استاندار خراسان رضوی با حضرات آیات مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، سبحانی و جوادی آملی در قم دیدار کرد.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، در این دیدارها که به صورت جداگانه انجام شد، آیت اله مکارم شیرازی با اشاره به جایگاه مشهد مقدس در کشور و جهان اسلام از وجود بارگاه ملکوتی امام رضا (ع)، به عنوان سرمایه ای معنوی یاد کرد و گفت: مشهد الرضا همواره کانون توجه مشتاقان زیارت خاندان نبوت بوده است.

وی بر تامین زیرساخت های مورد نیاز زائران ازسوی مسوولان استان تاکید کرد و افزود: باید به گونه ای برنامه ریزی شود که این عزیزان با خاطری آسوده به مشهد مقدس سفر کنند و هیچ گونه دغدغه ای نداشته باشند.

این مرجع عالیقدر توجه و برنامه ریزی جهت ارتقای سطح کمی و کیفی زیارت و همچنین لزوم افزایش معرفت زائران به جایگاه نورانی امام رضا (ع) و مقوله ی زیارت را ضروری دانست.

حضرت آیت اله صافی گلپایگانی نیز از زیارت ائمه ی اطهار (ع) به عنوان تعظیم شعائر الهی یاد کرد و با اشاره به عنایت ویژه ی ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا (ع) به زائران شان به خصوص کسانی که در این ایام به زیارت مشرف می شوند، عارف بودن به حق امام را یکی از موارد سفارش شده برای زیارت معصومین (ع) دانست.

وی توجه ویژه به اقدامات فرهنگی در برنامه ریزی برای زائران در راستای معرفت افزایی و قداست زیارت و همچنین توجه به حضور قلب در محضر امام را از جمله مواردی دانست که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

آیت اله سبحانی هم خراسان رضوی را سرزمین ولایت توصیف کرد و گفت: این خطه ی نورانی نه تنها مورد علاقه ی خاص شیعیان، بلکه مورد توجه سایر مذاهب اسلامی نیزمی باشد.

وی با تاکید بر لزوم توجه به حفظ شوونات مذهبی در شهرهایی که منتسب به ائمه معصومین است افزود: رعایت اصول معماری اسلامی - ایرانی در بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی و پایبندی بر رعایت حقوق مردم در روند توسعه و بازسازی اماکن متبرکه از جمله مواردی ست که همواره باید مورد توجه قرار داشته باشد.

آیت اله سبحانی فراهم آوردن امکان زیارت برای زائرانی که از اقصی نقاط کشور و جهان در مشهد مقدس حضور دارند و تلاش درجهت بهره گیری معنوی بیشتر از فرصت حضور در این مکان مقدس و افزایش میزان رضایتمندی آنان را مورد تاکید قرار داد.

آیت اله جوادی آملی نیز عقلانیت را عامل ماندگاری تمام شعارها، دعاها و مراسم مذهبی دانست و اظهار داشت: در شرایط کنونی به برکت وجود اهل بیت عصمت و طهارت (ع) فرصت های مغتنمی برای اشاعه ی معارف اهل بیت فراهم شده و ما هر از چندگاهی در معرض این نسیم نورانی قرار می گیریم که باید از این فرصت حداکثر بهره را ببریم.

وی با تاکید بر لزوم برنامه ریزی جهت انتقال معارف شیعی به نسل جوان به دلیل اثرپذیری بیشتر آنان گفت: باید از ورود هرگونه خرافه و مطالب منافی شوون زیارت به طور دقیق و عالمانه جلوگیری شود.

محمدحسین فروزان مهر، استاندار خراسان رضوی نیز در ابتدای هر یک از این دیدارها ضمن ارایه گزارشی از اقدامات و برنامه ریزی های انجام شده جهت پذیرایی شایسته از زائران حرم مطهر رضوی در دهه ی پایانی ماه صفر، با ابراز خرسندی از فرصت دیدار مراجع عظام گفت: مسوولان دستگاه های اجرایی استان همواره خود را نیازمند رهنمودها و ارشادات مشفقانه علما و بزرگان و همچنین محتاج دعای خیر آنان جهت توفیق خدمت رسانی هرچه مطلوب تر به زائران می دانند.

وی با بیان این که سالانه حدود 28 میلیون زائر به مشهد مقدس سفر می کنند، افزود: از این تعداد، سه میلیون نفر زائر خارجی هستند که بخش عمده ی آن ها را زائرانی از کشورهای عراق، سوریه، لبنان و دیگر کشورهای اسلامی تشکیل می دهند.

استاندار خراسان رضوی افزود: 40 درصد گردشگرانی که قصد سفر به جمهوری اسلامی ایران دارند نیز از طریق فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد وارد کشورمان می شوند.

فروزان مهر در ادامه به حضور حدود سه میلیون نفر زائر در ایام پایانی ماه صفر در مشهد مقدس اشاره کرد و گفت: تعداد قابل توجهی از این زائران با پای پیاده به زیارت امام رضا (ع) مشرف می شوند.

وی تعداد زائران پیاده در سال گذشته را 135 هزار نفر اعلام و اضافه کرد: پیش بینی می شود در سال جاری این میزان با رشدی حدود 25 درصد همراه باشد.

استاندار خراسان رضوی از زیارت پیاده به عنوان نوعی میراث معنوی ماندگار یاد کرد و گفت: از آن جا که 70 درصد زائران پیاده را جوانان زیر 30 سال تشکیل می دهند؛ این حرکت به عنوان یک پدیده ی فرهنگی در برابر شبیخون فرهنگی دشمنان به شمار می رود.

فروزان مهر خاطرنشان کرد: ستاد تسهیلات زائر خراسان رضوی از مدت ها قبل در قالب 12 کمیته، با بسیج امکانات تمام دستگاه های اجرایی و هماهنگی های به عمل آمده، آمادگی کامل برای استقبال از زائران در این ایام را ایجاد کرده است.

گفتنی ست در جریان این دیدارها که معاون هماهنگی امور زائران استانداری وتعدادی از مدیران مرتبط با حوزه ی زیارت حضور داشتند، مراجع عالیقدر با اشاره به خدمات ارزنده ی انجام شده در حوزه ی خدمت رسانی به زائران و اجر عظیم آن در درگاه الهی، برای همه ی مسوولان و دست اندرکاران این حوزه آرزوی توفیق کردند./س


برچسب ها: استاندار ، خراسان ، رضوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.