فرهود حقی گفت: عکس به عنوان یکی از قویترین رسانه‌های بصری در جهان حرف اول را می‌زند.

فرهود حقی، عکاس و مدرس، عکاس در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی باشگاه خبرنگاران  گفت: بعد از پیروز  انقلاب اسلامی نسبت به 35سال گذشته شاهد شکوفایی رشته‌های گوناگونی در زمینه های مختلف در کشور بودیم ولی بیشترین زمینه کاری در حوزه عکاسی خبری و مستند بوده است.
 
وی ادامه داد: با رشد جامعه نیاز عکاسی از حوزه اجتماعی بیشتر احساس شد ولی متاسفانه عکاسان انگشت شماری در این حوزه فعالیت می کردند و فردی که قصد ورود به این حوزه از عکاسی را دارد باید جامعه اش را بشناسد و علم و فن  عکاس را بتواند به خوبی به کار گیرد.
 
 
این هنرمند عکاس به ابراز تاسف از بی توجهی به تبلیغات غیر تجاری و اجتماعی در کشور ادامه داد: برای سلامت جامعه و مشکلاتی مثل اعتیاد با صرفه جویی در منابع از سوی دولت سرمایه گذاری نمیشود رفع این مشکل در حقیقت وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا وزارت تعاون یا سازمان تامین اجتماعی است. 

فرهود حقی همچنین افزود: اگر بتوانیم توان خود را روی تبلیغات غیر تجاری متمرکز کنیم فرهنگ جامعه را به وسیله عکس وگرافیک ارتقا می دهیم.  کاری که در بسیاری از کشورهای دنیا انجام شده است آنها با استفاده از عکس جوان‌هایشان را برای ورود به ارتش تشویق می‌کنند  عکس این  امکان ر به ما می‌دهد که از زوایه دیگری به آن  نگاه کنیم.   ولی متاسفانه سفارش دهنده‌ءای نیست که از این عکاسان با تجربه استفاده بکند و به آنها برای مضامین اجتماعی مختلف سفارش بدهد.
 
این هنرمند عکاس با اشاره به اینکه ورود به  عکاسی در این حوزه کمی ترسناک به نظر می رسد ادامه داد: عکاسی که بخواهد  عکاسی حرفه ای  انجام دهد برای تجهیز  کردن استودیوی خودش و امکانات عکاسی مورد نیازش لازم است مبلغی اضافه بر 250میلیون تومان هزینه کند بنابراین این حرفه احتیاج به سرمایه  دارد و فردی که برای آن هزینه کند.
 
حقی  همچنین افزود: در کشور ما استودیوهایی که امکاناتی با کیفیت بالا داشته باشد که در اختیار این عکاسان قرار بگیرد وجود ندارد در حالیکه در کشورهای دیگر استودیوهای عظیمی وجود دارند که در آن امکانات و تجهیزات با سطح بالایی وجود دارد و استیجاری است و می توان آن را اجاره کرد و در آن عکاسی کرد ولی متاسفانه در ایران افرادی که به این صورت از عکاس ها پشتیبانی بکنند و روی این مکان ها و استودیوها و اجاره آنها سرمایه گذاری کنند وجود ندارند  چون تقاضایی برای این استودیوها از طرف عکاسی ها نیست و کمبود تقاضا نیز به علت بازار کار در این حوزه عکس و نبود سفارش است بنابراین تمام این مسائل و مشکلات به هم مرتبط هستند.
 
 همچنین حقی به اهمیت تجهیزات اشاره کرد و افزود: تجهیزات عکاسی حرف زیادی برای گفتن دارد ولی همه حرف تجهیزات نیست.
 
 تجهیزات مدرن دنیا که شاید 10 روز پیش وارد بازار این کشورها شده است وارد کشور ما نیز می شود ولی توانایی بکارگیری  آن نیست چون توجیه اقتصادی برای این هزینه وجود ندارد.
 
 با امکانات متوسط و ابزارهای معمولی نیز می توانیم عکس های بسیار خوبی تهیه کنیم.
 
وی در پایان به اهمیت این عکاس اشاره کرد و گفت: عکاسی یک میدیای بسیار قوی است که متاسفانه از آن می توان به غیر از عکاسی تبلیغاتی استفاده  می کنیم که البته می توان به غیر از عکاسی تبلیغاتی، وظیفه مهمتری را در اجتماع به عهده عکاس گذاشت.
 
انتهای پیام/ ص
برچسب ها: عکس ، عکاس ، هنرمند ، رسانه بصری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.