اين کشور به پيروزي رسيدند. وي نخستين رئيس يک کشور بزرگ اروپايي است که بعد از بحران اقتصادي در سمت خود ابقا مي شود. مرکل رياست " ائتلاف بزرگ" متشکل از محافظه کاران و سوسيال دموکرات ها را بر عهده دارد.

20 دسامبر/ روسيه: ميخائيل خودورکوفسکي  فرد بانفوذ در حوزه نفت روسيه و منتقد کرملين بعد از بيش از ده سال با حکم ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه عفو و از زندان خارج شد. 23 دسامبر نيز دو زن جوان يک گروه موسيقي که به خاطر ترانه اي ضد پوتين در فوريه 2012 زنداني شده بودند مورد عفو قرار گرفتند و آزاد شدند.
برچسب ها: گزارش ، رویداد ، سال ، جاری ، مهم ، خبر ، حادثه ، سیاسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار