وجهه نخست وزير ترکيه پس از فاش شدن فساد اقتصادي آسيب زيادي ديده است .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانس24 ؛‌ فاطمه قزل بوگا خبرنگار اين شبکه گفت:  رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه به علت استعفاي دو تن از وزيرانش مجبور به ترميم کابينه خواهد شد.  ظفر چاغلايان وزير اقتصاد  و  معمر گولر وزير کشور در ارتباط با مسئله فساد گسترده مالي از سمت خود استعفا کردند.

اين خبرنگار ادامه داد  عمليات گسترده مبارزه با فساد مالي از هشت روز پيش آغاز شده است و دو فرزندان اين وزيران در ارتباط با همين پرونده ها بازداشت شده اند. آنان به اختلاس و پولشويي متهم هستند.  بسياري از کارشناسان در ترکيه عقيده دارند اين فعاليتها بدون حمايت پدران وزير آنها امکان پذير نبوده است.

 نکته جالب توجه اين است که  اين وزيران هفته گذشته  به طور شفاهي به اردوغان استعفاي خود را پيشنهاد کرده بودند اما اردوغان ظاهرا با آن مخالفت کرده بود. به نظر مي رسد دستگاه قضايي ترکيه در نظر دارد تحقيقاتي را عليه  معمر گولر و ظفر چاغلايان آغاز کند زيرا يکي از دادستانها خواستار لغو مصونيت آنها شده  بود.

 اين دو وزير توطئه  با هدف لطمه زدن به وجهه دولت را محکوم کرده اند . آنان وعده داده اند بيگناهي خود را ثابت کنند.  اين رسوايي به شدت به وجهه اردوغان لطمه مي زند زيرا حزب عدالت و توسعه همواره مدعي صداقت و پاکدامني بوده است و يکي از اسرار موفقيت اين حزب نيز دوري از مسائل فساد مالي بوده است. 

اعتراضهاي ماه ژوئن در ميدان تقسيم باعث بسيج صدها هزار  مخالف در خيابانها شده بود. در آن زمان اردوغان با لحن شديد با مخالفان برخورد کرده بود و با نشان دادن قاطعيت از خود موفق شده بود جايگاه خود را تقويت کند. پايگاه مردمي اردوغان از محافظه کاران تشکيل شده است.  هرچند رسوايي فساد مالي به وجهه او لطمه مي زند، پايگاه محافظه کار ترکيه لزوما جايگزيني براي او نمي بيند. به همين علت احتمال دارد محافظه کاران در انتخابات بعدي بازهم به حزب عدالت و توسعه راي دهند.

انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار