"رجب طیب اردوغان" نخست‌وزیر ترکیه به تهران سفر می‌کند، تعطیلی قریب‌الوقوع یک دستگاه دولتی، کدام مدیران احمدی‌نژاد در دولت روحانی پست گرفته‌اند، گریه‌های خواننده مشهور ترکیه برای "رضا ضراب"، در آمریکا چه کسی هزینه مراسم عروسی را می‌پردازد، نمایش قرآن دست‌نویس امام موسی کاظم (ع) در کشمیر و ... از جمله اخبار جذاب بسته خبري چهارشنبه‌ (4 دی) است.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌اي از اخبار و گزارشات مختلف و متنوع در خبرگزاري‌ها و پايگاه‌هاي خبري هستيم كه رصد تمام اين اخبار براي مخاطبان در گرو صرف وقت بالايي است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ براي تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌اي از اخبار سياسي هر روز كه در فضاي مجازي منتشر مي‌شود را در قالب يك بسته خبري در اختيار مخاطبان قرار دهيم.

نمایش قرآن دست‌نویس امام موسی کاظم (ع) در کشمیر


در منطقه کشمیر قرآن نفیس دست‌نویسی منسوب به امام موسی کاظم (ع) وجود دارد که سالی یک بار در معرض دید عموم قرار می‌گیرد. این قرآن هر ساله در روز اربعین در حرم "باب‌الجواد" شیعیان به نمایش گذاشته می‌شود. قدمت این نسخه دست‌نویس به حدود 1300 سال قبل و اوایل سال 173 هجری می‌رسد.

به گزارش فارس، این قرآن به خط کوفی بوده و گفته می‌شود که امام هفتم در زمان اسارتشان در زندان "هارون‌الرشید" در بغداد آن را نگاشته‌اند. به گفته مردم محلی، این قرآن حدود 500 سال قبل توسط فردی به نام "سید سلطان حیدر موسوی" که از نوادگان امام (ع) بوده است، از شهر اردبیل به کشمیر آورده شده است.



همچنین به گفته متولی این حرم، این مکان در سال 1999 به ‌طور کامل در آتش سوخت اما به این قرآن هیچ آسیبی وارد نشده است و جوهر و صفحات این قران بدون استفاده از هیچ روش حفاظتی خاصی همچنان سالم باقی مانده‌‌اند.

سؤال از وزیر نفت تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد

مؤید حسینی‌صدر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و طراح سؤال از وزیر نفت، با اشاره به اینکه طرح سؤال از وزیر نفت روی میز نمایندگان مجلس قرار گرفته است، گفت: این طرح در حال حاضر در مجلس کلید خورده و طرح تقدیم هیئت رئیسه مجلس نیز شده است.

وی در گفتگو با تسنیم، افزود: با اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال‌های اخیر، قیمت خوراک پتروشیمی‌ها تغییری نکرده و در اغلب موارد نیز قیمت واقعی خوراک از آن‌ها دریافت نمی‌شود که این‌‌ها مهم‌ترین محورهای طرح سؤال از زنگنه است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه دریافت نکردن هزینه قانونی خوراک گاز از پتروشیمی‌ها مهم‌ترین علل طرح سؤال از وزیر نفت است، تأکید کرد: در حال حاضر قیمت واقعی گاز از پتروشیمی‌ها دریافت نمی‌شود که ما در این سؤال خواهان بررسی هستیم.

ژن‌ها، مسؤول دیدگاه سیاسی افراد!

پژوهش جدید محققان دانشگاه نبراسکا لینکلن نشان داده که باورهای سیاسی افراد در "دی‌ان‌ای" آنها قرار داشته و تا 56 درصد از باورهای فرد از ژن وی تأثیر می‌پذیرند. تجربیات شخصی، تربیت و دیگر تاثیرات اجتماعی به توضیح اختلاف باقیمانده در گرایش‌های جناحی چپ و راست افراد می‌پردازند.

به گزارش ایسنا، در این پژوهش، محققان به بررسی 682 دوقلوی میانسال پرداختند که همگی از یک پایگاه داده بزرگ موسوم به ثبت دوقلوهای مینه‌سوتا وارد این مطالعه شده بودند، نیمی از این دوقلوها، همسان بوده و همگی از ژن‌های مشابه برخوردار بودند. نیم دیگر این گروه غیرهمسان بوده و حدود 50 درصد اشتراک ژنی داشتند.

از این دوقلوها در مورد نگرش آنها درباره طیف وسیعی از مسائل سیاسی از جمله مساوات‌خواهی سوال شد. این پژوهش نشان داد که دیدگاه‌های سیاسی دوقلوهای همسان نسبت به دوقلوهای ناهمسان از شباهت بیشتری برخوردار بوده و اختلافات موجود نیز به دلیل تاثیرات ژنتیکی است.

محققان همچنین دریافتند که نیمی از تفاوت‌ها در مورد اعتقادات افراطی اقتدارگرا (48 درصد) ارثی بوده، در حالیکه 50 درصد دیدگاههای برابری‌طلبانه در ژنهای افراد رمزگذاری شده است و این پژوهش می‌تواند به ارائه بینشهایی در مورد چگونگی کاهش تنشهای سیاسی بپردازد. این پژوهش در مجله Political Psychology  منتشر شده است.

در آمریکا چه کسی هزینه مراسم عروسی را می‌پردازد؟

در صفحه فیس‌بوک فارسی وزارت امور خارجه آمریکا از مخاطبان سوال شده است که "در ایالات متحده، چه کسی هزینه مراسم عروسی را می‌پردازد؟" الف) داماد ب) خانواده داماد ج) عروس د) خانواده عروس

به گزارش پیام نو، اما پاسخ‌ها و واکنش‌های کاربران فارسی زبان فیس‌بوک به این پرسش که جالب توجه نیز به نظر می‌رسد، طیفی گسترده از تمامی گزینه‌ها را در بر می‌گیرد که البته گاهی پاسخ‌هایی خارج از دایره گزینه‌های مطرح شده نیز ابراز گردیده‌اند، که برخی از آن‌ها عبارتند از :

- خانواده عروس - خانواده داماد - خیرین هزینه‌اش رو تقبل می‌کنن - مادر زن اوباما - وام ازدواج می‌گیرن - خدا خودش درست میکنه

این سوالات که در چارچوب گسترش و ترویج فرهنگ آمریکا در قالب برنامه زندگی در آمریکا از سوی دستگاه دیپلماسی ایالات متحده آمریکا منتشر می‌شود، ظاهرا نه تنها نتوانسته است اثرات و کارکردهای مورد نظر دستگاه دیپلماسی این کشور را تامین کند، بلکه به محملی برای استفاده کاربران ایرانی از این فرصت برای مقابله به مثل فرهنگی با این حرکت نرم و خزنده بدل شده است.
پیش از این نیز پاسخ هوشمندانه و دندانشکن یک کاربر به "آلن ایر" توانست شات اسکرینی از فیس‌بوک را  برای نخستین‌بار به صفحه نخست روزنامه کیهان باز کند




"رجب طیب اردوغان" نخست‌وزیر ترکیه به تهران سفر می‌کند


"اومیت یاردیم"، سفیر ترکیه در تهران،  درباره اینکه قبلا گفته شده بود، "حسن روحانی" رییس‌جمهور کشورمان به ترکیه سفر می‌کند و این که آیا این سفر به تعویق افتاده، اظهار داشت: مسئله مبنی به تاخیر افتادن این سفر وجود ندارد، ایران و ترکیه تصمیم گرفته‌اند در سطوح عالی سفرهایی انجام بگیرد. همچنین "رجب طیب اردوغان" نخست‌وزیر ترکیه به تهران سفر می‌کند اما هنوز تاریخ‌ها مشخص نشده است.

سفیر ترکیه در تهران در گفتگو با ایسنا، درباره توافق اخیر ترکیه و اتحادیه اروپا مبنی بر تسهیل رفت و آمد بدون اخذ روادید و تاثیر آن بر رفت و‌ آمد ایرانیان به ترکیه با توجه به نزدیکی اتمام زمان رفت و آمد به این کشور بدون روادید گفت: این توافق اخیر میان ترکیه و اتحادیه اروپا بر مسئله رفت و آمد ایرانیان و اتباع ترک به کشورهای یکدیگر تاثیری نمی‌گذارد.



اردیم درباره انتشار اخباری مبنی بر مورد اتهام قرار گرفتن "هالک بانک" به خاطر همکاری با ایران تصریح کرد: این اتفاق به تازگی رخ داده من هم از طریق رسانه‌ها این خبر را دنبال می‌کنم اما باید به این نکته اشاره کنم که هالک بانک برای روابط ایران و ترکیه بسیار سودمند و تاثیر مثبتی داشته است. این بانک یکی از مهم‌ترین سازمان‌هایی است که توانست به تجارت ایران و ترکیه کمک بسزایی داشته باشد به خصوص برای ایران خدمات ارزشمندی ارائه کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به تازگی اختلاف دیدگاه‌ها میان ایران و ترکیه درباره بحران سوریه کاهش یافته است؟ بیان داشت: از ابتدا نیز این اختلاف نظرها میان دو کشور کم بوده است. هرگونه آسیب وارده به سوریه می‌تواند عواقب سنگینی برای ایران و ترکیه به همراه داشته باشد. بزرگترین اختلاف نظر میان ایران و ترکیه درباره "بشار اسد" است، اما این مسئله نیز قابل حل است.

سفیر ترکیه در تهران با اشاره به رفت و‌ آمد پی‌ در پی و روابط نزدیک ترکیه و سوریه پیش از آغاز این بحران گفت: انتشار چنین اخباری چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. اگر میان دو کشور یک اختلاف معقولی وجود داشته باشد در این صورت کشوری می‌تواند میانجی‌گری کند اما ما هیچ انتظاری مبنی بر برقراری ارتباط با حکومت اسد نداریم.

قطع شدن چند ساعته ایرنا


امروز ایرنا با گذاشتن این پیغام برای مدت زمانی قطع بود. "با عرض پوزش بابت اشکالی که در سایت بوجود آمده است. لطفا مجددا مراجعه نمائید. با تشکر از حسن توجه شما"

به نام مبارزه با مافیای نفتی به کام مفسدین اقتصادی

چهره پشت پرده فضاسازی‌های گسترده علیه وزارت نفت در سال‌های اخیر فردی است که بدلیل تخلفات گسترده از وزارت نفت، سازمان بازرسی کل کشور و دفترخدمات حقوقی ریاست جمهوری اخراج شده است.

به گزارش آینده، در ماه‌های اخیر بویژه از آغاز دولت یازدهم موج هدایت شده‌ای در جهت تضعیف و تهدید وزارت نفت از سوی برخی مراکز خاص هدایت می‌شود. اگرچه چهره بیرونی این موج، وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد است که پس از عزل بعنوان نماینده مجلس به مجلس نهم راه یافته است اما فرد پشت پرده این موضوع شخصی است به نام "محمود.الف" که منبع تغذیه شب نامه‌ها وتخریب‌های گسترده وزارت نفت بوده است.

این فرد که پیش از این بدلیل تخلفات گسترده از سازمان بازرسی کل کشور اخراج شده است و پس از حضور در وزارت نفت نیز بدلیل تخلفات دیگر توسط نهادهای نظارتی فاقد شایستگی برای حضور در این مجموعه تشخیص داده شده است اما با ارتباط ویژه با برخی مسئولان به دفترخدمات حقوقی ریاست‌جمهوری مشغول بکار گردید، اما از این مجموعه نیز اخراج گردید و با استفاده از همان روابط آلوده در مجموعه وزارت نفت نفوذ کرده و از یکی از شرکت‌ها حقوق آنچنانی دریافت می‌کند.

نکته جالب آنجاست که وزیر نفت وقت در سال 1389، طی دستور صریحی "محمود.الف" را در تمامی مجموعه‌های وزارت نفت ممنوع‌الورود اعلام می‌کند اما وی پس از برکناری و حضور در مجلس روابط خاصی با این فرد برقرار کرده و از او بعنوان مشاور و کارشناس در کمیسیون انرژی استفاده می‌کند که این اقدام بااعتراض سایر اعضا مواجه می‌شود که چگونه می‌تواند فردی که بدلیل تخلفات متعدد بارها اخراج شده است بعنوان کارشناس ومشاور در کمیسیون حضور یابد.

اما ماجرا از جایی جالب می‌شود که فرد مذکور که مدعی مبارزه با مافیای نفتی و متخصص در فضاسازی است پس از نزدیک شدن به برخی مسئولان تبدیل به دلال و رابط با شرکت‌های خارجی رقیب شده و مشخص می‌گردد آن شعارها و فضاسازی اولیه در جهت حذف رقیب بوده است.

تعطیلی قریب‌الوقوع یک دستگاه دولتی

یک دستگاه دولتی با موافقت هیئت دولت به زودی تعطیل می‌شود.

قدس نوشت: این دستگاه دولتی که در دولت نهم تشکیل شد پیش از این نیز بارها صحبت از تعطیل‌ شدنش به میان آمده است و گفته می‌شود هیئت دولت از مسئولان این دستگاه دولتی درخواست کرده تا هرچه سریعتر نیروهای خود را تعدیل کرده و وظایفش را نیز به بخش‌های دیگر واگذار کند.

یادگاری دیپلمات‌های انگلیسی در تخت جمشید

یادگاری نوشتن بر آثار تاریخی و مفاخر میراث فرهنگی کشورمان، یکی از عوامل تهدید‌کننده هویت فرهنگی و تاریخی فرهنگ و تمدن ایرانی، اسلامی به شمار می‌آید.

به گزارش پیام نو؛ استاد "عبدالله شهبازی" – مورخ و پژوهشگر تاریخ- در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی فیس‌بوک سندی تکان‌دهنده از یادگاری‌نویسی دیپلمات‌های انگلیسی بر دیوارهای "تخت جمشید" منتشر کرده که در نوع خود جالب توجه و تاسف‌برانگیز است. عبدالله شهبازی در توضیح این تصاویر نوشته است :



انتشار این تصاویر در صفحه شخصی فیس‌بوک این پژوهشگر تاریخ و مورخ کشورمان بازتاب‌ها و واکنش‌های متفاوتی را در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی برانگیخته است، برخی کاربران در واکنش به انتشار این تصاویر چنین اظهارنظر کرده‌اند: - چه سند گویایی؟ چرا تا بحال کسی به این موضوع اشاره‌ای نداشته یا داشته و من خبر ندارم؟

- یادگارنویسی بر پیکره میراث فرهنگی به اپیدمی داره تبدیل میشه  -هر چی می‌کشیم ازین انگلیسیهاست! - حرام لقمه‌ها!



نخست‌ وزير ايتاليا دعوت روحاني را پذيرفت

شبكه اسكاي‌نيوز 24 در گزارشي از سفر "اما بونينو"، وزير خارجه ايتاليا به تهران اعلام كرد كه "انريكو لتا"، نخست‌وزير اين كشور دعوت حسن روحاني رييس‌جمهوري را براي سفر به ايران پذيرفته است.

به گزارش ايرنا، اين شبكه افزود: ايتاليا قصد دارد تا در مسابقه دوستي و همكاري با ايران برنده شود و فصل جديدي را از عادي‌سازي روابط رقم بزند و ساير كشورهاي اروپايي را با خود به ايران ببرد. نخست‌وزير ايتاليا انتخاب حسن روحاني به عنوان رييس‌جمهوري ايران را فرصت خوبي براي پايان دادن به مشكلات دانست.

کدام مدیران احمدی‌نژاد در دولت روحانی پست گرفته‌اند؟

نگاهی به فهرست کابینه و معاونان وزرا در دولت "تدبیر و امید" نشان می‌دهد عزل و نصب‌های زیادی در وزارتخانه‌ها صورت نگرفته و بسیاری از افرادی که در دولت نهم و دهم سمت داشتند امروز هم در همان سمت یا پست دیگری به کار گرفته شده‌اند؛ با این حال هنوز هم عزل‌ونصب‌ها یکی از جدی‌ترین محورهای پرسش و تذکر نمایندگان مجلس است.

شرق نوشت: جدول زیر نشان‌دهنده برخی از آنهایی است که در دولت نهم و دهم فعال بوده‌اند و اکنون از همکاران دولت یازدهم به شمار می‌روند آن‌طور که اخبار حکایت می‌کنند عزل‌ونصب‌ها در حوزه معاونت‌ها و روساست و در حوزه جانشین‌ها و زیرمجموعه‌ها تغییرات چندانی رخ نداده است.



رئیس هیئت پارلمان اروپا: قصد بی‌احترامی به هاشمی را نداشتم

"تاریا کرونبرگ"، رئیس هیئت پارلمان اروپا در گفتگو با برنامه تلویزیونی صفحه دو بی‌بی‌سی فارسی گفت: ما می‌خواستیم با خانواده زندانیان سیاسی و با کسانی که در حصر خانگی هستند یعنی "موسوی و کروبی" ملاقات کنیم که البته امکان نداشت.

به گزارش ایسنا، کرونبرگ مدعی شد که محمدجواد لاریجانی، رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران به آنها گفته است که "روند قضایی" موسوی و کروبی "در آینده نزدیک" آغاز خواهد شد، وی افزود که  در سفر اخیر به ایران درباره تعیین یک نماینده حقوق بشر اتحادیه اروپا که به طور دائم به ایران سفر کند، با مقامات ایرانی صحبت کردند و ابراز امیدواری کرد که این کار بتواند "شروعی برای گفتگو در این زمینه" باشد.

رئیس هیئت پارلمان اروپا در پاسخ به سوالی درباره اتفاقاتی که پس از دیدار او و همراهانش با "اکبر هاشمی رفسنجانی"، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران افتاد، گفت که ماجرا به بی‌اطلاعی او از پروتکل باز می‌گردد و موضوع "هیچ ارتباطی با بی‌احترامی نداشت. میزبان به ما گفت بنشینیم و من از رسم بلند شدن اصلا خبر نداشتم."

گریه‌های خواننده مشهور ترکیه برای "رضا ضراب"

شبکه استار ترکیه که هر ساله مسابقه "صدای برتر ترکیه" را پخش می‌کند، در نخستین قسمت امسال خود با ابرو خواننده و همسر رضا ضراب در مورد حوادث اخیر گفتگوی کوتاهی داشت. "ابرو گوندش" که یکی از 4 داور این مسابقه است، در پاسخ به سوال مجری که خواستار توضیح در مورد حوادث اخیر و بازداشت همسرش شد، با چشمان پر اشک و اندوه فراوان گفت: رضا همسر من و پدر فرزندم است. ما با عشق با هم ازدواج کردیم. همانگونه که سال‌ها پیش بیماری سختی را پشت سر گذاشتم می‌گویم که از پس هر تاریکی صبحی هست و من به آن صبح امیدوارم.

به گزارش انتخاب، وی ادامه داد: من قبل از ازدواج هم خواننده بودم، بعد از ازدواج هم به کارم ادامه دادم و همچنان هم - حتی با وجود اتفاقات اخیر - این کار را ادامه خواهم داد. سپس مجری گفت که ما سعی خواهیم کرد با فضای برنامه و شوخی، اندوه تو را کم کنیم.

گلایه‌های نماینده کلیمیان از گذشته مرکز امور زنان


"سیامک مره صدق" نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد مرکز امور زنان در هشت سال گذشته گفت: در این نهاد حتی برای زنان به عنوان یک جنس مونث احترام قائل نبودند و فقط به زن به عنوان بخشی از خانواده نگاه می‌کردند. هرچند نقش همسری و مادری اهمیت بالایی دارد، اما این بخش همه شخصیت و هویت زنان نیست.

به گزارش ایرنا، سیامک مره صدق روز سه شنبه در دیدار نمایندگان اقلیت‌های دینی با "شهیندخت مولاوردی" معاون رییس‌جمهوری در امور زنان و خانواده از انتصاب وی ابراز خشنودی کرد و افزود که طی هشت سال گذشته چیزی به عنوان معاونت زنان نداشتیم و نامی که برای این مرکز انتخاب شده بود، متناسب با فعالیت‌های آن نبود.

وی تصریح کرد: کلیمیان و مسلمانان مشترکات فراوانی دارند، بنابراین اعتقاد ما به وحدانیت بهترین زمینه همکاری میان ما است و همچنین از وجود تشکل‌های بانوان کلیمی در کشور خبر داد و گفت که این تشکل‌ها در برخی از شهرها مانند شیراز از گذشته وجود داشته و بیشترین فعالیت‌های آنها در عرصه فرهنگی است.

نماینده کلیمیان در مجلس ضمن اعلام آمادگی برای همکاری جامعه کلیمیان با معاونت امور زنان و خانواده اظهار داشت: با حفظ چارچوب استقلال دینی خود برای پیشبرد اهداف ملی آماده هستیم. حدود 30 هزار یهودی در ایران سکونت دارند که 35 درصد در شیراز، پنج تا 10 درصد در اصفهان و بقیه هم در دیگر شهرها زندگی می‌کنند.

درخواست اسرائیل از آلمان: با ایران درباره سرنوشت "رون آراد" تماس بگیرید

 روزنامه المنار چاپ رام‌الله، اسرائیل از آلمان خواسته است با میانجیگیری و ارتباط با ایران، برای کسب اطلاعات درباره سرنوشت خلبان ناپدید شده این رژیم از ایران تلاش کند. اسرائیل با ارسال درخواست رسمی و سری به کشورهای اروپایی و آمریکا از آنها خواسته است بررسی کنند، آیا امکان تهیه اطلاعاتی درباره سرنوشت "رون آراد" وجود دارد یا خبر؟

به گزارش عصر ایران، منابع آگاه به روزنامه المنار گفته‌اند این درخواست اسرائیلی‌ها به دنبال گشایش به وجود آمده در روابط ایران و غرب پس از امضای توافقنامه هسته‌ای میان تهران و گروه 1+5 در ژنو مطرح می‌شود. به گفته این منابع، 27 سال پیش پس از سقوط هواپیمای جنگی رون آراد در جنوب لبنان، از وضعیت وی اطلاعی در دست نیست و دستگاه‌های امنیتی اسرائیلی به دنبال کشف سرنخ‌هایی از وضعیت وی هستند.



در چارچوب همین تلاش‌ها، هیات اطلاعاتی - امنیتی عالی رتبه‌ای از اسرائیل در چند روز گذشته به صورت محرمانه‌ای به آلمان سفر کرد و با مقامات ارشد در دستگاه جاسوسی آلمان دیدار کرد. دستگاه جاسوسی آلمان قبل از این بارها با میانجیگری و فعالیت‌هایی، زمینه حل پرونده‌های متعددی درباره افراد ربوده شده و ناپدیده شده  را فراهم کرده بود.



این مسئله در حالی مطرح می‌شود که ایران نیز همچنان برای کسب اطلاعات جدیدی از وضعیت سه دیپلمات و یک خبرنگار ناپدید شده خود در لبنان تلاش می‌کند. گفته می‌شود این 4 شهروند ایرانی در سال 1982، پس از بازداشت به دست گروه شبه نظامی در لبنان تحویل اسرائیل شده‌اند. این چهار شهروند ایرانی شامل احمد متوسلیان وابسته نظامی سفارت ایران در بیروت، سید محسن موسوی کاردار سفارت ایران، کاظم اخوان عکاس خبرگزاری ایرنا و تقی رستگار مقدم کارمند سفارت ایران در بیروت هستند.

درآمد متوسط یک روحانی چقدر است؟

مسئله امرار معاش روحانیون همواره از بحث‌های داغ جامعه بوده است، بسیاری از روحانیون پس از اتمام دروس حوزه برای امرار معاش، خود به کارهای دیگری نظیر تدریس در مدارس و دانشگاه‌ها، دفترداری اسناد و ازدواج، قضاوت، وکالت و ... مشغول شده و از آن طریق زندگی خود را تأمین می‌کنند.

به گزارش پارسینه، شهریه طلبگی نیز تا زمانی که طلاب ارتباط خود را با حوزه‌های علمیه ادامه دهند، به آن‌ها تعلق می‌گیرند که رقمی بین 100 تا 300 هزار تومان است. در کنار مشاغل رسمی یادشده "مسجدداری" یکی دیگر از منابع درآمدی روحانیون و طلاب به شمار می‌آید و بسیاری از روحانیون امامت جماعت یکی از مساجد را به عهده دارند و برای همین امر نیز مبلغی به عنوان ایاب و ذهاب و یا مدیریت امور مسجد از هیات امنای مسجد دریافت می‌کنند که مبلغ پرداختی آن برای یک وعده مغرب و عشاء نیز هم‌اکنون 500 هزار تومان است.

اقامه نماز جماعت ظهر و عصر در شرکت‌ها و ادارات دولتی، یکی دیگر از منابع درآمدی روحانیون است. در حال حاضر مبلغی که به عناوینی همچون "حق القدم " و یا هزینه ایاب و الذهاب به روحانیون برای اقامه نماز ظهر و عصر پرداخت می‌شود نیز حدود 500 هزار تومان است. "نماز و روزه قضا" هم از منابع درآمدی برخی طلاب و روحانیون است. هم اکنون عرف یک سال نماز و روزه قضای یک نفر که از دنیا رفته و ورثه آن اقدام به واگذاری آن می‌کنند به طور متوسط یک میلیون و پانصد هزار تومان است که نهصد هزار تومان آن مربوط به نماز و ششصد هزار تومان آن برای یک ماه روزه قضا است.



از فعالیت‌های درآمدی بالا برخی روحانیون یکی از آن را انتخاب می‌کنند و برخی تمام آن‌ها را انجام می‌دهند و به عنوان مثال صبح‌ها در حوزه حاضر شده و مبلغی را به عنوان شهریه دریافت کرده و در همان حوزه مسئولیتی را بر عهده می‌گیرند و حقوقی به عنوان مسئولیت اداری حوزه دریافت می‌کنند. زیرا بسیاری از مسئولین حوزوی ظهرها این اجازه را دارند که به میزان حدود یکی دو ساعت نیز برای اقامه نماز ظهر و عصر از حوزه بیرون بروند.

 مبلغی که به عنوان حق القدم و یا هزینه ایاب و الذهاب برای سخنرانی نیز به روحانیون پرداخت می‌شود نیز در تهران به طور متوسط 50 هزار تومان است.

عکسی غیرمعمول از رئیس‌جمهور ایران

سایت راشدنیوز تصویری منتشر کرده که رئیس‌جمهوری را در حال گذاشتن گل بر مزار شهدا نشان می‌دهد. در این عکس، دکتر روحانی بر خلاف عادت رئیس‌جمهور قبل از خود، بدون حضور هیئت همراه و جمعیت مرتبط و غیرمرتبط مقابل دوربین ظاهر شده است.



مدیری که نه احمدی‌نژاد تغییرش داد، نه روحانی

موج تغییرات وزرای وزارتخانه‌ها در زمان "احمدی‌نژاد" حتی کابینه او را به مرز انحلال کشاند. اما یکی از مدیران سطوح بالای دولت او نه تنها از تغییرات احمدی‌نژاد مصون ماند، بلکه دولت جدید نیز جایگاهش را بر مسند فعلی محکم‌تر کرد. این مدیر کسی نیست جز "علی صالح آبادی"، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار. این روزها سازمان تحت مدیریت او بیش از پیش پذیرای نقدینگی در دست مردم شده است و شاخص‌هایش قله واحدها را یکی پس از دیگری طی می‌کند.

به گزارش جام، علی صالح آبادی متولد سال ۱۳۵۷ در سبزوار است. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت مالی از دانشگاه امام صادق، دکتری مدیریت مالی از دانشگاه تهران، و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق است. او مانند بسیاری از هم ‎دوره‎ای‌ها و هم‎ دانشگاهی‎هایش پایان‎نامه‎ای با موضوع فعلی کارش تدوین کرده: "امکان‎سنجی راه‎اندازی بازار آتی سهام شرکت‎های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران (با تأکید بر مسائل شرعی و نیازمندی‎های بازار سرمایه)".



او را می‌توان از مدیران جوان موفق کشور دانست. صالح آبادی، پیش از اینکه به ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار منصوب شود، دبیرکل سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران بود و در اردیبهشت سال ۸۵ و در زمانی که نزدیک به یک سال از ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، گذشته بود، صالح آبادی پا به سازمان بورس تهران گذاشت. در آن زمان، داوود دانش جعفری مسئولیت ریاست بر ساختمان باب همایون یا همان وزارت اقتصاد را بر عهده داشت و صالح آبادی اولین بار با حکم دانش جعفری به ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار منصوب شد.

حرم حضرت عباس (ع) یک قرن پیش



۲ فیلم مورد علاقه شریعتی چه بود؟


"محمدعلی نجفی" کارگردان سریال تاریخی "سربداران" در گفت‌وگویی به دو فیلم مورد اشاره مرحوم "دکتر علی شریعتی" اشاره کرده است.

به گزارش شبستان، نجفی در گفت‌وگو با سایت "تاریخ ایرانی" تصریح کرد: بنا بر توصیه دکتر شریعتی قرار بود روی سینمای ایران مطالعه کنیم. دکتر شریعتی از فیلم قیصر و فیلم گاو خوششان آمده بود.
 
نمایندگان اسرائیل در سنای آمریکا


به گزارش 598، "مارک دانکوف"، مفسر سیاسی آمریکایی روز دوشنبه (۲ دی) در مصاحبه با پرس تی‌وی گفت: اظهارات "سوزان رایس"، مشاور امنیت ملی آمریکا، نفوذ رژیم اسرائیل بر سیاست خارجی واشنگتن را نشان داد. رایس گفته بود هر یک از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل که توافق هسته‌ای بلندمدت با ایران را دربرداشته باشد، می‌تواند یک محرک خودکار برای تحریم‌ها باشد.
 
به گزارش انقلاب، دانکوف افزود: "وقتی شما به جدیدترین سخنان مطرح شده از سوی سوزان رایس درباره فعال شدن محرک‌های خودکار و تعیین تحریم‌های جدید علیه ایران در صورت وقوع آنچه که نقض این توافقات اولیه درباره مساله هسته‌ای از سوی جمهوری اسلامی خوانده می‌شود، نگاه می‌کنید، می‌بینید که ما دیگر نیاز نداریم به چیزی فراتر از سناتور "مارک کرک" و سناتور "رابرت منندز" بنگریم تا بفهمیم که این فشار از کجا نشات می‌گیرد".
 


وی افزود: این دو نفر بزرگ‌ترین سخنگوی لابی اسرائیلی در سنای آمریکا هستند. سناتور رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا و سناتور مارک کرک هفته گذشته لایحه تحریم‌های جدید علیه ایران را ارائه کردند که از حمایت ۲۴ سناتور دیگر نیز برخوردار است.

توقع پيگيرى رفع حصر حرف مفت است!

پارسینه
نوشت: "حسین دهباشی"، سازنده فیلم انتخاباتی حسن روحانی و کلیپ نوسفر(صدروزگی دولت) در یادداشت کوتاهی در فیس‌بوک با کنایه به مصاحبه اخیر "حسام‌الدین آشنا" که عذرخواهی را شرط اصلی رفع حصر موسوی و کروبی توصیف کرده بود، نوشت: راستش حالا و با تفاسير اينجوركى، توقع پيگيرى رفع حصر آنهم با اين رفقاى آشنا و ناآشنايى كه ما داريم، حرف مفت است.

اداي احترام نظامي سرباز عراقي به تصوير رهبر انقلاب در مسير کربلا



کاریکاتور، جابجایی پایتخت!

مجلس شورای اسلامی به کلیات طرحی رای داد که در صورت تصویب جزییات، بخشی از پایتخت ایران به مکان و یا شهر دیگری از ایران منتقل می‌شود.



متن سوال از وزیر نفت در مجلس

طرح سؤال از وزیر نفت با درخواست یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد. به گزارش نماینده؛ طرح سؤال از بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت به ‌علت دریافت نکردن قیمت واقعی گاز از پتروشیمی‌ها برای اعلام وصول و بررسی‌های نهایی تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده است. متن کامل سؤال از زنگنه به این شرح است:

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم / هیئت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی/ خواهشمند است در اجرای ماده (۱۹۳) آیین‌نامه داخلی، سؤال این‌جانب از آقای مهندس زنگنه وزیر محترم نفت را برای بررسی به کمیسیون تخصصی ذی‌ربط ارجاع فرمایید.
 
خلاصه سؤال: چرا قیمت واقعی و قانونی گاز (خوراک) از پتروشیمی‌ها اخذ نمی‌شود؟ نماینده سؤال کننده: مؤید حسینی‌صدر، حوزه انتخابیه خوی و چایپاره

شرح سؤال: طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها، قیمت گاز تحویلی به‌عنوان خوراک به پتروشیمی‌ها باید ۶۵ درصد قیمت گاز صادراتی باشد. در حال حاضر به‌ازای هر متر مکعب (هفتاد تومان) از پتروشیمی‌ها اخذ می‌شود در حالی که در سال ۹۲ به‌شرط اعمال حداکثر تخفیف به پتروشیمی‌ها، باید قیمت گاز حداقل ۲۵۰ تومان باشد. عدم دریافت قیمت خوراک از پتروشیمی‌ها که بخش خصوصی هستند ظلم به بیت‌المال است و موجب از بین رفتن حقوق مردم می‌شود. قیمت واقعی گاز باید از پتروشیمی‌ها اخذ و به حساب خزانه واریز شود.
 
البته در سال ۹۳ قیمت قانونی خوراک حدود ۱۳ سنت یا ۲۳۰ تومان باید باشد. در ضمن قیمت گاز غیرخوراک (گازی که در تأسیسات مصرف می‌شود) باید با سایر صنایع یکسان باشد. تأکید می‌نماید که پتروشیمی‌ها خصوصی هستند و تخفیف فوق‌العاده قیمت آزاد باعث شده است که انگیزه‌ای برای صنایع پایین‌دست وجود نداشته باشد و صنایع بالادستی گاهی تا دو برابر سرمایه خود در یک سال سود برده‌اند و ارقام نجومی به‌صورت غیرقانونی تحصیل کرده‌اند که همه از کیسه مردم و بیت‌المال بوده است.

جوان‌ترین شهردار زن در کنار خانواده

صبحانه نوشت: خانم "سامیه بلوچ زهی" 26 ساله، شهردار شهرستان سرباز که با پدر و مادر، سه برادر و دو خواهر خود زندگی می‌کند.



وقتی یلتسین به گورباچف دستور می‌دهد!

"میخائیل گورباچف" که هفته گذشته اخبار کذبی درباره درگذشت او منتشر شده بود، در این تصویر در کنار بوریس یلتسین قرار دارد. صفحه "تاریخ جهان" در فیس‌بوک درباه این تصویر تاریخی نوشته است: "عکس لحظاتی را نشان می‌دهد، که گورباچف (رهبر شوروی) برای ایراد آخرین پیامش که از رادیو– تلویزیون پخش شد آماده می‌شود. دراین لحظه یلتسین به او می‌گوید که به صراحت بگوید که دیگر "اتحاد شوروی" وجود خارجی ندارد.

 25 دسامبر ۱۹۹۱ یلتسین به کرملین رفت و به گورباچف گفت که دیگر سمتی ندارد و باید کاخ کرملین را که وی به آن نیاز فوری دارد تخلیه کند، یلتسین در سال ۱۹۹۱، اندکی پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی به ریاست جمهوری روسیه انتخاب شد.

به گزارش پیام نو، یلتسین در فروپاشی شوروی نقش مؤثری داشت. او در سال ۱۹۹۳ به تانک‌های ارتشی دستور داد تا پارلمان کشور را که در کنترل کمونیست‌های تندرو بود مورد حمله قرار دهند".



پخت غذای کریسمس برای توفان زدگان فیلیپینی

عصرایران منتشر کرد، آلودگی شدید هوا در شهر جیائوژو در استان هنان چین



بوسه پاپ بر مجسمه عیسای نوزاد در مراسم کریسمس در کلیسای واتیکان



خرید گوشت ارزان و حراجی از بازار گوشت امسیت فیلد لندن برای شب کریسمس



پخت غذای کریسمس برای توفان زدگان فیلیپینی


انتهای پیام/
برچسب ها: سیاسی ، باشگاه ، خبرنگاران ، امام ، موسی کاظم ، کشمیر ، قران ، کلیسای واتیکان ، امسیت فیلد ، لندن ، هارون الرشید ، هنان چین ، فیلیپین ، کرملین ، اتحاد ، جماهیر شوروی ، سوسیالیستی ، ریاست جمهوری ، روسیه ، صالح آبادی ، گورباچف ، یلتسین ، بلوچ زهی ، سرباز ، نامدار زنگنه ، احترام نظامی ، سرباز عراقی ، رهبر انقلاب ، کربلا ، حسین دهباشی ، آشنا ، مارک کرک ، رابرت منندز ، سناتور ، امنیت ملی ، رژیم اسرائیل ، واشتگتن ، سوزان رایس ، پرس تی وی ، نجفی ، مارک دانکوف ، شریعتی ، فیلم گاو ، سربداران ، قیصر ، بورس ، اوراق بهادار ، حرم ، حضرت عباس ، اردبیل ، دانشگاه تهران ، عضو هیئت ، علمی ، دانشگاه ، امام صادق ، رون آراد ، روحانیون ، رام الله ، احمدی نژاد ، انریکو لتا ، ایتالیا ، اما بونینو ، اسکای نیوز ، تخت جمشید ، عبدالله شهبازی ، هاشمی رفسنجانی ، موسوی ، کروبی ، مافیای نفتی ، دولت یازدهم ، دولت دهم ، اتحادیه اروپا ، هالک بانک ، طیب اردوغان ، نخست وزیر ، حسن روحانی ، رئیس جمهور ، آلن ایر ، کیهان ، ایالات متحده ، پارسینه ، پیام نو ، تسنیم ، ایرنا ، ایسنا ، فارس ، مهر ، فیس بوک ، وزارت خارجه ، آمریکا ، جناح چپ ، جناح راست ، افراطی اقتدارگرا ، لینکلن ، دی ان ای ، کمیسیون صنایع ، مؤید صدر ، وزیر نفت ، اومیت یاردیم ، سفیر ، ترکیه ، تهران ، بشار اسد ، تحریم ، تاریا کرونبرگ ، هیئت ، پارلمان اروپا ، بی بی سی ، مصلحت نظام ، دیپلمات ، انگلیسی ، عزل ، نصب ، ابرو گوندش ، رضا ضراب ، صدای برتر ، مسابقه ، نماینده کلیمیان ، مره صدق ، شهیندخت ، مولاوردی ، اسرائیل ، آلمان ، ژنو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۱:۲۳ ۰۵ دی ۱۳۹۲
خدا رو شکر ما واسه پول نماز نمی خونیم
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۰:۵۴ ۰۵ دی ۱۳۹۲
با سلام
مبالغ ذکر شده در مورد حق القدم نماز جماعت بسیار بالا گفته شده واغلب نصف این مبلغ داده می شود و در موارد کمی برخی ادارات و شرکت ها این مبالغ را پرداخت می کنند.
آخرین اخبار