وزير آموزش و پرورش گفت :آموزش و پرورش بنگاه كاريابي نيست كه بدون توجه به نياز، نيرو جذب كند.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران از وزارت آموزش وپرورش، دكتر فاني در نشست صميمي با مديران كل و كارشناسان معاونت توسعه مديريت و پشتيباني كه امروز در سالن اجتماعات حوزه ستادي با اشاره به نقش كليدي و مبنايي اين حوزه اضافه كرد : اگر تحولي بخواهد در آموزش و پرورش صورت پذيرد، شروع آن از معاونت توسعه مديريت و پشتيباني است كه زمينه ايجاد هرگونه تحول در آموزش و پرورش را فراهم مي سازد .
 
وي با انتقاده از تمركز گسترده اي كه در آموزش و پرورش وجود دارد، گفت : تمركز زدايي نيز بايد از همين معاونت آغاز شود.
 
وزير آموزش و پرورش با مرور 4 سياست توسعه مشاركت، عملياتي كردن بودجه براساس سرانه مدارس، ساماندهي نيروي انساني و مديريت آموزشگاهي اضافه كرد : يكي از كارهاي خوبي كه در ستاد بودجه انجام شده، تنظيم احكام بودجه سال 93 براساس اين 4 سياست اعلام شده  مي باشد كه جاي تشكر دارد .
 
وي افزود : از اين به بعد كار دشوارتر است، زيرا بايد آئين نامه هاي اجرايي آن نوشته شود و من تاكيد كرده ام در نوشتن آئين نامه تسريع به عمل آيد تا پس از تصويب بودجه، آموزش و پرورش اولين دستگاهي باشد كه آئين نامه اجرايي احكام بودجه را آماده كرده است .
 
دكتر فاني به دو رويكرد متفاوت در سرانه اي كردن بودجه اشاره كرد و يادآور شد : گروهي اين اقدام را مثبت و گامي در جهت تمركز زدايي و توزيع  متوازن قلمداد كرده و افرادي نيز آن را نگران كننده توصيف كرده اند    
 
البته قرار بر اين است ابتدا بصورت آزمايش  در تعدادي از مدارس به اجرا در آيد و پس از بررسي هاي لازم و باز خوردگيري و اصلاح به ساير مدارس تعميم يابد .
 
وي در ادامه افزود : در تئوري هاي مديريت سازمان به عنوان يك موجود زنده توصيف مي شود اگر مقررات از انعطاف پذيري و مديريت توانمند برخوردار نباشد به مرگ سازمان منجر مي شود. لذا ايجاد انعطاف، تمركز زدايي و مديريت قوي و توانمند از لوازم ادامه حيات سازمان مي باشد .
 
دكتر فاني با انتقاد از تخصيص 98 درصد بودجه به هزينه پرسنلي گفت: با 2% باقيمانده نمي توان كار تحولي چشم گيري انجام داد، لذا بايد تلاش كرد تا با كاهش 2% هزينه هاي پرسنلي آن  را به 96 درصد برسانيم و اين كار با توزيع مناسب انساني متناسب با نيازهاي آموزش و پرورش امكان پذير است .
 
وي از وجود 58 هزار نيروي اضافي كه حقوق مي گيرند و كار نمي كنند ياد كرد و افزود : اصلاح اين وضعيت به صرفه جويي بيش از هزار ميليارد تومان منجر خواهد شد و تخصيص آن به نيروهاي توانمند موجود انگيزه و        بهره وري آنان را نيز افزايش خواهد داد .
 
وزير آموزش و پرورش با تاكيد بر آن كه هرگز قولي ندهيد كه نتوانيد عمل كنيد، زيرا عدم انجام تعهدات جايگاه وزارتخانه را تضعيف خواهد كرد، اضافه نمود: چرا بايد براي انجام كارهايي  اعتباري پيش بيني نشده و لذا بخش عظيمي از بدهي هاي موجود ناشي از همين بي برنامگي ها ست . به همين دليل تاكيد كرده ام هيچ طرحي بدون پيش بيني محل اعتبار آن و پيوست مالي پذيرفته نشود.
 
وي به لزوم ايجاد توازن بين دريافتي هاي حوزه صف و ستاد اشاره كرد و اضافه نمود: چگونه است كه بهترين نيروهاي حوزه ستادي 2 سال آخر ترجيح مي دهند به جاي آنكه بمانند و از تجارب ارزشمند آنان آموزش و پرورش بهره مند  شود  معاونت دبستاني را ترجيح مي دهند؟
 
وي به معاون توسعه مديريت و پشتيباني  ماموريت  داد تا با تشكيل جلسات كارشناسي براي اين مشكل راه حل مناسبي پيدا كنند تا هر روز شاهد عزيمت كارشناسان خبره از حوزه ستادي به مدرسه نباشيم .
 
دكتر فاني با انتقاد از استخدام هاي دستوري كه متناسب با نيازهاي آموزش و پرورش نيست، اضافه نمود: در اين خصوص بايد در اين مورد خاص با حساسيت تمام نيازهاي آموزش و پرورش احصاء و متناسب با آن اقدام به جذب نيروي انساني نمود.
 
وي با تاكيد بر اين نكته كه آموزش و پرورش بنگاه كاريابي نيست، افزود: افراد فراواني با مدارك تحصيلي غيرمرتبط داريم كه بايد براي بهسازي آنان برنامه ريزي شود، يعني همين نيروي انساني موجود را براي ايفاي مسئوليت هاي مورد نياز آماده كنيم و در اين راه تلاش همه بخش ها ضروريست .
 
وزير آموزش و پرورش ، فراهم كردن زمينه كمك غيرنقدي از جمله بن كالا، سفرهاي زيارتي – سياحتي، كمك هزينه مسكن و.... را اقدامي راه گشا در تمام كشورها توصيف كردكه علاوه بر ارتقاي انگيزه كاركنان تورمي در پي نخواهد داشت .
 
شايان ذكر است؛ قبل از سخنان دكتر فاني چند تن از مديران كل و كارشناسان به ارائه گزارش عملكرد و مهمترين چالش هاي حوزه كاري خود پرداختند . 

انتهای‌پیام/
برچسب ها: اموزش ، پرورش ، وزیر ، بنگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار