روز پنجشنبه پنجم دی ماه سال 1392 برخی از خبرنگاران، تصویربرداران و عکاسان خبری استان قم و اعضای انجمن صنفی خبرنگاران قم با حضور در بزرگترین میدان گازی کشور از نزدیک با فعالیتها و کارهای در حال انجام این مجموعه آشنا شدند.

 
به گزارش باشگاه خبرنگاران قم، ساعت 2 و 30 دقیقه بامداد - میدان شهید مطهری - شهر قم - محل تجمع برخی از اصحاب رسانه که قرار بود در سفری یک روزه از میدان پارس جنوبی در عسلویه بازدید کنند.
هنوز برای خیلی از آنها از جمله من مبهم بود که دلیل تدارک دیدن این سفر چیست، مقصد دقیقا کجاست و دلیل انتخاب عسلویه چیست؟
جایی که شاید در جنوبی ترین نقطه کشور باشد و نه آب و هوایی دارد، نه آثار باستانی ای و نه جاذبه ی گردشگری دیگر.
شاید ابتدایش دوست داشتم به جای عسلویه راهی شمال کشور، مشهد مقدس و یا حتی شهرهای زیبای کشور شوم، اما مقصد عسلویه بود.
ساعت 3 صبح بود که حرکت ما به سمت فرودگاه مهر آباد تهران آغاز شد تا خود را به پرواز ساعت 6 و 30 دقیقه به مقصد عسلویه برسانیم.
در راه صحبت از چیزهای مختلفی شد، از بازی های لیگ برتر فوتبال گرفته تا مشکلاتی که این روزها اتوبوس های اسکانیا در کشورمان دارند و هر از چند گاهی دچار نقص می شوند.
همان طور که انتظار می رفت اصلی ترین محور صحبتها این بود که چرا عسلویه به عنوان مکان گردشی یک روزه انتخاب شده است...
دیری نگذشت و در چشمی بهم زدن فرودگاه مهرآباد را جلوی چشمانمان دیدیم.
بعد از گذراندن مراحل سوار شدن به هواپیما ساعت 7 صبح بود که به سمت عسلویه پریدیم.
برای بار نخست بود که به جنوب کشور سفر می کردم، عسلویه را بارها از سیمای جمهوری اسلامی ایران دیده بودم و هیچ وقت تصور نمی کردم که روزی آن را از نزدیک ببینم.
شاید دوست داشتم اگر قرار است مسافر جنوب کشور باشم به مناطق عملیاتی یا بنادر زیبای کشورمان بروم.
ساعتی نگذشت خلبان اعلام کرد که هواپیما تا لحظاتی دیگر در فرودگاه خلیج فارس خواهد نشست، خلیج فارس؛ نامی که بارها و بارها شنیده بودم و شاید بعد از مناطق عملیاتی جنوب کشور آرزوی دیدن آن را داشتم.
از پنجره هواپیما آب های مواج و نیلگون خلیج فارس چشم هر بیننده ای را به خود می دوخت، راستش را هم بگویم دلم کمی رفت به رویای قایق سواری و شنا ...
کمی بعد هواپیما در فرودگاه آرام گرفت و بعد از پیاده شدن، با سوار شدن به اتوبوسی که از همان منطقه تدارک دیده شده بود راهی جایی شدیم که برای دیدنش از خواب شبمان زده بودیم... میدان پارس جنوبی.
با راهنمایی دوستان عزیزمان در این منطقه به سالن اجتماعات رفتیم، غیر از سیب و موزو شیرینی و شکلات که بعد از طی مسیر نسبتا خسته کننده دلچسب بود پخش تصاویری از میدان پارس جنوبی که نحوه ی تولید گاز در این میدان و انتشار آن به سراسر کشور  را به طور کامل شرح می داد دلچسب تر بود.

مجتمع گازی پارس جنوبی چیست و کجاست؟

مجتمع گاز پارس جنوبي به منظور بهره برداري از فازهاي توسعه اي ميدان گازي پارس جنوبي به عنوان يكي از شركتهاي فرعي شركت ملي گاز ايران تاسيس گرديد، اين شركت مسئوليت بهره برداري از تاسيسات خشكي فاز 1 تا 10 پارس جنوبي را برعهده دارد.
طرح توسعه فازهاي 10 گانه ميدان گازي پارس جنوبي توسط شركت نفت و گاز پارس (POGC) كه يكي از شركتهاي فرعي شركت ملي نفت ايران است با واگذاري قراردادهاي توسعه فازهاي مختلف پارس جنوبي بصورت EPSCE به پيمانكاران داخلي و خارجي كه عمدتا با جلب سرمايه گذاري خارجي بوده است انجام گرفته و مي گيرد.
ميدان گازي پارس جنوبي، يكي از بزرگترين منابع گازي جهان است كه بر روي خط مرزي مشترك ايران و قطر در عمق حدود 3 هزار متري زير كف خليج فارس و حدود 105 كيلومتري سواحل ايران قرار دارد و يكي از اصلي‌ترين منابع انرژي كشور به شمار مي‌رود. مساحت اين ميدان 9700 كيلومتر مربع است كه سهم متعلق به ايران 3700 كيلومتر مربع وسعت دارد، ذخيره گاز اين بخش از ميدان 14 تريليون متر مكعب گاز به همراه 18 ميليارد بشكه ميعانات گازي است كه حدود 8 درصد از كل گاز دنيا و نزديك به نيمي از ذخائر گاز كشور را شامل مي‌شود.
توليد و فراورش گاز فازهاي 10 گانه پارس جنوبي در 5 پالايشگاه مستقل در مجاورت يكديگر در دو كيلومتري ساحل خليج فارس در منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس در بندر عسلويه واقع در استان بوشهر و در فاصله 270 كيلومتري شرق شهر بوشهر قرار گرفته است.
موقعيت منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس نسبت به بندر امام 500 كيلومتر به درياي آزاد نزديكتر بوده و اين نزديكي به درياي آزاد و تاسيس منطقه ويژه اين امكان را ميدهد كه با كاهش هزينه هاي حمل و نقل دريايي، بيمه و ريسك، مزيت نسبي قابل ملاحظه اي براي محصولات پالايشگاهها ايجاد گردد.
آنچه پیرامون معرفی این میدان عظیم گازی گفتیم گوشه ای از آنچه که در تصاویر پخش شد بود، خبرنگاران رسانه های مختلف پس از پخش این تصاویر سئوالات خود را پرسیدند، عکاسان هم عکس می گرفتند.
با هماهنگی های صورت گرفته و با همان اتوبوسی که از فرودگاه خلیج فارس به آنجا آمده بودیم چند دقیقه ای را در محیط میدان چرخیدیم و نمایندگان شرکت نفت هم راهنمایی ها، توضیحات و مطالب مرتبط را ارائه دادند.
عکاسان هم طبق معمول با تفنگشان شکار می کردند، البته میان پرانتز بگویم که شیطنت های همیشگی برخی دوستان رسانه ای و از طرفی دیگر ضیافت عکس های یادگاری هم مثل همیشه به راه بود.
وقتی که خبرنگاران و دوستان ما از سیل سئوالات در ذهن تهی شدند از سایت خارج شدیم و بازدید تقریبا 6 ساعته ی ما رو به پایان بود و در ادامه و با درخواست دوستان رسانه ای محترم سری به خلیج همیشه فارس زدیم و عکسی به یادگار انداختیم، هرچند که پس از طی هزاران کیلومتر راه و طی مسیر نه دستمان به آب خورد و نه پایمان.
برای اقامه ی نماز و صرف ناهار ساعتی را کاملا (خاطره اگیز) جای شما خالی خوش گذراندیم و بعد با سوار شدن به اتوبوس به سمت فرودگاه رفتیم تا به پرواز ساعت 16 به مقصد تهران برسیم.

چند نکته:

1 - میدان پارس جنوبی تامین کننده حدودا 50 درصد از گاز مصرفی کل کشورمان است، گازی که باید قدرش را بدانیم و برای داشتنش خداوند را شاکر باشیم.
2 - کارمندان و کارکنان این مجتمع در سخت ترین شرایط ممکن کار می کنند و شاید تابستانی با گرمای 60 درجه به بالا و هوای شرجی اطراف خلیج فارس هیچ گاه برای من و تو قابل درک نباشد.
3 - کارکنان این مجموعه بارها و بارها از ما درخواست کردند که در جهت صرفه جویی در مصرف گاز اطلاع رسانی کنیم و در رسانه های خود از مردم بخواهیم که در روزهای سرد پیش رو صرفه جویی یادشان نرود، فقط برای روزهایی که کشورمان در اوج سرما به سر می برد و باید به این توصیه های جدی گوش و عمل کنیم.
اما چه دیدیم ... ؟

آنچه در این سفر دیدیم غیر قابل تصور بود، شاید اگر ساعت ها در جایی می نشستیم و به خلیج فارس و پارس جنوبی فکر می کردیم به 10 درصد از آن هم پی نمی بردیم.
جایی که بودند فراوان آدمهایی از خطه ی همین خاک، آدمهایی از نسل دیروز و امروز، آدمهایی از سرزمین آریایی ها، آدمهایی از سرزمین لاله های سرخ و آدمهایی غیور که در افق نگاهشان چیزی جز واژه ی خدمت دیده نمی شد، آدمهایی که ثانیه ها، دقیقه ها، ساعتها، روزها، هفته ها، ماهها و شاید حتی سالها به دور از خانواده، فرزندان و شهر و دیار خود تلاش می کنند تا من و تو اجاقمان کور نباشد و در روزهایی که سرما ناجوانمردانه می تازد در کانون گرم خانواده دور هم جمع باشیم.
آدمهایی با گام های بلند در راه استواری ایران، آدمهایی با غیرت از نسل ایران و ایرانی.
زنده باد بوشهر، زنده باد عسلویه و زنده باد میدان پارس جنوبی و آدمهایشان.
درود بر ایران و ایرانی و درود بر میدان پارس جنوبی نماد عزت، افتخار و اقتدار ایران و ایرانی.
با تشکر ویژه از مدیرعامل محترم منطقه پارس جنوبی، مدیر روابط عمومی، کلیه کارمندان و زحمت کشان منطقه پارس جنوبی و شمالی و تمامی عزیزانی که در این سفر ما را همراهی کردند.
در پایان باید بگویم که سفر به عسلویه تجربه ای گرانبها بود از آنچه که دیدیم و شنیدیم، چشمانمان بیشتر باز شد و دور و اطراف را حالا با شمارش گام برمی داریم و حواسمان مثل ساعت 6 که به تهران رسیدیم 6 دانگ جمع است./س
 
------------------------------------------------------------------
محسن اسمی - باشگاه خبرنگاران قم - دی ماه 92
------------------------------------------------------------------
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.