جانشین فرماندهی حفاظت سپاه با بیان اینکه دشمنان قسم خورده نظام با ربودن هواپیماهای خطوط هوایی ایران سعی در خدشه وارد کردن به اقتدار نظام بودند، گفت: در سال 63 امام راحل فرماندهی وقت سپاه را احضار کردند و به ایشان تذکر دادند که مسئولیت حفاظت و حراست از هواپیماها برعهده سپاه است که امروزه با همکاری نهادها و ارگان‌ها خطوط هوایی ایران از امن‌ترین خطوط هوایی دنیاست.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران، سردار سرتیپ دوم پاسدار محمدحسن کاظمی به مناسبت سالروز واگذاری حفاظت هواپیمای به سپاه پاسداران از سوی امام راحل گفت: بعد از پیروزی انقلاب دشمن توطئه‌های فراوانی را ایجاد کرد که مهمترین آن‌ها بحث ترور شخصیت‌ها بود.
 
وی ادامه داد: سال 62 دشمنان قسم خورده نظام، ترفند جدیدی را ایجاد کردند که با ربودن یک فروند هواپیمای خطوط هوایی ایران آغاز شد و در سال 63 ، 4 بار دیگر این اقدام خود را انجام دادند.  
 
جانشین فرماندهی حفاظت سپاه تصریح کرد: با ربودن هواپیما تمامی خبرگزاری‌ها و سایت‌ها این خبر را کار کرده و این باعث شکست اقتدار نظام می‌شد و حتی در بعضی مواقع کشورها قراردادهای خود را با ما لغو می‌کردند.
 
سردار سرتیپ دوم پاسدار محمدحسن کاظمی اظهار داشت: در سال 63 امام راحل فرماندهی وقت سپاه را احضار کردند و شفاها به ایشان تذکر دادند که مسئولیت حفاظت و حراست از هواپیماها برعهده سپاه است و به محض این که فرمان صادر شد بسیاری از همکاران گرد آمده تا امنیت پرواز خطوط غیرنظامی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران را تامین کنند.  
 
وی ادامه داد: بعد از آن تاریخ به محض حضور فرزندان انقلاب در عرصه حفاظت از خطوط هوایی تا سال 69، 26 مورد اقدام به هواپیماربایی داشتیم که خنثی شد. در سال 67، نیز فرماندهی وقت سپاه نامه‌ای به فرزند امام یعنی حاج احمد آقا نوشتند که آیا هنوز ضرورت دارد سپاه به ماموریت خود ادامه دهد و فرزند امام این مسئله را تایید کردند.  
 
جانشین فرماندهی حفاظت سپاه با اشاره به دستور امام راحل نسبت به این مسئله بیان کرد: امام در نامه‌ای که در این مورد مکتوب نمودند اظهار داشتند که با تشکر از زحمات سپاه پاسداران برای حراست از هواپیماها و برخورد با هواپیما ربایان، سپاه پاسداران چون گذشته مسئول حفاظت هواپیماها است و در صورت ربوده شدن هواپیما سپاه مسئول است. 

سردار سرتیپ دوم پاسدار محمدحسن کاظمی در ادامه گفت: در سال 68 نیز این سوال پس از رحلت امام(ره) مطرح شد و فرمانده وقت این مسئله را مطرح کردند آقا نیز عنوان کردند خدمات کمافی‌سابق ادامه یابد این سابقه‌ای بود که پس از تاریخ 5.10.63 انجام شد و پس از 30 سال سپاه همچنان موفق شده ماموریت خود را انجام دهد و باعث آرامش صنعت هواپیمایی کشور باشد و همچنین جز یکی از امن‌ترین خطوط پروازی دنیا باشد.  
 
وی تاکید کرد: با همکاری بین نهادها و ارگان‌ها امروز خطوط هوایی ایران یکی از امن‌ترین خطوط هوایی دنیاست.  
 
جانشین فرماندهی حفاظت سپاه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه آیا حفاظت سپاه با نهادهای بین‌المللی هماهنگی دارد بیان کرد: در هر کشوری سازمان هواپیمایی کشوری وجود دارد در سطح بین‌المللی نیز دو نهاد EKO و YATA بر فعالیت‌های هوایی بین‌المللی نظارت دارند که ایران عضو این نهاد است. این سازمان کنترل‌های خود را از خطوط هوایی کشورهای مختلف انجام می‌دهد در سال 68 طی بازرسی که به مدت 10 روز از خطوط هوایی ایران انجام دادند براساس ANAX18 ما نمره قابل قبولی را دریافت کردیم و حتی در برخی موارد رتبه برتر را به دست آوردیم که به لطف سپاه در طول 30 سال یک هواپیماربایی موفق انجام نگرفت.  
 
 سردار سرتیپ دوم پاسدار محمدحسن کاظمی ادامه داد: در سال 91 نیز که باز این بازرسی‌ها صورت گرفت نمره قابل قبول و مورد تایید را به ما دادند اگر در این بررسی نمره‌های قابل قبولی را کسب نکنیم ممکن است پروازها لغو شود و یا این که کشورهای دیگر اطمینان نمی‌کنند خطوط پروازی‌شان به کشور ما رفت و آمد کند.  
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا سپاه تجربه 30 ساله خود را در اختیار دیگر کشورها قرار می‌دهد یا خیر گفت: مسلما با گذشت 30 سال طبیعی است در این مسئله صاحب سبک شده و کارآزموده گشته‌ایم درخواست‌هایی در زمینه در اختیار قراردادن تجارب به ویژه از سوی کشورهای دوست و همسایه دریافت کردیم که اگر شرایط فراهم شود حتما این کار را انجام خواهیم داد.
 
جانشین فرماندهی حفاظت سپاه در پاسخ به این سوال که آیا تجهیزات حفاظت سپاه خطوط هوایی داخلی است و یا وارد می‌شود بیان کرد: برخی تجهیزات ابتدا به ساکن از خارج وارد می‌شود اما تقریبا به جایی رسیده‌ایم که خود آن را پیگیری می‌کنیم و حتی بسته به نوع ماموریت تکمیل می‌نماییم تجربه کاربرهای ما می‌تواند این تجهیزات را بهینه کند و در این زمینه تقریبا به مرزهای خودکفایی رسیده‌ایم.
 
 سردار سرتیپ دوم پاسدار محمدحسن کاظمی هم چنین در تکمیل اظهارات خود گفت: آخرین اقدامات در هواپیماربایی در سال 89 صورت گرفته و اقدام به مقابله 26 مورد بوده البته اقداماتی نیز داشته‌ایم که در نطفه خفه شده که با احتساب آن‌ها شاید بالغ بر 130 مورد باشد حتی در بعضی موارد درگیری مسلحانه انجام شده اما از هنرهای برادرهای ما این بوده که در درگیری‌های مسلحانه حتی یک مسافر هم زخمی نشده است.  
 
وی ادامه داد: منشا اقدامات هواپیماربایی غالبا از سوی دولت‌های متخاصم از جمله آمریکا، رژیم صهیونیستی و.... بوده که با پول‌ها و آموزش‌های آن‌ها این مسئله صورت می‌پذیرفته اما معمولا اقدام به هواپیماربایی توسط نیروهای اجین شده  داخلی و گروه‌های معاند صورت گرفته است.  
 
 جانشین فرماندهی حفاظت سپاه ادامه داد: در صنعت ایمنی و امنیت دو مقوله مهم هستند از بعد ایمنی اورهال و بازرسی‌های فنی انجام می‌شود اما امنیت یک مقوله به هم پیوسته است و اگر این مسئله ساری و جاری نباشد بسیاری از مجوزهای ما لغو می‌شود و اگر این امر اتفاق بیفتد سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری اعتماد نخواهند کرد به همین دلیل است که ما غیر از اجرای قوانین داخلی خود تابع قوانین بین‌المللی نیز هستیم.  
 
سردار سرتیپ دوم پاسدار محمدحسن کاظمی با بیان این مطلب که سپاه علاوه بر اینکه حفاظت خطوط پروازی را در اختیار دارد مسئولیت حفاظت از شخصیت‌ها را نیز برعهده گرفته است بیان کرد: سپاه مسئولیت حفاظت از شخصیت‌ها از جمله سران قوا و رهبری را برعهده دارد که در همین رابطه بد نیست اشاره‌ای کنیم به ترور شهید مطهری که به دست گروه فرقان انجام شد و بعد از این مسئله مسئولیت حفاظت از شخصیت‌ها از سوی امام (ره) به سپاه واگذار شد و ما شاهدیم که بعد از شهید مطهری ترور موفقی نداشته‌ایم.  
 
وی ادامه داد: آخرین ترور که توسط منافقین و گروه‌های معاند با نظام صورت گرفت ترور شهید صیاد شیرازی و شهید لاجوردی بود که متاسفانه این دو بزرگوار از محافظین شخصی برخوردار نبودند، اما هرجا که نام مقدس سپاه قرار گرفته اراده از بدخواهان سلب شده که در این زمینه می‌توان به بعد از ترور نخبگان هسته‌ای اشاره کرد زیرا از زمانی که حفاظت از دانشمندان هسته‌ای به سپاه واگذار شد شاهد هستیم که چنین مسئله‌ای را نداشته‌ایم.
 
جانشین فرماندهی حفاظت سپاه در پایان با اشاره به شهدای عرصه حفاظت خاطر نشان کرد: در عرصه هواپیمایی برخی از این شهدا در جبهه شهید شدند که در مجموع در عرصه حفاظت از شخصیت‌ها و تامین امنیت خطوط هوایی ما 360 شهید تقدیم کرده‌ایم.  

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار