بنا به اعلام مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری، مقاله استاد دانشگاه تبریز به عنوان پراستنادترین مقالات در پایگاه استنادی ISI انتخاب شد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ، به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، بر اساس اعلام پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، فهرست 30 استاد برجسته کشور که دارای پراستنادترین مقالات در پایگاه استنادی ISI هستند، از طرف این پایگاه منتشر شده است که در این میان مقاله مرحوم دکتر نظام‌الدین دانشور، استاد دانشکده شیمی دانشگاه تبریز رتبه 23 را از نظر تعداد استنادها را به خود اختصاص داده است.

همین گزارش حاکی است، دکتر نظام‌الدین دانشور استاد گروه شیمی کاربردی و گروه مهندسی شیمی دانشگاه تبریز 21 شهریور ماه سال 86 پس از عمری تلاش در عرصه‌های علمی و پژوهشی دارفانی را وداع گفته بود.

دکتر دانشور متولد 1326 در شهرستان مرند، مدرک کارشناسی ارشد خود را در سال 1350 در رشته مهندسی شیمی از دانشگاه فنی استانبول و کارشناسی ارشد شیمی معدنی را در سال 1356 از دانشگاه نیوکاسل انگلستان دریافت کرد.

وی تحصیلات دکترای خود را در سال 1360 در همین رشته در دانشگاه نیوکاسل به اتمام رساند و از سال 1350 به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز مشغول به فعالیت شد.

دکتر مرحوم دانشور از بنیان‌گذاران رشته شیمی کاربردی در کشور محسوب می‌شد به طوریکه با تلاش وی نخستین دوره کارشناسی ارشد و دکترای شیمی کاربردی در ایران در دانشکده شیمی دانشگاه تبریز ایجاد شد.

دکتر دانشور در سال 1382 عنوان پژوهشگر نمونه آذربایجان‌شرقی و در سال 1383 عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه تبریز را کسب کرد.

کتاب اصول کنترل کیفیت آب که توسط ایشان ترجمه شد، در سال 1384 به عنوان کتاب برگزیده سال کشور انتخاب شد.

بر اساس این گزارش، تربیت صدها دانشجو در دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا، راهنمایی پایان‌نامه تحصیلات تکمیلی، تألیف و ترجمه سه کتاب، انتشار بیش از 150 مقاله در مجلات معتبر علمی و کنفرانس‌های داخلی و بین‌المللی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و اجرای پروژه‌های متعدد تحقیقاتی به ویژه اجرای یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های مطالعاتی کشور در زمینه محیط زیست که نشان از ژرف‌اندیشی ایشان دارد، بخش دیگری از کارنامه علمی زنده یاد دکتر دانشور را تشکیل می‌دهد.

وی همچنین یکی از محققان فعال عرصه فناوری نانو بود که مقالات علمی متعددی را در این زمینه در مجلات و کنفرانس‌های علمی ارائه کرده بود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.