دانش آموخته‌ی کارشناسی ارشد رشته‌ی نانو مواد در پژوهشگاه مواد و انرژی برای نخستین بار در کشور موفق به طراحی و ساخت شیشه های بازتاب دهنده‌ی تابش گرمایی شد .

سعید نیک بین مجری طرح در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت: صرفه جویی در هزینه‌ی تهویه‌ی منازل، خودروها، گلخانه ها و مجتمع‌ها از جمله کاربردهای مهم این طرح است که با استفاده از این شیشه ها که جلوی انتقال گرمای ناخواسته از یک محیط به محیط دیگر را می‌گیرند، میتوان هزینه‌ی تهویه‌ی هر محیطی به مقدار چشم گیری ( حدود 30 درصد) را کاهش دهد.
 
نیک بین تصریح کرد: این نوع از شیشه های ساخته شده کاربرد دوگانه‌ای دارد که هم در مناطق سرد و هم در مناطق گرم می‌توان از آن استفاده کرد.
 
وی در خصوص روند ساخت این نوع شیشه اظهار داشت: ما در مرحله‌ی ساخت به پارامترهای جدیدی نظیر تعیین دقیق ضخامت لایه‌ها، دمای حین لایه نشانی، دما و زمان عملیات حرارتی، استفاده از مواد مختلف و بررسی دقیق سطح دست پیدا کردیم که باعث بازدهی بیشتر می‌شود.
 
وی خاطر نشان کرد: این طرح پس از ثبت اختراع در جشنواره اختراعات منطقه‌ای مورد تایید بنیاد ملی نخبگان توانست حد نصاب سطح 3 این بنیاد را کسب کند.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: رشته ، تابش ، اختراعات ، هزینه ، شیشه ، نانو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار