رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر بر توانمندسازی شرکت های واگن سازی و ورود 300 واگن در سال به چرخه حمل و نقل ریلی طی 5 سال آینده تاکید کرد .

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران،رئیس واعضای کمیسیون عمران شورای شهر تهران روز گذشته از شرکت واگن سازی تهران و خط متروی تهران – پرند بازدید کردند.
 
احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران در جریان این بازدید به اقدامات بسیار خوب شهرداری تهران در گسترش خطوط مترو اشاره کرد و گفت : پروژه های در حال ساخت مترو با روندی قابل قبول در حال انجام است اما نگرانی امروز ما در حوزه تجهیزات و بحث تامین واگن است گرچه طی سال های اخیر اقدامات خوبی در بخش توامندسازی صورت گرفته و واگن سازی اراک و چند واگن سازی دیگر در حال حاضر فعال هستند.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های شورا و شهرداری برای توسعه مترو برنامه‌ای جهادی است،اظهار کرد: ورود حداقل 300 تا 400 واگن در سال به خطوط مترو برای شورای شهر حاِئز اهمیت بوده که باید طی یک برنامه 5 ساله این مهم محقق شود .

وی تاکید کرد: تامین این تعداد واگن حجم بالایی اعتبار و تلاش در تولید صنعتی کشور را می‌طلبد. باید به واگن سازی تهران و شرکت‌هایی که به نوعی شریک این مجموعه هستند کمک کنیم تا در بحث تامین تجهیزات مشکلی نداشته باشند.
 
در صورت تامین اعتبارات مترو سال 93 به پرند می رسد
 
هابیل درویش مدیر عامل شرکت مترو تهران نیز در این بازدید به عدم تامین منابع مالی مترو طی سال های اخیر اشاره کرد و گفت : نیاز امروز ما تامین اعتبارات است چرا که مترو توانایی ساخت سالانه 30 کیلومتر مترو را دارد و می‌تواند سالی 160 دستگاه واگن در کارخانه واگن سازی تهران تولید کند.

وی با اشاره به توانمندی شرکت های داخلی واگن سازی افزود: در بخش ساختمانی حدود صددرصد کار به وسیله متخصصین ایرانی و در بخش تجهیزات هم بیش از 50 درصد تجهیزات واگن به دست صنعتگران داخلی تولید می‌شود. در عین حال که واگن‌سازی تهران تنها واگن سازی کشور نیست، اما این کارخانه بر اساس قراردادهایی که با مترو داشته توانسته به خوبی نیازهای متروی تهران را تامین کند.

وی با اشاره به اینکه با تامین منابع مالی فاینانس 22 رام قطار و 200 پله برقی خریداری شده است، گفت : قرارداد 1050 میلیاردی که با واگن سازی تهران داشتیم رو به اتمام و اکنون مونتاژ و راه اندازی 22 رام قطار جدید نیز به این کارخانه سپرده شده است.
وی در خصوص اعتبارات لازم برای هر خط مترو گفت: حدود 1000 میلیارد تومان اعتبار برای هر خط به همراه واگن نیاز است البته زیر ساخت‌های مترو همیشه جلوتر از تامین واگن بوده است.
مدیر عامل متروی تهران در خصوص پروژه ایستگاه شهر آفتاب هم خاطرنشان کرد: این پروژه به طول 51 کیلومتر کار اجرایی‌اش در سال 91 آغاز شد و امروز بیشتر از 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی افزود: 19 دهنه پل، 10 کیلومتر تونل و 16 کیلومتر ریل گذاری در این پروژه انجام شده است اما به دلیل عدم تامین اعتبارات امروز کار به کندی پیش می‌رود.
وی تاکید کرد: در صورت تامین اعتبارات پروژه پیش بینی می‌کنیم در سال 93 پروژه به اتمام برسد. یعنی از ایستگاه شاهد بهشت زهرا (س) تا فرودگاه امام (ره) و از آنجا تا شهر پرند ناوگان مترو بتواند به شهروندان خدمات رسانی کند.
 
45واگن در دست ساخت در کارخانه واگن سازی است
 
محسن سرخو دیگر عضو کمیسیون عمران نیز با اشاره به اولویت شهرداری در خصوص توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو گفت: در این راستا شرکت واگن سازی تهران نقش ممتازی دارد. در حال حاضر این شرکت 45 واگن نیمه کاره دارد که اگر اعتبارات ریالی آن توسط شرکت مترو و شهرداری تهران تامین شود، می‌تواند این 45 واگن را تا 22 بهمن سال جاری تحویل دهد.

وی افزود: با تحویل این 45 واگن یک طبقه و دوطبقه آسایش خوبی برای شهروندان فراهم می‌شود. البته 22 رام قطار جدید هم برای مونتاژ به این شرکت داده شده است که قرار است این واگن‌ها در خط سه مترو در سال آینده مورد استفاده قرار گیرند.

سرخو ادامه داد: شورای شهر تهران هم در متمم بودجه 92 شهرداری 350 میلیارد تومان به مترو اختصاص داده است.

وی تاکید کرد: اگر حوزه مالی پا به پای حوزه‌های اجرایی و فنی اقدامات خود را به موقع انجام ندهد طبیعتا در انجام پروژه‌ها دچار تعویق می‌شویم.

وی افزود: شرکت واگن سازی تهران حتی پس از اتمام توسعه خطوط مترو برای تعمیر و نگهداری واگن‌ها و کاهش زمان سرفاصله از 4.5 دقیقه فعلی به دو دقیقه با تلاش مضاعف باید مورد استفاده قرار بگیرد.

سرخو با اشاره به نقش 50 درصدی تامین اعتبارات دولت در توسعه خطوط مترو گفت: به دلیل عدم تامین اعتبارات که در چند سال اخیر توسط صورت گرفته از سهم 50 درصدی دولت گاهی 10 درصد و گاهی تنها هشت درصد تامین شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۲۶ دی ۱۳۹۴
سلام درمورد آلودگی هوای تهران نظری داشتم والا اگراین پروژه مترو تهران و شهرجدید پرند به اتمام برسه هزاران خودرو شخصی به تهران سرازیر نمیشه هم تا حدودی مشکل ترافیک حل میشه هم آلودگی هوای تهران مسئولین بدون حل کردن مشکل همش بطور مسکن از مردم کمک طلب میکنن هرکسی اینو میدونه خطوط مترو شهرهای اطراف تهران راه اندازی بشه چقدر مشکل ترافیک و آلودگی هوا حل خواهد شد امثال ما بدون ماشین چگونه از پرند به میدان ونک که محل کارمون هست رفت آمد کنیم مگه چقدرحقوق میگیریم که بدیم کرایه ماشین ما اهالی شهرپرند ازشما تقاضا داریم این مورد مترو شهرهارا پیگیری کنید وگرنه هرچی درست کردن خراب میشه و به فراموشی سپرده میشه با تشکر
آخرین اخبار