در راستای احیا منابع طبیعی و شهری کنفرانس ملی مدیریت بحران و HSE با حضور مدیران و کارشناسان HSE در مجتمع امام علی برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در کنفرانس ملی مدیریت بحران و HSE عباس خزرایی رئیس پژوهشکده  و مرکز علمی کاربردی سوانح طبیعی گفت: این کنفرانس نتیجه میز گردهایی است که با توجه به اینکه کشور ایران کشور حاصلخیز است باید راهکارها و برنامه هایی در این زمینه اندیشید.  
 
وی با اشاره به اینکه اولین حادثه در استان خراسان شهرستان طبس در دل کویر رخ داد و تخریب سنگینی را به بار آورد گفت: بعد از آن دو زلزله در شهر گیلان و زنجان اتفاق افتاد که هیچ روشی تا کنون برای برخورد و جلوگیری با سوانح طبیعی وجود نداشت.  
 
خزرایی با اشاره به حادثه خیز بودن کشور ایرانی اظهار  داشت: بر همین اساس بین 40 بلایا که در دنیا شناخته شده 31 مورد آن در کشور ایران رخ داده که دارای خسارت های زیادی بوده است.  
 
وی تصریح کرد: در راستای حادثه خیز بودن کشورمان باید راهکارها و برنامه هایی در این زمینه اندیشید که بتوان خسارت موجود در حد ممکن کاهش داد.  
 
وی در ادامه به زلزله بم اشاره کرد و گفت: زلزله بم در 28 دی ماه سال 82 به بزرگی 6.3 دهم ریشتر که یک سوم جمعیت آن شهر دچار خسارت شده است رخ داد و شهر تاریخی را به شهر ویران تبدیل کرد.  
 
خزرایی با اشاره به زلزله بم گفت: از زلزله بم می توان به عنوان یک دانشگاه یک مرکز آموزشی استفاده کرد که شروعی برای آموزش شهروندان و راهکارهایی در مقابل زلزله و حوادث طبیعی بود.  
 
وی خاطر نشان کرد: تقسیم بندی شهر و واگذاری مسئولیت به استانهای معین، عملیات تریاژ و انتقال مصدومین از محل فرودگاه شهر بم، کنترل بیماری ها از طریق توزیع آب شرب سالم، مدیریت امدادگری بین المللی و اخذ ویزا در سریعترین زمان ممکن، بازسازی شهر با نظر مشارکت مردم و احیای سریع و موثر کسب و کار از مهمترین تجارب آموزنده و ارزنده بود که می توان از مدیریت بحران شهر بم گرفت.  
 
در ادامه برنامه دکتر پیران استاد دانشگاه دبیر علمی کنفرانس گفت: در تعریف از بحران و شرایط اضطراری باید نگاهها را تغییر داد و موقعیت بحرانی را به تمامی ابعاد و چشم اندازها و موضوعات موجود فراتر برد.  
 
وی تصریح کرد: تغییرات و اقدامات در زمینه های مختلف باید با توانمندی در کوتاه مدت اجرا شود و ضرورت بازنگری و باز اندیشی قوانین در زمینه های مختلف تغییر نگاه به موضوعات است.  
 
وی افزود: کشف انواع توانمندی، کنترل توانمندی، هماهنگی و همکاری کارها و پاسخگویی با شفافیت از اصل های مدیریت بحران در حوادث است.  
 
در ادامه شکیب استاد گروه مهندسی دانشگاه تربیت مدرس گفت: شهر تهران وضعیت زلزله خیزی دارد و گسل های فعال موجود در آن مثل گرمسار، پیشوا، کهریزک، شمال تهران، شمال و جنوب ری و مشا است.  
 
وی در خصوص مراحل ارزیابی آسیب پذیری گفت: مراحل ارزیابی آسیب پذیری شامل ورودی، راهکارها و خروجی است.  
 
شکیب خاطر نشان کرد: مسائلی مانند کیفیت وسایل مصرفی، قوانین و مقررات فنی و تکنولوژی ساخت از جمله عواملی هستند که می توانند در ایمن بودن المانهای شهری موثر باشند.  
 
انتهای پیام /
برچسب ها: مهندسی ، تربیت ، مدرس ، کهریزک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار