مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، کتاب الکترونیکی "سرمایه‌داری شایسته؛ راهکاری برای تحول در نظام اقتصادی" را چاپ و منتشر شد.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، کتاب الکترونیکی"سرمایه‌داری شایسته؛ راهکاری برای تحول در نظام اقتصادی" از سوی این مرکز چاپ و منتشر شد.
 
بنابراین گزارش کتاب "سرمایه‌داری شایسته راهکاری برای تحول در نظام اقتصادی" براساس تالیف "سباستین دولین، هانسیورگ‌هر و کریستیان کلرمان"، توسط "دکتر زهرا کریمی موغاری" ترجمه و از سوی دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی منتشر شده است.
 
کتاب « سرمایه‌داری شایسته؛ راهکاری برای تحول در نظام اقتصادی» به تحلیل دلایل بروز بحران اقتصادی سال 2008 می‌پردازد و برای مقابله با نقاط ضعف دیدگاه‌های نئولیبرالی با تاکید بر تضادهای ماهوی نظام سرمایه‌داری، راهکارهایی ارائه می‌کند.
 
نویسندگان کتاب « سرمایه‌داری شایسته؛ راهکاری برای تحول در نظام اقتصادی» نظام سرمایه‌داری را حاوی کاستی‌های جدی می‌دانند و معتقدند سازوکار بازار با کنترل و هدایت دولت می‌تواند نظامی کارآمد برای افزایش رفاه، تامین زندگی مبتنی بر کرامت انسانی و حفظ محیط زیست فراهم آورد،؛ در حالی که همین بازار، بدون محدودیت و کنترل، فاجعه تشدید نابرابری، تخریب محیط زیست و سقوط اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.
 
از انجا که بسیاری از پژوهشگران کشور به شناخت علل و ریشه‌های بحران اقتصادی اخیر علاقه‌مندند و در عین حال آگاهی از مدل‌های جایگزین نظان سرمایه‌داری نئولیبرال، در مواجهه با مسائل اقتصادی ایران می‌تواند سودمند باشد، مرکز پژوهش‌های مجللس شورای اسلامی ترجه و انتشار این کتاب را لازم دانسته تا شاید در جهت طرح اندیشه‌های نوین برای حل مسائل پیچیده اقتصادی گامی برداشته شود.
 
کتاب حاضر در دو بخش با عناوین ریشه‌های بحران نظام سرمایه‌داری، مسیر حرکت به سوی سرمایه داری شایسته و در 10 فصل با سرفصل‌های شکل گیری نئولیبرالیسم، افسار گسیختگی بازارهای مالی، عدم توازن جهانی عامل بی‌ثباتی جهانی، نیروی کار در دوران اوج گیری قدرت بازار، مرحله بعدی بحران: از بدهی خصوصی به بدهی دولت، ویژگی‌های اصلی مدل اقتصادی جدید، احیای بخش عمومی، ارزیابی مجدد نیوری کارومزد، نیاز به مدیریت بین المللی در بازارهای بین‌المللی سرمایه و پارادایم نوین رشد، چاپ و منتشر می‌شود.
 
گفتنی است این کتاب در 248 صفحه منتشر شده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: مرکز ، پژوهش ، مجلس ، شورای ، اسلامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار