ارزش واحد پولي ترکيه و شاخص ارزش سهام بازار بورس اين کشور به شدت افت پيدا کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  خبرگزاری فرانسه ؛ اين افت ناگهاني پس از آن رخ داد که سه وزير کابينه ترکيه به علت دست داشتن در فساد مالي گسترده اخير در اين کشور از سمت خود کناره گيري کردند. بر اساس گزارشهاي منتشر شده، شاخص ارزش سهام بازار بورس ترکيه روز چهارشنبه به ميزان دو و هشت دهم درصد کاهش يافت. 

در واکنش به بحران فزاينده سياسي ترکيه، ارزش واحد پولي اين کشور (ليره) در برابر دلار  به رقم دو و 849 ده هزارم دلار کاهش پيدا کرد. اين در حالي است که اين رقم پيشتر روز سه شنبه برابر دو و 650 ده هزارم دلار بود.

شاخص ارزش  بازار بورس اوراق بهادار استانبول نيز در واکنش به اين بحران سياسي کاهش دو و هشت دهم درصدي را تجربه کرد.  اين در حالي است که بازار بورس استانبول پيشتر به واسطه تصميم بانک مرکزي آمريکا مبني بر کاهش محرکهاي اقتصادي تحت فشار قرار گرفته بود.

«اردم باشي» رئيس بانک مرکزي ترکيه در اين باره گفت به منظور پيشگيري از سقوط بازار ارز، تا تاريخ 31 ماه دسامبر روزانه دست کم 450 ميليون دلار را در بازار تزريق خواهد کرد.

پس از استعفاي «معمر گولر» وزير کشور و «ظفر چاغلايان» وزير اقتصاد ترکيه، «اردوغان بيرقدار» وزير محيط زيست اين کشور نيز از سمت خود کناره گيري کرد. وي همچنين از رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه درخواست کرد تا اقدامي مشابه انجام دهد. اين نخستين باري است که نخست وزير ترکيه با چنين چالشي از سوي اعضاي «حزب عدالت و توسعه» روبرو مي شود.

انتهای پیام / 
برچسب ها: لیره ، بورس ، استانبول ، ارز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار