وکيل خانواده لوينسون از ايران خواست که براي یافتن اين مامور بازنشسته اف بي آي به انها کمک کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ مجري تلويزيون آمريکا با اشاره به ناپديد شدن رابرت لوينسون در ايران گفت او مامور بازنشسته اف بي آي، اداره آگاهي فدرال آمريکا در هجدهم اسفند 1385 در سفري به جزيره کيش در ايران ناپديد شد. پس از حدود هفت سال هنوز مشخص نيست که وي کجاست.

ديويد مک گي وکيل آمريکايي خانواده رابرت لوينسون در گفتگو با مجري تلويزيون آمريکا، در اين باره که آيا واشنگتن پست و آسوشيتدپرس از خانواده رابرت لوينسون براي انتشار اطلاعات جديد درباره همکاري وي با سي آي اي اجازه گرفتند، گفت نه، چنين اجازه اي را از خانواده وي دريافت نکردند. خانواده لوينسون به اين دليل که از ريسک و پيامدش بيم داشتند، اجازه چنين کاري را ندادند. در اين هفت سال که رابرت لوينسون ناپديد شده است، ما از تلاش هاي دولت براي يافتن وي بسيار ناراحت بوده ايم ولي نمي توانيم خيلي آشکارا صحبت کنيم. اين مسئله که رسانه ها ماموريتش را آشکار کردند، به ما اين امکان را مي دهد که حقيقت را بگوييم، که البته اين باعث آسودگي خيال خانواده اش خواهد بود.

البته درباره همکاري وي با سي آي اي، همسرش و بعضي از دوستانش پيش از اين که وي عازم ماموريت شود، اطلاع داشتند.

مک گي در پاسخ به اين سئوال مجري که چه کسي تصميم مي گرفت که اطلاعات همکاري وي منتشر شود يا نه، گفت‌ سردبيران آسوشيتدپرس. ولي در مورد خانواده لوينسون، همسرش کريسه و هفت تا فرزندش، هنگامي که وي ناپديد شد، يکي از دوستان، خانواده اش را مطلع کرد.
مک گي گفت هنگامي که وي ناپديد شد، من و يکي از دوستانش خبر مفقودي وي را به اف بي اي و سازمان سيا داديم، انتظار ما در آن زمان اين بود که آن ها به کمکش خواهند شتافت. ولي ما از اين مسئله بسيار شگفت زده شديم که آن ها به ما گفتند که وي هيچ رابطه اي با دولت نداشت، در حالي که ما مي دانستيم اين حقيقت ندارد. در چند ماه بعد از ناپديد شدنش، ما در حال جستجوي مدارکي مربوط به وي بوديم که به کامپيوترش دسترسي پيدا کرديم و سپس متوجه شديم که مکاتباتي وي با سي آي اي داشته است. اين مدارک نشان داد که وي به چه کاري مشغول است، ما اين موارد را با دولت در ميان گذاشتيم ولي آن ها همچنان رابطه وي با دولت را انکار کردند.

اين وکيل آمريکايي خانواده لوينسون در پاسخ به اين سئوال مجري که چه هنگامي شما اين اطلاعات را در اختيار کميته اطلاعات سناي آمريکا قرار داديد، گفت ما فرصتي به آن ها داديم که به جستجويشان ادامه دهند، در نهايت آن ها به ما خبر دادند که سي آي اي هر گونه ارتباطي را انکار کرده است. من در نامه اي به کميته اطلاعات مجلس سنا، همه اطلاعات را درباره اين که باب مشغول چه کاري بود و براي چه کسي کار مي کرد، توضيح دادم و مدارکش را نيز به همراه نامه فرستادم. اين کميته مجلس سنا، سي آي اي را مجبور کرد که به تحقيقاتي بپردازد و سپس آن کميته منتظر پيامدها و نتايج آن تحقيقات شد که اين خودش مدتي به طول انجاميد. اصرار سنا سبب شد که دولت به تحقيقاتي داخلي بپردازد. اين تحقيقات نشان داد که سي آي اي درباره ارتباطش با لوينسون دروغ گفت. بر همين اساس سه تن از سي آي اي اخراج شدند و هفت تن تنبيه شدند. وزارت دادگستري آمريکا تحقيقات جنايي را راه اندازي کرد.

مک گي با اعلام اين که سي آي اي براي ممانعت از شکايت خانواده لوينسون، دو و نيم ميليون دلار به آنان پرداخت کرد ؛ درباره معاوضه رابرت لوينسون با شخص ديگري گفت خيلي مشکل است که دقيقا بگويم چه بود. مردي که خودش را عمر مي خواند، پيام کامپيوتري فرستاد و در آن گفت که تبادل آدم انجام شود. ولي بسياري از جزئياتش کامل و درست نبود. در همان زمان ما آگاه شديم که نتايج ايميل هاي بعدي تلاشي شديد و جدي بود ولي متاسفانه اف بي آي در آن زمان گفت که اين تلاشي جدي نيست، چيزي است که واقعيت ندارد، بنابراين هيچ تلاش ملموسي در آن زمان صورت نگرفت. سپس با عکس ها و ويدئوي بعدي تازه فهميدند که مسئله بسيار جدي است.

مک گي افزود در حالي که ايران و آمريکا تلاش مي کنند به هم نزديک شوند، ما اين را فرصتي مناسب مي بينيم و فکر مي‌کنيم که ایران می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند. بنظر ما آمريکاييان و بخصوص اعضاي خانواده لوينسون و هفت فرزندش، اين اقدام دولت ايران را کاري بسيار دوستانه و با محبت قلمداد خواهند کرد.


وي گفت من فکر مي کنم که ايراني‌ها اين نفوذ لازم را دارند که منتهي به یافتن وی بشود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار