کسانیکه بدون ارائه هیچ گونه شواهد محکمی ایران را به نقض حقوق بشر متهم می‌کنند، خودشان به نقض حقوق اساسی شهروندان خود متهم هستند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "گلوبال ریسرچ" در مقاله‌ای به قلم کوروش ضیابری می‌نویسد: اکنون که ایران از طریق یک دیپلماسی پویا در مذاکرات هسته‌ای در حال بازسازی روابط بین المللی خود است و وجهه خوبی را به عنوان یک ابرقدرت نوظهور در منطقه به دست آورده، آمریکا و متحدان آن از این موضوع بسیار خشمگین و عصبانی هستند و قصد دارند که به بهانه حقوق بشر، جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار داده و قدرت تحمل آن را بسنجند.

*** تصویب قطعنامه ضدایرانی با هدف تضعیف مذاکرات هسته‌ای ایران
روز چهارشنبه، 18 دسامبر، مجمع عمومی سازمان ملل، قطعنامه‌ای را که از سوی دولت کانادا پیشنهاد شده بود، در محکومیت ایران به خاطر نقض حقوق بشر در این کشور، تصویب کرد. 83 کشور به نفع این قطعنامه و 36 کشور علیه آن رای دادند و 62 کشور باقیمانده دیگر نیز به این قطعنامه رای ممتنع دادند.
تصویب این قطعنامه ضد ایرانی که نتوانست رای اکثریت را از 193 کشور عضو سازمان ملل از آن خود کند، بلافاصله به دنبال مذاکرات حساس و بسیار چشمگیر بین ایران و 6 قدرت برتر جهان، بر سر برنامه هسته‌‌ای ایران صورت گرفت. مخصوصا پس از آنکه ایران و 1+5،‌ «برنامه اقدام مشترک» را در 24 نوامبر 2013 به تصویب رساندند که طبق آن، در ازای آزاد سازی برخی از تحریم‌هایی که در سال‌های اخیر بر ایران تحمیل شده، محدودیت‌هایی بر بخش‌های خاصی از برنامه هسته‌ای ایران اعمال می‌شود.

*** قطعنامه جدید سازمان ملل، تنها به افزایش احساس بی‌اعتمادی ایرانی‌ها به آمریکا و سایر کشورهای غربی که به نفع این قطعنامه رای داده‌اند، منجر خواهد شد
چنین قطعنامه‌ای که در شرایط حاضر کاملا نامربوط و ناخوشایند به نظر می‌رسد، بر مذاکرات مهم نمایندگان ایران و 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل، به همراه آلمان، که در سطح کارشناسی جهت یافتن پایه‌های عملی برای پیشبرد پیمان ژنو صورت می‌گیرد، به طور انکارناپذیری اثر سوء داشته و تنها به افزایش احساس بی‌اعتمادی ایرانی‌ها به آمریکا و سایر کشورهای غربی که به نفع این قطعنامه رای داده‌اند، منجر خواهد شد.

*** کسانیکه ایران را به نقض حقوق بشر متهم می‌کنند، خودشان به نقض حقوق اساسی شهروندان خود متهم هستند
تمام اعضای اروپایی مجمع عمومی سازمان ملل، به این قطعنامه رای مثبت داده‌اند، در حالیکه برخی از خود آنها متهم به نقض حقوق اساسی شهروندان خود هستند. صرف نظر از آسیبی که این قطعنامه به تجدید روابط ایران و غرب، که دولت جدید ایران به رهبری حسن روحانی خود را به انجام آن متعهد کرده است، وارد می‌کند، این قطعنامه به وضوح رویکرد ریاکارانه و فریبکارانه برخی از این کشورها را نسبت به مسئله حقوق بشر، روشن می‌سازد.
به نظر می‌رسد که برخی از قدرت‌های غربی سعی دارند تا از موضوع  حقوق بشر، به عنوان بهانه‌ای برای پیشبرد برنامه خود در منزوی ساختن کشورهای مستقلی چون ایران استفاده کنند. جالب اینجاست که آنها هیچگونه شواهد محکمی برای اثبات ادعاهای خود ارائه نداده‌اند و به جای توسل جستن به بیانیه‌های عمومی، به شیوه خود، آنچه را که به آن نقض حقوق مردم ایران می‌گویند، محکوم می‌کنند.

*** غرب چشمان خود را به نقض حقوق بشر در عربستان و کشورهای عربی هم پیمان خود، بسته است
آنها آشکارا چشمان خود را به نقض شدید حقوق اقلیت‌های مذهبی و قومی و همچنین زنان در کشورهایی که با آنها هم پیمان هستند، از جمله عربستان سعودی، بحرین، یمن و مصر بسته‌اند و همه چیز را به گونه‌ای وارونه جلوه می‌دهند که افراد ساده لوح باور کنند که این واقعا ایران است که حقوق مردم خود را نقض می‌کند.
اما دلیل این موضوع چیست؟ پاسخ به این سوال ساده است. تایید تعهد یک کشور به چنین ارزش‌هایی از جمله حقوق بشر، به اتحاد با قدرت‌های زورگویی که خود را تنها مدافعان و پیشگامان حقوق بشر می‌دانند، بستگی دارد. اگر کشوری جزو متحدان و دوستان این قدرت‌ها باشد، مورد ستایش آنها قرار خواهد گرفت و اگر جزو دشمنانشان محسوب شود، آنها نهایت تلاش خود را به کار می‌بندند تا این کشور را زیر پا له کنند.

*** کانادا یکی از بزرگترین ناقضان حقوق بشر است
دولت کانادا که پیش‌نویس قطعنامه سازمان ملل علیه ایران را تنظیم کرده بود، خود یکی از بزگترین ناقضان حقوق بشر در جهان غرب به شمار می‌رود. سازمان عفو بین الملل در دسامبر 2012، طی گزارشی اعلام کرد که کمیته‌های مربوط  به مبارزه با تبعیض نژادی و جلوگیری از شکنجه و آزار و دفاع از حقوق کودکان، طیف وسیعی از چالش‌های جدی مربوط به حقوق بشر را در کانادا، به خصوص در مورد مردم بومی این کشور، گزارش کرده‌اند.
این گزارش می‌افزاید: «تمام ارزیابی‌ها در خصوص حقوق اراضی و قراردادها، سطح فقر، متوسط طول عمر، خشونت علیه زنان و دختران، سطح بسیار نامناسب دستگیری و زندانی کردن افراد و یا دسترسی به خدمات دولتی مانند تامین مسکن، خدمات درمانی و بهداشتی، آموزش و پرورش، آب و حمایت از کودکان، نشان می‌دهند که مردم بومی سراسر کانادا با بحران شدید حقوق بشر مواجه هستند.»

*** رفتار توهین آمیز سفارتخانه‌های کانادا با متقاضیان ویزای این کشور
مدت زیادی است که مردم سراسر دنیا که به هر دلیلی قصد سفر به کانادا دارند، به نحوه برخورد سفارتخانه‌های کانادا در کشورهای مختلف با متقاضیان ویزا، معترضند؛ چرا که آنها به گونه‌ای تحقیرآمیز و توهین کننده با این افراد برخورد می‌کنند. حتی در ایران، جایی که دولت کانادا سفارتخانه خود را در 7 سپتامبر 2012، به طور یکجانبه تعطیل کرد، متقاضیان ایرانی ویزای کانادا، همواره از رفتار بی‌ادبانه کارکنان سفارت و اینکه این سفارت به دلایل سیاسی، صدور ویزای آنها را به تعویق می‌انداخت و خود این منجر به بروز مشکلات جدی برای کسانی که در تاریخ معینی قصد سفر به کانادا داشتند، می‌شد، ابراز نارضایتی می‌کردند. به علاوه، کانادا به طرزی وحشتناک، حقوق جوامع بومی و زنان را نقض می‌کند. 

*** زنان بومی کانادا، قربانیان خشونت خانگی
طبق گزارشی منتشر شده از سوی «انجمن زنان بومی کانادا» در سال 2012: «زنان بومی در زندگی روزمره خود، همواره با خشونت مواجه هستند... طبق آمار گوناگون، زنان بومی کانادا، نسبت به جمعیت کلی زنان در این کشور، دائما نرخ بالایی از خشونت خانگی را تجربه می‌کنند. در مقایسه با آمار کلی که یک زن از هر ده زن را شامل می‌شود، دست کم یک نفر از هر سه زن بومی کانادا، توسط شریک جنسی خود، مورد آزار و سوءاستفاده قرار می‌گیرد. البته برخی از آمارها، حاکی از خشونت جنسی علیه هر 9 زن از 10 زن کانادایی است. برآورد می‌شود که از هر 5 زن بومی کانادایی، حداقل 4 نفر، در کودکی شاهد خشونت خانگی بوده و یا آن را تجربه کرده‌اند.»

***61 درصد از زنان بومی و 50 درصد از زنان غیربومی کانادا مورد سوءاستفاده جنسی قرار گرفته‌اند
این گزارش می‌افزاید که در زمان مذکور، «تحقیقی از سوی «خدمات تادیبی کانادا» نشان داد که سوءاستفاده در زندگی زنان بومی، در مقایسه با زنان غیربومی کانادا، بخش گسترده‌تری را شامل می‌شود. این تحقیق نشان داد که 90 درصد از زنان بومی و 61 درصد از زنان غیربومی، در زندگی خود مورد آزار فیزیکی قرار گرفته‌اند، در حالیکه 61 درصد از زنان بومی و 50 درصد از زنان غیربومی نیز مورد سواستفاده جنسی قرار گرفته‌اند.»
کانادایی‌های بومی، علاوه براین، در سال‌های اخیر با انواع دیگری از  تبعیض و بی‌عدالتی روبه رو بوده‌اند اما هیچ قطعنامه‌ای از سوی مجمع عمومی سازمان ملل در دفاع از حقوق آنها و محکوم کردن ظلم و ستمی که علیه آنها صورت می‌گیرد، صادر نشده است.

*** وضعیت اسفبار حقوق بشر در عربستان
همین روال در میان متحدان آمریکا در خاورمیانه، که مطمئنا جزو بزرگترین ناقضان حقوق بشر در دنیا هستند، ادامه دارد اما به لطف «دلبستگی پرشور» خود به آمریکا، جنایات آنها نادیده گرفته می‌شود.
در عربستان سعودی، جایی که زنان اجازه رانندگی ندارند و تنها 5 درصد از نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند، حقوق بشر آشکارا نقض می‌شود اما از سوی قدرت‌های بزرگ دنیا و سازمان‌های بین المللی، در اعتراض به نقض حقوق بشر در عربستان هیچ صدایی بلند نمی‌شود. در عربستان سعودی، زنان و مردان اجازه ندارند که در ادارات دولتی در کنار هم کار کنند. حتی پیش از سال 2008، زنان برای ورود به هتل‌ها و یا اقامت در آپارتمان‌های مبله، نیازمند ارائه اجازه نامه از سوی سرپرست مرد خود بودند. در حال حاضر نیز، هر زنی که قصد دارد به مدت چند روز در یک هتل اقامت کند، باید نزدیک‌ترین ایستگاه پلیس را از رزرو اتاق و مدت اقامت خود، مطلع کند. 

*** نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی در عربستان
عربستان کشوری مسلمان و یکی از بنیانگذاران سازمان همکاری اسلامی است اما حتی سعودی‌های شیعه که حدود 10 تا 15 درصد از جمعیت کل این کشور را تشکیل می‌دهند،‌ از حقوق اساسی خود، از جمله انجام اصول دینی و مذهبی مربوط به خود در ملاء عام، خواندن نماز به سبک شیعیان و بازدید از آرامگاه بستگان و خویشان از دنیا رفته خود، محروم هستند.
در دسامبر 2012، نیروهای سعودی به خانه‌ای در استان «الجوف» هجوم برده و 41 نفر را که برای «برگزاری جشن کریسمس نقشه می‌کشیدند»، بازداشت کردند. آزادی‌های شهروندی، سیاسی و آزادی مطبوعات، در عربستان سعودی در وضعیت اسفبار و رو به افولی به سر می‌برد. کوچکترین انتقاد از مجلس عربستان و دولت، می‌تواند به زندانی شدن و یا حتی اعدام خبرنگاران منجر شود.

*** دورویی آشکار غرب در مورد مسئله حقوق بشر
اینگونه بی‌عدالتی‌ها و تبعیض‌ها در کشوری صورت می‌گیرد که نزدیک‌ترین متحد آمریکا در خاورمیانه و یکی از شرکای تجاری عمده آن در کل قاره آسیا است.
اوضاع حقوق بشر، در بحرین و یا یمن نیز در شرایط بهتری قرار ندارد. فعالان بحرینی و حامیان حقوق بشر، صدها مورد از اعدام‌های فراقضایی، بازداشت غیرقانونی و بدرفتاری با منتقدان رژیم آل خلیفه، مخصوصا به دنبال قیام مردم این کشور در فوریه 2011 را در این کشور پادشاهی کوچک خلیج فارس، گزارش کرده‌اند.
نقض حقوق بشر در این کشورهای عربی که آمریکا و دولت‌های غربی با آنها اتحاد‌ استراتژیک دارند، بدون هیچ زحمتی نادیده گرفته می‌شود. این امر حاکی از دورویی آشکار غرب در مورد مسئله حقوق بشر است.

*** مردم سراسر جهان به درک جدیدی از ایران به عنوان عضوی صلح طلب و مفید در جامعه بین الملل رسیده‌اند
ایران پیشرفت‌های زیادی در مورد مسئله حقوق بشر داشته است اما هیچ کس این موضوع را تایید نمی‌کند. البته، آنچه که کانادا، آمریکا و شرکای اروپایی آنها را همانند سال‌های 2011 و 2012 به تصویب قطعنامه‌ای در محکوم ساختن ایران به خاطر به اصطلاح نقض حقوق بشر سوق داده، این نیست که آنها واقعا به حقوق مردم ایران اهمیت می‌دهند، بلکه این به  خاطر بد جلوه دادن ایران و تبلیغات منفی علیه این کشور و تضعیف موقعیت آن در عرصه بین الملل است و همچنین مقابله با این حقیقت که مردم سراسر جهان به درک جدیدی از ایران به عنوان عضوی صلح طلب و مفید در جامعه بین الملل رسیده‌اند؛ کشوری که آماده رفع نگرانی‌های کشورهای دنیا در مورد فعالیت‌های هسته‌ای خود است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار