مسئول اداره امور کتابخانه‌های معاونت پژوهش حوزه گفت: تاکنون ۴۷۰ کتابخانه مدارس علمیه در کل کشور شناسایی شده و برای ۳۷۰ کتابخانه شناسنامه صادر شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران قم، حجت‌الاسلام علی رائیجی به تشریح اهمیت توسعه و ترویج کتابخانه‌های مدارس علمیه پرداخت و گفت: امروزه مهم‌ترین نهادهای علمی و پژوهشی دنیا را با کتابخانه‌هایشان می‌شناسند و بحث تجهیز، توسعه و از طرفی افزایش کارآمدی کتابخانه‌ها برای نهادهای علمی یک ضرورت مهم و غیر قابل انکار به شمار می‌رود.

وی با اشاره به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب مبنی بر گسترش کرسی‌های نظریه‌پردازی و تولید علم افزود: تقویت حوزه‌های دینی، اسلامی کردن علوم انسانی و همچنین تولید مقالات علمی و پژوهشی از راه تقویت کتابخانه‌ها به عنوان ملجا و پناهگاه پژوهشگران و اندیشمندان میسر می‌شود.

مسئول امور کتابخانه‌های معاونت پژوهش حوزه تصریح کرد: اگر بخواهیم امروز در دنیا حرف نو و جدی داشته باشیم، باید کتابخانه‌های قوی و به روز داشته باشیم، زیرا بزرگانی امثال علامه امینی با رفتن به کتابخانه‌های بزرگ و عظیم جهان اسلام توانستن آثار عظیمی همانند الغدیر را به رشته تحریر درآورند.

وی با تاکید بر اینکه امروزه بحث کتاب و کتابخوانی و همچنین توسعه کتابخانه‌ها جزو ضروریات زندگی علمی و پژوهشی است، ابراز داشت: متاسفانه آن گونه که شایسته است به این مسئله توجه کافی نمی‌شود، در حالی که کتابخانه‌ها دروازه ورود به فرهیختگی و خلق آثار فاخر علمی هستند و به بیان دیگر کتابخانه‌ها آمادگاه میدان‌های علمی است.

رائیجی در ادامه با اشاره به اهداف راه اندازی اداره امور کتابخانه‌های معاونت پژوهش حوزه گفت: قریب به 4 سال است که این اداره با هدف تاسیس، تامین منابع مورد نیاز و همچنین سیاست‌گذاری‌های کتابخانه‌های حوزه‌های علمیه تشکیل شده است.

مسئول اداره امور کتابخانه‌های معاونت پژوهش حوزه خاطرنشان کرد: تاکنون 470 کتابخانه در کل کشور شناسایی شده و برای 370کتابخانه مدارس علمیه شناسنامه صادر شده است.

وی افزود: مدارسی که دارای کد از شورایعالی حوزه هستند و کتابخانه‌های آنها فرم شناسنامه‌ای را تکمیل کرده باشند، از خدمات ارائه شده بهره‌مند خواهند شد.

وی در پاسخ به سئوالی پیرامون نحوه عضو شدن طلاب در این کتابخانه‌ها گفت: طلاب مدارس علمیه محدودیتی برای عضو شدن در کتابخانه‌ها ندارند و می‌توانند با مراجعه به کتابخانه مدرسه علمیه خود و مراجعه به سامانه مدیریت کتابخانه، کارت عضویت دریافت کنند و از خدمات کتابخانه‌هایی که متصل به این سامانه هستند، بهره‌مند شوند.

رائیجی با اشاره به تعامل این اداره با سایر نهاد‌ها گفت: ارتباط ما با نهادهای بیرون از حوزه یا حتی سایر نهادهای حوزوی ارتباطی سازنده است؛ با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تفاهم نامه‌های خوبی منعقد شده و ارتباط موثری با این وزارتخانه برای تقویت و توسعه کتابخانه‌ها داشته و خواهیم داشت.

وی خریداری و تهیه تازه‌های نشر را یک ضرورت برای کتابخانه‌های مدارس علمیه دانست و افزود: سعی داریم در حد توان و تا جایی که اعتبارات کافی داشته باشیم، کتاب‌های چاپ جدید را خریداری و در اختیار کتابخانه‌های مدارس علمیه سراسر کشور قرار دهیم.

مسئول اداره امور کتابخانه‌های معاونت پژوهش حوزه گفت: در ماه منتهی به هفته پژوهش، بسته‌های متنوع و کاملی از کتاب‌ها، برای بیش از 200 مدرسه علمیه ارسال شد که امیدواریم با عنایت‌های مسئولان بتوانیم در آینده‌ای نزدیک همه کتابخانه‌های مدارس علمیه را تجهیز کنیم./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.