معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت در نشست توجیهی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره رازی با اشاره به اولويت هاي جامعه در بخش بهداشت و سلامت گفت: پنجاه درصد سرطان ها قابل پيشگيري است و سي درصد سرطان ها به دليل سيگار است و براي ارتقا سلامت، بايد تحقيقات بيشتري صورت گيرد.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا، دکتر رضا ملك زاده ضمن بیان این مطلب افزود: هشتاد درصد علت مرگ و مير، بيماري هاي مزمن و غيرواگير است كه مي توان با تحقيقات آنها را كاهش داد.

وي گفت : فشار خون مي تواند تا ده سال زودتر باعث مرگ و مير شود.

وي اظهار داشت: بزرگترين محدوديت در بخش تحقيقات، بودجه است و مسئولان بايد با اختصاص منابع بيشتر از محققان علاقه مند بيشتر حمايت کنند.

دکتر ملک زاده، خطاب به برگزيدگان اين جشنواره گفت: وقت بيشتري را به تحقيق و برآوردن نياز جامعه خود اختصاص دهيد.

معاون تحقیقات وزير بهداشت با اشاره به اينكه سلامت تحقيقات را بايد اصل قرار داد، افزود : مسئولان بايد به اين جمع بندي برسند كه ارزش تلاش هاي محقق خوب از چاه نفت هم بيشتر است و بايد براي نگهداري از آن در كشور تلاش كنيم.

وي گفت: يك طرح حمايتي با نام كلينيشن ساينتيست تعريف كرديم تا با حمايت مالي، علمي و امكانات تحصيلات بيشتر بتوانيم تعدادي از محققان برجسته كشور را نگه داريم.

معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت درباره مشكل مهاجرت نخبگان گفت: مهاجرت مشكل تمامي کشورها ‌حتي کشورهاي اروپايي است نمي توان با اعمال محدوديت هاي غيرمنطقي جلوي مهاجرت را گرفت.

وي اظهار داشت: نخبگان براي رشد در علوم مختلف به جاهايي که بستر تحقيقات فراهم است، مي روند.

دکتر ملك زاده گفت :گرچه بودجه تحقيقاتي محدود است اما اعضا هيئت علمي هم وقت كافي براي تحقيق نمي گذارند، بايد به آينده اميدوار باشيم و بستري فراهم كنيم كه رشد علمي ميسر شود.

بنابراين گزارش، طرح ها در كميته هاي تخصصي ابداعات و اختراعات،‌ علوم باليني جراحي، علوم باليني داخلي، علوم بهداشتي مديريت و تغذيه، علوم پايه، علوم توانبخشي و پيراپزشكي، علوم دارويي،‌علوم دندانپزشكي، طب سنتي ايراني اسلامي در اين جشنواره بررسي و از 612 شركت كننده، 27 نفر به عنوان برگزیده نوزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی توسط کمیته داوران جشنواره با توجه به آثار ارسالی انتخاب شدند.

گفتنی است نوزدهمين جشنواره تحقيقاتي علوم پزشكي رازي 24 دي ماه برگزار مي شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار