تنها راه نجات و جلوگیری از انتقال پایتخت و مراکز استان‌ها به نقاط دیگر کشور، توجه به روستاها و کشاورزی است.

پروفسور پرویز کردوانی چهره ماندگار ایرانی به خبرنگار سرویس فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: در پی تصویب کلیات طرح انتقال پایتخت اداری و سیاسی در مجلس تعدادی موافق طرح و تعدادی نیز مخالف هستند. موافقان آلودگی هوا را مطرح می‌کنند و مخالفان معتقدند هزینه‌ی انتقال پایتخت بسیار است.

وی افزود: با توجه به آن‌که به روستاها رسیدگی نشد، مردم به شهرها مهاجرت کردند و تمرکز جمعیت و آلودگی هوا در شهرها بیشتر شد.

کردوانی تصریح کرد: در زمان رئیس جمهوری گذشته معاونت صنایع دستی و معاونت میراث فرهنگی به اصفهان و شیراز منتقل شد که تجربه ناموفقی بود.

این چهره ماندگار ایرانی اظهار داشت: در طی چند دهه‌ی اخیر مدیریت‌های گذشته استفاده صحیح از منابع آب و خاک را نداشتند، در تهران فضای آزاد بسیاری وجود داشت که متاسفانه با ساخت و سازهای بی‌رویه شاهد نابودی محیط زیست، کم آبی و آلودگی هوا هستیم.

وی ادامه داد: هم اکنون برای تامین خوراک، مواد غذایی اولیه از خارج وارد می‌کنیم، چون به روستاها و کشاورزی توجه نکردیم.
 
کردوانی تصریح کرد: پایتخت اداری و سیاسی در صورت انتقال باید در مکانی نزدیک به تهران باشد، کرج، قزوین، ورامین و شهریار نیز هوای آلوده دارد.

وی افزود: اگر قرار باشد وزارتخانه‌ها و کارمندان آن به یک شهر دیگر بروند، اگر دورتر از تهران باشد، دوباره ساختمان سازی در آن مکان انجام می‌شود، و شاهد همین وضعیت خواهیم بود.

این چهره ماندگار ایرانی بیان کرد: مکانی که برای انتقال پایتخت در نظر گرفته می‌شود باید دارای ویژگی‌هایی همچون نزدیکی به تهران، دسترسی‌های متعدد به مناطق مختلف ایران، شلوغ و پرجمعیت نبودن منطقه، نداشتن صنایع و آلودگی‌هوا، داشتن رود دائمی و بالا بودن سطح فرهنگ مردم منطقه باشد.

کردوانی تصریح کرد: بر اساس آمار سازمان ملل متحد در سال 2030 ، 70 درصد جمعیت دنیا در شهرها سکونت خواهند داشت و همین موضوع امنیت غذایی را تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: تنها راه نجات و جلوگیری از انتقال پایتخت و مراکز استان‌ها به نقاط دیگر توجه به روستاها و کشاورزی است.

انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.