رئیس بنیاد مسکن کشور شب گذشته با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری گزارشی از "روند بازسازی مناطق آسیب دیده در زلزله‌های اخیر" را ارائه داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ روند بازسازی مناطق آسیب دیده در زلزله‌های اخیر شب گذشته (۵ دی)  با حضور تابش رئیس بنیاد مسکن کشور در برنامه گفتگوی ویژه خبری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  
 
تابش در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری درباره زلزله استان آذربایجان شرقی گفت: زلزله آذربایجان شرقی در تاریخ ۹۱. ۵. ۲۱ در وسعت ۶. ۴ ریشتر به وقوع پیوست.
 
رئیس بنیاد مسکن کشور با اشاره به اینکه در این استان دو زمین لرزه پی در پی صورت گرفت، افزود: متاسفانه عده‌ای در زمین لرزه دوم گرفتار و دچار آسیب شدند.  
 
وی با بیان اینکه زلزله عمدتا در شهرستانهای اهر و ورزقان آسیب‌های زیادی را به ساختمان‌ها وارد کرد خاطرنشان ساخت: در بخش‌های مرکزی تبریز و شهرستانهای مجاور همچون ورزقان و اهر خسارت‌هایی به ساختمان‌ها وارد شد.  
 
تابش با اشاره به اینکه طبق برآوردهای به عمل آمده ۲۰ هزار واحد روستایی دچار تخریب صددرصدی شدند اظهار داشت: چهار هزار واحد شهری در شهرهای ورزقان و عمدتا در هریس و اهر دچار خسارت شدند.  
 
رئیس بنیاد مسکن کشور با اشاره به اینکه حدودا ۱۶ هزار واحد مسکونی نیاز به تعمیرات داشت گفت: تاکنون کار عمده واحدهای مسکونی روستایی به اتمام رسیده است که عمده آن حدود ۱۰ هزار واحد مسکونی بود که قبل از فصل سرمای پارسال مردم به سرپناه‌شان رجوع کردند و توانستند از خانه‌هایشان استفاده کنند.  
 
وی با اشاره به اینکه واحدهای مسکونی تا به آن حدی که قابل سکونت بود به اهالی تحویل داده شد افزود: برخی از این واحدهای مسکونی برطبق میل و سلیقه افراد مورد ساخت و ساز قرار گرفت.  
 
تابش با اشاره به اینکه منازلی که نیاز به تعمیر داشت، کارشان به اتمام رسید افزود: به مردم وامهای بلاعوضی داده شد تا منازل مسکونیشان مورد بازسازی قرار گیرد.  
 
رئیس بنیاد مسکن کشور با اشاره به اینکه در شهر‌ها پول‌ها را به خود مردم دادیم، اما خودمان هم نظارت و مدیریت کافی را بر انجام کار‌ها داشتیم، خاطرنشان ساخت: در شهر ورزقان بعضی از منازل مسکونی بزرگ‌تر ساخته شد.  
 
وی با بیان اینکه حدود ۵ هزار واحد کانکس مورد استقرار قرار گرفت، افزود: از این کانکس‌ها مردم در حال اضطرار برای سکونت استفاده کردند که خوشبختانه جزء یکی از اتاق‌های منزلشان به حساب می‌آمد.  
 
تابش با بیان اینکه در کل استان آذربایجان شرقی عمده کار‌ها انجام شد افزود: کسانی که علاقمند بودند تا خانه‌هایشان نوسازی شود، وام دریافت کردند تا خانه‌های خود را مورد بهسازی و نوسازی قرار دهند به طوری که دیگر دچار حادثه دیگری نشوند.  
 
رئیس بنیاد مسکن کشور با اشاره به اینکه اعتبارات در حد لازم تامین و جذب شد گفت: باید برای چند سال اعتبارات به منظور تاسیسات زیربنایی تخصیص داده شود تا اینکه کارهای جانبی هم نیز تکمیل شوند.  
 
* نگرانی‌ها در تمام مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی مرتفع شده‌ است

وی با بیان اینکه بنیاد مسکن استان آذربایجان شرقی در میان مردم است و تا آخرین لحظه در کنار مردم قرار دارد اظهار داشت: خوشبختانه نگرانی‌ها در کل آن مناطق مرتفع شده است.  
 
تابش با اشاره به اینکه مدارس مورد بازسازی قرار گرفته است گفت: همه واحدهای روستایی آب و برقشان تامین شده است، به طوری که در این راستا شرکت ملی گاز هم کار‌ها را به نحو احسن انجام داده است.  
 
رئیس بنیاد مسکن کشور با اشاره به اینکه برای بعضی از روستا‌ها اعتبار ویژه‌ای در نظر گرفته شده افزود: باید برای چندین سال اعتبار ویژه‌ای گذاشته شود تا در روستا‌ها کارهای توسعه‌ای دیگری نیز انجام شود.  
 
وی گفت: آرامش به استان آذربایجان شرقی به صورت صددرصد بازگشته است.  
 
تابش در پاسخ به سوال دیگری در خصوص زلزله خراسان جنوبی خاطرنشان ساخت: زلزله خراسان جنوبی در تاریخ ۹۱. ۹. ۱۵ به بزرگی ۵. ۸ ریش‌تر به وقوع پیوست.  
 
رئیس بنیاد مسکن کشور با اشاره به اینکه 2هزار واحد مسکونی مورد آسیب قرار گرفت، افزود: زلزله زدگان به مراکز در نظر گرفته شده برای تشکیل پرونده مراجعه کرده‌اند به طوری که ۱۲۷۴ واحد مسکونی با بانک عقد قرارداد بست.  
 
وی با اشاره به اینکه در استان خراسان جنوبی ویرانی کمی داشتیم، اما برخی علاقمند بودند تا خانه‌های ناپایدار خود را تخریب کرده و از نو بسازند ادامه داد: برخی از این افراد در طول مسیر خودشان منصرف می‌شدند زیرا از آمادگی کاملی برخوردار نبودند.  
 
تابش با بیان اینکه از ۱۲۷۴ واحد مسکونی، ۱۱۰۰ واحد شروع به انجام کار کرده‌اند و وام بلاعوض را نیز دریافت کرده‌اند خاطرنشان ساخت: تاکنون هزار واحد اسکلت‌هایشان نصب شده و سقف خورده‌اند و ۷۷۰ واحد هم دیوارچینی آن‌ها به صورت کامل انجام شده است.  
 
رئیس بنیاد مسکن کشور با اشاره به اینکه بازسازی‌ها یک کار مردمی است که بیشتر آن توسط مردم صورت گرفت، اضافه کرد: برای بعضی از جا‌ها خودمان پیمانکار برده‌ایم و این کار به وکالت از طرف مردم صورت گرفته است و از مردم تعهد گرفتیم که وقتی کار خانه‌هایشان به اتمام رسید خانه‌های آسیب دیده را تخریب کنند.  
 
* اختصاص کامل وام بلاعوض به مناطق زلزله‌زده خراسان جنوبی

وی با بیان اینکه یکی از کارهای خوب ما که در استان خراسان جنوبی انجام شده است، گفت: وام بلاعوض به صورت کامل اختصاص پیدا کرد، به طوری که در این رابطه با هیچ گونه مشکلی مواجه نشدیم. 

تابش در پاسخ به سوال دیگری در خصوص زلزله استان بوشهر در شهرستان دشتی افزود: زلزله شهرستان دشتی در استان بوشهر در ۹۲. ۱. ۲۰ در وسعتی با ۶. ۱ ریشتر به وقوع پیوست.
 
رئیس بنیاد مسکن کشور با اشاره به اینکه این زمین لرزه در ۱۲ کیلومتری سطح زمین رخ داد، خاطرنشان ساخت: در این زمین لرزه ۱۸۰۰ واحد مسکونی روستایی مورد تخریب قرار گرفت، به طوری که ۱۵ واحد مسکونی دیگر نیاز به تعمیر داشت.  
 
وی با اشاره به اینکه برای همه واحدهای مسکونی تامین اعتبار شده است، اظهار داشت: در اولویت اول برای ۱۲۰۰ واحد احداث و ۵۰۰ واحد تعمیراتی برنامه ریزی‌های لازم انجام شد، به طوری که استان فارس و بوشهر به عنوان استانهای معین مستقر شدند.  
 
تابش با بیان اینکه اکثر قریب به اتفاق واحد‌ها سقف خورده‌اند و در و پنجره بر روی آن‌ها نصب شده است، افزود: مساحت خانه‌ها را در این مناطق بیشتر گرفتیم، به طوری که در حدود ۸۵ متر مربع احداث خواهند شد.  
 
رئیس بنیاد مسکن کشور با اشاره به اینکه واحدهای مسکونی در حال نازک کاری هستند، افزود: کار کاشیکاری و سایر امور نیز با سلیقه مردم انجام می‌شود.  
 
وی اظهار داشت: امیدواریم ظرف چند ماه آینده استان بوشهر در شهرستان دشتی نیز کارش به طور کامل به پایان برسد.  
 
* اتمام کار مناطق زلزله‌زده بوشهر ظرف چند ماه آینده 
 
تابش با اشاره به اینکه همه مدارس این شهرستان مورد بازسازی قرار گرفته‌اند اضافه کرد: بسیاری از مساجد در حد سقف کار‌هایشان به اتمام رسیده و در مرحله نازک کاری هستند.  
 
رئیس بنیاد مسکن کشور در پاسخ به سوال دیگری در خصوص زلزله سراوان استان سیستان و بلوچستان گفت: این زمین لرزه در عمق زیادی صورت گرفت، به طوری که در ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتری سطح زمین، زمین لرزه به وقوع پیوست، اما خوشبختانه خسارات چندانی نداشتیم.  
 
وی با بیان اینکه خوشبختانه مصوبه لازم برای تامین اعتبار در این استان هم نیز تخصیص داده شد، گفت: بیش از ۴۵ میلیارد تومان برای این زمین لرزه اعتبار تامین داده شد.  
 
تابش با بیان اینکه برای ۱۶۴۰ واحد مسکونی که ۶۷۰ واحد شهری و ۹۷۰ واحد روستایی را نیز دربر دارد، قرار است وام بلاعوض در اختیار مردم بگذاریم تا خودشان کارشان را انجام دهند، ادامه داد: در این مناطق جایی ویران نشده که نیازمند آواربرداری باشد.  
 
* تأمین اعتبار ۴۵ میلیارد تومانی برای زلزله سراوان
 
رئیس بنیاد مسکن کشور با اشاره به اینکه خانه‌هایی ترک خورده ولی به دلیل نداشتن سازه باید مجددا احداث شوند خاطرنشان ساخت: به لحاظ اجرایی در مرحله‌های نخست تشکیل پرونده هستیم، به طوری که بازه زمانی در دست مردم است تا کار‌ها به تدریج انجام شود.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص زلزله جاسک و بشاگرد استان هرمزگان گفت: در تاریخ ۹۲. ۲. ۲۱ زلزله‌ای به بزرگی ۶. ۲ در استان هرمزگان بشاگرد رخ داد که در عمق ۱۳ کیلومتری زمین به وقوع پیوست.  
 
تابش با بیان اینکه در این زمین لرزه آسیب‌هایی به مناطق مسکونی وارد شد افزود: حدود 3هزار واحد مسکونی شهری و روستایی دچار تخریب صددرصدی شدند و ۵۰۰ واحد مسکونی دیگر نیز نیاز به تعمیرات داشتند.  
 
رئیس بنیاد مسکن کشور با بیان اینکه ۱۱۳ میلیارد تومان در این رابطه تامین اعتبار شده است، اضافه کرد: در شرایط امروزی تامین اعتبار و موافقتنامه و تخصیص پول کار چندان ساده‌ای نیست.  
 
* راه‌های صعب‌العبور در استان هرمزگان مانع رسیدن مصالح به مناطق آسیب دیده

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌هایمان را در بشاگرد استان هرمزگان به صورت گسترده انجام دادیم، اظهار داشت: متاسفانه مردم این مناطق بسیار محروم هستند، به طوری که خودشان به سادگی و بدون پشتیبانی امکان ساخت واحدهای مسکونیشان را ندارند.  
 
تابش تصریح کرد: این مناطق دارای راه‌های صعب‌العبور است نمی‌توان مصالح را به راحتی در دسترس قرار داد و متاسفانه این منطقه دارای محرومیت بسیار زیادی است، به گونه‌ای که از استان کرمان و بوشهر پیمانکارانی را در نظر گرفتیم و خودمان را به وکلات طرف مردم مشغول ساخت و ساز شدیم.  
 
رئیس بنیاد مسکن کشور با اشاره به اینکه در بشاگرد کار‌ها را بیشتر خودمان انجام دادیم که خوشبختانه از سرعت بسیار خوبی برخوردار بود گفت: در این مدت کوتاه حدود ۲۲۵۰ واحد مسکونی را فنداسیون کردیم و همچنین ۲۱۰۰ واحد مسکونی را نیز اسکلت بندی کردیم.  
 
وی با اشاره به اینکه ۳۰۰ واحد مسکونی کارشان به اتمام رسیده است افزود: کار‌ها با جدیت در بشاگرد دنبال می‌شود.  
 
* جاسک تحت پوشش بازسازی بنیاد مسکن

تابش با اشاره به اینکه در جاسک بعضی از روستا‌ها دچار خسارت شدند گفت: جاسک هم تحت پوشش بازسازی بنیاد مسکن قرار گرفته است.

رئیس بنیاد مسکن کشور در پاسخ به سوال دیگری در خصوص زلزله شهرستان دشتستان استان بوشهر گفت: این زلزله در تاریخ ۹۲. ۹. ۷ به وسعت ۵. ۷ ریش‌تر رخ داد، به طوری که در آنجا ۱۸۰۰ واحد مسکونی مورد تخریب قرار گرفت.  
 
وی با اشاره به اینکه ۱۷۰۰ واحد مسکونی نیاز به تعمیر داشت، خاطرنشان ساخت: واحدهای مسکونی که واجد شرایط برای بازسازی بودند، تشکیل پرونده دادند، به طوری که ستادهایی را در ۴ نقطه مستقر کردیم تا دیگر مردم به شهر مراجعه نکنند.  
 
تابش با اشاره به اینکه برای همه مردم حساب‌های بانکی را باز کردیم تا قسط اول وام بلاعوض را به حساب آن‌ها واریز کنیم، گفت: کار بسیار چشمگیری در استان دشتی بوشهر آغاز شد.  
 
رئیس بنیاد مسکن کشور با اشاره به اینکه شهرستان دشتی استان بوشهر از پتانسیل‌های ساخت و ساز بسیار زیادی برخوردار است، ادامه داد: خوشبختانه اعتبارات لازم از ناحیه دولت تامین شده است، به طوری که چیزی حدود ۸۸ میلیارد تومان اعتبار تامین شده است.  
 
* شهرستان دشتی بوشهر از پتانسیل‌های ساخت و ساز زیادی برخوردار است
 
وی با بیان اینکه ما از اعتبارات خودمان در حال هزینه هستیم تا بعدا جایگزین شود، اضافه کرد: اعتبارات تاسیسات زیربنایی در زلزله بوشهر در اختیار استانداری قرار دارد.  
 
تابش در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در طی ۱۰ سال گذشته چه اتفاقاتی در خصوص زلزله بم رخ داده است، خاطرنشان ساخت: یکی از زمین لرزه‌های بسیار مهم، مهیب و پرخسارت زمین لرزه ۵ دی سال ۸۲ در بم بود که تعداد زیادی از هموطنانمان متاسفانه در آن زمین لرزه جان خود را از دست دادند.  
 
رئیس بنیاد مسکن کشور با اشاره به اینکه حدود ۳۰ هزار نفر جانشان را از دست دادند، گفت: متاسفانه در آن زمین لرزه تعداد زیادی مجروح و معلول شدند.  
 
وی با اشاره به اینکه به دلیل غیرمقاوم بودن بافت‌های مسکونی، دچار خسارت‌های زیادی شدند گفت: متاسفانه در طی دو سه دهه اخیر زلزله‌های بزرگی در کشور وقوع یافته است.  
 
تابش با اشاره به اینکه تقریبا هر 10 سال زلزله‌ای با وسعت زیاد در کشور وقوع می‌یابد، خاطرنشان ساخت: متاسفانه زلزله خسارت‌های مالی و جانی وسیعی را نیز در بر دارد.  
 
رئیس بنیاد مسکن کشور با اشاره به اینکه رسانه‌ها مخصوصا صدا و سیما در این رابطه نقش محوری و کلیدی دارند، ادامه داد: بازسازی بم کار بسیار گسترده‌ای بود، به طوری که چیزی حدود ۹۰ هزار واحد مسکونی مورد بازسازی قرار گرفت.  
 
* شعار حفظ هویت شهری و مقاوم سازی در بم عملیاتی شد

وی با اشاره به اینکه شعار حفظ هویت شهری و مقاوم سازی در بم عملیاتی شد، ادامه داد: مردم در بم خودشان پای کار آمدند، به طوری که یکی از بازسازی‌های گسترده و خوب جمهوری اسلامی در بم صورت گرفت.  
 
تابش با اشاره به اینکه یکی از بازسازی‌های موفق جمهوری اسلامی در بم صورت گرفت، خاطرنشان ساخت: از ابتدای بازسازی‌ها تاکنون ۱۲۲۰ هزار واحد مسکونی مورد بازسازی قرار گرفته‌اند.  
 
رئیس بنیاد مسکن کشور با اشاره به اینکه باید با حمایت همه جانبه دولت و با در نظر گرفتن اعتبار لازم اقدام به بازسازی واحدهای مسکونی کنیم، گفت: دولت خوشبختانه در حد وسیعی اقدام به بازسازی مناطق مسکونی در مناطق زلزله زده کرده است.  
 
وی با اشاره به اینکه از حدود ۴ میلیون واحد مسکونی روستایی در طول این مدت ۱ میلیون و ۳۶۰ هزار واحد جدید نوسازی شده‌اند، افزود: نهضت مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی باید ادامه پیدا کند، به طوری که دولت جدید قول بر مساعدت و همکاری در این خصوص را داده است تا وام ۱۲. ۵ میلیونی به ۱۸. ۵ میلیون تومان برای نوسازی در اختیار مردم قرار گیرد تا مردم بتوانند خانه‌هایشان را بازسازی کنند.


انتهای پیام/
برچسب ها: رئیس ، بنیاد ، مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار