فریندخت زاهدی عملکرد جشنواره تئاتر فجر را در سه دهه گذشته خوب و قابل دفاع ارزیابی کرد و آن را حاصل تلاش سه نسل از اهالی تئاتر دانست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، فریندخت زاهدی کارگردان و استاد دانشگاه به پایگاه رسمی اطلاع رسانی سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر گفت: برگزاری جشنواره در سال های گذشته روند بسیار پرفراز و نشیبی داشته است؛ امروز که به این نقطه رسیده ایم باید تلاش همه همکاران خود در سه نسل تئاتری کشور را قدر بدانیم.
وی افزود:  به سبب همین تلاش ها است که امروز شاهد این هستیم که ایران صاحب بهترین تئاتر در منطقه است. حتی می توان ادعا کرد تئاتر ایران از بسیاری از کشورهای اروپایی نیز پیشرفته تر است. این بیلان بسیار خوبی برای جشنواره تئاتر فجر است.
این هنرمند تصریح کرد: من در سی سال گذشته همراه جشنواره و شاهد تلاش تمام دست اندرکاران آن برای برپایی حرفه ای آن بودم. تنها ضعف مدیریت نمایش در کشور ما به عقیده بنده آن است که که نتوانسته ایم به تعریف جامعی از تئاتر حرفه ای در کشور برسیم.
زاهدی گفت: در سال های گذشته امکانات لازم برای پیشرفت تئاتر کشور را فراهم کردیم. سبک های متنوع تئاتری نیز راه خود را برای ارتباط با هنرمندان کشور یافتند، اما برای شکل دادن به تئاتر حرفه ای هیچ فعالیت جدی انجام نگرفت.
وي در تشریح تئاتر حرفه ای گفت: باید بودجه خاصی برای هنرمندان حرفه ای در نظر گرفته شود و در سال با آن ها یک یا دو قرارداد داشته باشند که این هنرمندان بتوانند بدون دغدغه مالی اعضای گروه خود را استخدام کرده و تئاتر را به عنوان شغل دائم خود دنبال کنند.
زاهدی ادامه داد: حضور این گروه های حمایت شده نیز در جشنواره ها باید به شکلی باشد که به صورت رپرتوار در شهر های مختلف و در جشنواره تئاتر فجر حضور یابند. درست است که تئاتر دانشجویی و آماتور ما حضور خوبی در جشنواره دارد اما ورود افراد پیشکسوت در جشنواره وابسته به حمایت از آن ها در طول سال است.
این هنرمند با بیان این که جشنواره تئاتر فجر وظیفه حرفه ای کردن تئاتر کشور را ندارد گفت: جشنواره تنها ویترینی است از آن چه در طول سال در کشور می گذرد. اگر در پی آن هستیم که تئاتر به عنوان یک هنر جدی مورد استقبال قرار گیرد باید در مدیریت کلان هنری بازنگری کنیم. جشواره تنها گلچینی از بهترین چیزهایی است که در کشور اتفاق می افتد.
او کمرنگ شدن حضور پیشکسوتان در جشنواره را ناشی از بی توجهی به آن ها در طول سال دانست و گفت: طبیعی است که تئاتری های پیشکسوت نمی خواهند به عنوان ویترین و به صورت مقطعی در صحنه حضور یابند. هدف جشنواره نیز در واقع استفاده ابزاری از هنرمندان نیست.
فریندخت زاهدی به بخش بین الملل جشنواره نیز اشاره کرد و گفت: برخی سال ها بخش بین الملل جشنواره بسیار خوب عمل کرده است. حتی در معرفی آثار ایرانی به فستیوال های بین المللی نیز در سال های اخیر اتفاق های خوبی رخ داده است. انواع سبک های به روز تئاتر از راه بخش بین الملل همین جشنواره به دانشجویان پرتعداد تئاتر در کشور ما معرفی شده است.
این هنرمند در پایان برگزار کنندگان جشنواره تئاتر فجر را به حمایت هر چه بیشتر از استعدادهای تئاتر کشور دعوت کرد و از آن ها خواست امکانات لازم را برای هنرمندان شهرستانی فراهم کنند تا حضور پررنگ تری در جشنواره داشته باشند./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار