انرژی خورشیدی از جمله انرژی های پاک می باشد که از طریق صفحه های خورشیدی به دست می آید. صفحه های خورشیدی وسایلی هستند که انرژی خورشید را مستقیما دریافت می کنند و آن را به الکتریسیته تبدیل می کنند.


​​به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛امروزه بسیاری ازمردم نگران وابستگی دایمی جهان به نفت و زغال سنگ به عنوان منابع انرژی هستند. نفت و زغال سنگ منابع پاک انرژی نیستند زیرا محیط زیست به وسیله ی دودهای ناشی از سوختنشان آلوده می شود ، همچنین تجدیدناپذیر هستند یعنی اگر یکبار مورد استفاده قرار گرفتند از بین می روند و مجددا قابل استفاده نیستند پس این منابع به سوی کمیابی پیش می روند. اثر جانبی دیگر این منابع تولید زیاد کربن دی اکسید است. سوخت های فسیلی به صورت قابل توجهی گازهای گلخانه ای تولید می کنند واین گازهای گلخانه ای دلیل افزایش گرمای جهانی و یا تغییرات آب و هوایی هستند ،بنابراین افرادی عمرخودشان رابه یافتن منابع انرژی تجدیدپذیر و پاک اختصاص می دهند.

انرژی خورشیدی از جمله انرژی های پاک می باشد که از طریق صفحه های خورشیدی به دست می آید. صفحه های خورشیدی وسایلی هستند که انرژی خورشید را مستقیما دریافت می کنند و آن را به الکتریسیته تبدیل می کنند. این انرژی برای مکان هایی که به خطوط انرژی الکتریکی دسترسی ندارند مناسب است. برای استفاده از این انرژی مشکلاتی نیز وجود دارد که این مشکلات عبارتند از:غیردایمی بودن انرژی خورشیدی (خورشید در طول روز نمی تابد) ومشکل دیگر آن است که میزان انرژی ای که توسط منابع خورشیدی تولید می شود به اندازه ی سایر منابع نیست.

امروزه حدودا یک درصد از نیاز جهان به انرژی از طریق انرژی باد تامین می شود. انرژی باد از طریق توربین ها تامین می شود. توربین ها شبیه آسیاب های بادی هستند که سه پره دارند و به آرامی می چرخند و انرژی بادی را تولید می کنند. اگرچه این انرژی پاکیزه و تجدیدپذیر است اما فراهم آوردن تجهیزات مورد نیاز برای تامین این انرژی بسیار گران و پر هزینه است. به دلیل اینکه توربین ها بزرگ هستند بعضی از مردم شکایت می کنند که این توربین ها باعث از بین رفتن نما و زیبایی طبیعت می شوند. نگرانی دیگری که وجود دارد آسیبی است که این توربین ها به پرندگان آن منطقه وارد می کنند.

انرژی زمین گرمایی از طریق گرمای موجود در زیر سطح زمین به دست می آید. این انرژی پاک در مقایسه با سوخت های فسیلی فقط مقدار کمی از انرژی تولید شده را به هدر می دهد. بر خلاف باور بسیاری از افراد انرژی زمین گرمایی یک منبع انرژی تجدیدپذیر به حساب نمی آید. بسیاری از کشورها از این انرژی برای تامین بخشی از نیازهای خود استفاده می کنند. بیشتر دستگاه ها و ماشین های مورد نیاز برای تولید انرژی در مکان هایی قرار گرفته اند که به راحتی می توان انرژی را از اعماق زمین استخراج کرد. میزان استفاده از انرژی زمین گرمایی برای فراهم آوردن انرژی مورد نیاز محدود است زیرا نیازمند تکنولوژی و تجهیزات گران قیمت می باشد. این انرژی در قرن بیستم تولید شد و مورد استفاده قرار گرفت. ایالت متحده ی آمریکا بزرگترین تولید کننده ی انرژی زمین گرمایی در دنیا است. از جمله مزایای استفاده از این انرژی آن است که می تواند بدون آنکه هیچ یک از سوخت های فسیلی (زغال سنگ، گاز و بنزین)سوزانده شوند از اعماق زمین بیرون کشیده شوند. این منبع انرژی برخلاف انرژی خورشیدی و انرژی بادی همیشه موجود و در دسترس می باشد.این منبع انرژی پاک در کنار مزایای ذکر شده مشکلات زیست محیطی را موجب می شود که مهمترین نگرانی ، آزاد شدن گاز سولفید هیدروژن است.

انرژی آبی از دیگر منابع انرژی پاک به شمار می آید. برای تولید این انرژی از حرکت های آب استفاده می شود. در بسیاری از کشورها انرژی آبی مقدار زیادی از انرژی مورد نیاز را (نسبت به سایر منابع انرژی پاک) تامین می کند. در تولید انرژی آبی آن مقدار از انرژی که به هدر می رود چندان زیاد و قابل توجه نیست. گاهی با ایجاد سد بر روی یک رودخانه و یا ساختن یک دریاچه ی مصنوعی به محیط زیست آسیب وارد می شود ، از جمله ی این خسارت ها کاهش تعداد ماهی های موجود در این آب ها است.

مترجم : شکیبا بیاتی

منبع: active skills for reading_book4

برچسب ها: انرژی ، خورشید ، آب و هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار