رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: هر چند وضع بودجه مناسب نیست ولی بدهی دولت به اوقاف باری بر دوش دولت است و تا جایی که امکان دارد باید در سال جاری پرداخت شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز(سه‌شنبه) در مراسم بزرگداشت هفته وقف گفت: رئیس فراکسیون وقف مطرح کرده که 250 از نمایندگان عضو این فراکسیون هستند و این موضوع نشان می‌دهد که مجلس توجه خاصی به وقف دارد.  
 
وی در ادامه افزود: کارهای فرهنگی و فضاسازی در زمینه وقف باید به شکل دقیقی بررسی شود.  
 
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید مشخص شود که وقف به چه قوانینی برای برجسته‌سازی تفکر وقف نیاز دارد، مثلا معافیت‌های مالیاتی یکی از این راهکارهاست ولی باید به گونه‌ای عمل کرد که ترویج وقف در ذهن جامعه تبلور یابد.  
 
لاریجانی اظهار کرد: برای ترویج فرهنگ وقف، کار باید از سازمان اوقاف آغاز شود، فراکسیون وقف هم می‌تواند در این زمینه به سازمان اوقاف کمک کند، همچنین کمیسیون‌های دیگر نیز می‌توانند در این زمینه موثر باشند.  
 
نماینده مردم قم با اشاره به روند بررسی بودجه سال 93 در مجلس ادامه داد: سازمان اوقاف باید مشخص کند که چگونه می‌توان در سال آینده یک گام به پیش حرکت کرد.  
 
رئیس قوه مقننه با اشاره به بدهی دولت به سازمان اوقاف گفت: بدهی دولت به سازمان اوقاف باید پرداخت شود، این موضوع در سایر بخش‌ها مانند آستان مقدس رضوی(ع) و آستان حضرت معصومه(س) نیز وجود دارد که این مطالبه به حقی است، از این رو سازمان اوقاف باید پیشنهاد خود را برای پرداخت مبلغ خاصی از بدهی مشخص کند، مجلس نیز در کمیسیون تلفیق در این باره تصمیم می‌گیرد.  
 
وی تصریح کرد: هر چند وضع بودجه مناسب نیست ولی بدهی دولت به اوقاف باری بر دوش دولت است و تا جایی که امکان دارد باید در سال جاری پرداخت شود. 

رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: این تلقی وجود دارد که وقتی نظارت‌های دولت انجام می‌شود، گاهی کارها درست پیش نمی‌رود بنابراین بهتر است این امور را به مردم بسپاریم؛ بدون‌شک هر چه ساختار وقف دولتی باشد، کارها دچار خفگی می شود؛ ما نمی گوییم درون سیستم های دولتی حیف و میل انجام می شود، ولی این تلقی وجود دارد زمانی که نظارت دولتی انجام می شود کار به شیوه خود پیش‌ نمی‌رود.
 
نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: همواره توجه به وقف در حکومت‌ها بوده است، در شرایط کنونی باید امکانات دولتی را به سمت وقف سوق دهیم، البته برای این موضوع باید اولویت‌بندی‌ها رعایت شود. 

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: براین اساس شاید بتوان کارخانجات را به نحوی وقف کرد که پشتوانه امور خیریه در کشور باشند.  
 
وی تاکید کرد: همچنین ما صنایع دولتی داریم که در حال حاضر به بخش خصوصی واگذار شده است و می‌توانیم این صنایع را به گونه‌ای سامان دهیم که برخی کارخانجات بزرگ پشتوانه فعالیت‌های فرهنگی سازمان اوقاف شوند.  
 
لاریجانی تصریح کرد: برای امکان‌پذیر شدن وقف حکومتی باید وجوه دینی و شرعی آنرا مشخص کرد؛ مجلس نیز می‌تواند در این موضوع به سازمان اوقاف یاری رساند تا وقف حکومتی امکان‌پذیر شود.  
 
انتهای پیام/  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار