رئيس‌كل گمرك جمهوري اسلامي ايران گفت: اكثر مردم ساكن در نقاط مرزي چشم اميدشان به گمرك است و به همين دليل كاركنان گمرك بايد با رعايت مقررات و قوانين موجود حداكثر تسهيلات و خدمات را براي ترخيص كالاهاي آنان فراهم كنند.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران،به نقل ازگمرك جمهوري اسلامي ايران ،دكتر مسعود كرباسيان در كارگاه آموزشي آشنايي با سامانه‌هاي فناوري اطلاعات گمرك و در جمع معاونين گمركي و كارشناسان بخش آي‌تي گمركات سراسر كشوراظهار داشت: هدف و برنامه اصلي گمرك در برهه كنوني، به‌كارگيري هرچه بيشتر فناوري‌هاي اطلاعاتي و ارتباطي به منظور تسهيل و تسريع فرايند ترخيص كالا و راه‌اندازي سامانه‌هاي الكترونيكي است.
 
وي افزود: سامانه جامع گمركي شامل سيستم‌هاي اظهار از راه دور، پرداخت الكترونيكي، مانيفست الكترونيكي و... با همكاري متخصصان گمركي و كارشناسان و اساتيد دانشگاهي به زودي در گمرك پياده‌سازي مي‌شود و با بهره‌گيري از اين سامانه به نحو قابل ملاحظه‌اي در انجام امورگمركي و فرايند ترخيص كالا سرعت و سهولت ايجاد خواهد شد.

معاون وزير اقتصاد تأكيد كرد: خدمت كردن به مردم وظيفه همه ما است و آنچه كه مي‌تواند موجب افزايش اعتبار و آبروي گمرك و كاركنان آن شود، تلاش براي جلب رضايت مردم و راه‌انداختن كار آنها در كمترين زمان با كمترين هزينه است.

وي با قدرداني از مديران و كاركنان گمرك درخصوص كاركنان گمركات مرزي اظهار داشت: بايد شرايطي را فراهم كنيم كه مردم احساس كنند گمرك حافظ منافع و سلامت آنها است و از آن طرف هم انتظار و توقع دولت و مجلس از گمرك برآورده شود.

دكتر كرباسيان تصريح كرد: طي دو هفته آينده برخي از طرح‌ها و پروژه‌هاي الكترونيكي گمرك از جمله مانيفست الكترونيكي، مجوزهاي الكترونيكي سازمان‌هاي همجوار و طرح اتصال الكترونيكي به انبارها و بنادر در گمرك راه‌اندازي خواهد شد و اين امر كمك خواهد كرد تا نقش گمرك در كمك به توسعه تجارت و رشد اقتصادي از قبل پررنگ‌تر شود.
 
رئيس‌كل گمرك همچنين با بيان اينكه سامانه جامع گمركي در گمرك تهران با ثبت‌نام صاحبان كالا آغاز به كار كرده است و اظهار از راه دور در گمرك تهران پس از ثبت‌نام صاحبان كالا و اخذ نام كاربري و كلمه عبور اجرايي خواهد شد، از اجراي همزمان طرح پرداخت الكترونيكي در اين گمرك خبر داد و پياده‌سازي سامانه‌هاي مختلف از جمله جي‌پي‌اس، پلمپ الكترونيكي، سيستم‌هاي پاسخگويي، قضايي و مسافري را در راستاي بهره‌گيري از فناوري‌هاي نوين اطلاعاتي و ارتباطي دانست.

دكتر كرباسيان خطاب به معاونين گمركي وكارشناسان بخش آي‌تي تأكيد كرد: همه مديران و كاركنان به خصوص در گمركات اجرايي بايد تلاش كنند كه امورگمركي صاحبان كالا و مردم را از طريق روش‌هاي مكانيزه مبتني بر IT انجام دهند، ضمن آنكه مقررات و قوانين گمركي بايد به طور كامل اجرا شود.

رئيس‌كل گمرك در اين كارگاه آموزشي همچنين به تفصيل درباره اهميت توسعه و تقويت روش‌هاي مكانيزه در گمرك سخن گفت و خاطرنشان كرد: امروز آي‌تي حرف اول را در گمرك مي‌زند.

انتهاي پيام/



برچسب ها: گمرک ، کرباسیان ، واردات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار