سالانه در جهان حدود ۶۰ ميليون نفر به سياه سرفه مبتلا و بيش از ۵۰۰ هزار نفر بر اثر اين بيماري جان خود را از دست می دهند.

سیاه سرفه یک عفونت حاد سیستم تنفسی است که با سرفه ای پی در پی ، قطاری و فریاد گونه مشخص می شود که بیش از ۵۰۰ سال از شناسایی آن می گذرد.
امروزه واکسیناسیون سیاه سرفه در اکثر کشورها از جمله کشور ما به صورت گسترده انجام می شود و موارد ابتلا به بیماری به شت کاهش یافته است.
یک متخصص بیماریهای عفونی در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه، سیاه سرفه بسیار مسری است افزود: در کسانی که سابقه قبلی ابتلا به بیماری را نداشته و یا واکسیناسیون علیه میکروب سیاه سرفه انجام نداده باشند، در صورت مواجهه با ترشحات تنفسی آلوده احتمال ابتلا به بیماری ۱۰۰ درصد است.
فریدون رحمانی گفت: عامل اختصاصی بیماری میکروبی به نام بورد تلد پرتوزیس است که موجب همه گیری سیاه سرفه می شود و عامل موارد منفرد و تک گیر سیاه سرفه علاوه بر میکروب بورد تلد پرتوزیس میکروب دیگری به نام بروتلا پارا پرتوزیس است.
وی افزود: بروتلاپرتوزیس به مدت زیادی در محیط زنده نمی ماند و به عنوان حامل مزمن در انسان اثبات نشده است اما افرادی که مبتلا به عفونت تحت بالینی می شوند و بیماری آنها تشخیص داده نشده عاملی برای گسترش انتقال میکروب محسوب می شوند.
به گفته وی، این میکروب از طریق سرفه عطسه و ذرات تنفسی از افراد بیمار و آلوده به انسانهای مستعد منتقل می شود.
رحمانی راه پیشگیری را ایمن سازی عمومی کودکان با واکسن سیاه سرفه که در شیرخوارگی آغاز شده نقش اساسی در کنترل سیاه سرفه دارد.س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.