استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: روحانیون باید مباحث معرفی وقف را بیشتر از احکام وقف بیان کنند چون معارف مربوط به وقف انگیزه ایجاد می‌کند که انسان‌ها به سمت این عمل بروند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان افزود: احکام نیز برای کسی که انگیزه وقف برای او ایجاد نشده است معنایی ندارد؛ لذا باید معارف وقف بیان شود تا در مردم انگیزه وقف ایجاد گردد.

وی ادامه داد: در روایات داریم که دنیا کشتزار آخرت است؛ لذا هر چه در آخرت درو کنیم و بخواهیم محصولی بدست آوریم باید در دنیا بکاریم و بذر آن را بپاشیم و وقف در واقع بذر پاشیدنی در دنیا برای درو کردن محصول در بهشت و آخرت است.

غرویان اضافه کرد: هر کار خیری که در دنیا انجام دهیم در این عالم و نزد خداوند گم نمی‌شود و خداوند خود درشت و ریز اعمال را رصد می‌کند و در هیچ کجا عمل ما گم نمی‌شود؛ لذا اگر وقف می‌کنیم کار خیری در عالم هستی ایجاد می‌کنیم که هر گز فراموش نخواهد شد.

وی بیان کرد: وقف در حقیقت گسترش دادن شعاع وجودی انسان است؛ از این جهت در روایات سفارش زیاد و در آیات تأکید شده است که انسان‌هایی که توانایی و مکنت مالی دارند برای بعد از مرگ خود نیز آثار وجودی و خیرات خود را با وقف کردن حفظ کنند.

غرویان ضمن تاکید بر احیای موقوفات قرآنی گفت: امام حسین(ع) نیازی به عزاداری ندارد بلکه ما نیاز به امام حسین(ع) داریم و بهترین راه این است که بدانیم امام حسین(ع) از چه کاری بیشتر خشنود می‌شود، از این رو رضایت قلبی ایشان باید تامین شود و مسلما حضرت و سایر ائمه(ع) بسیار خشنود می‌شوند که انسانی خانه یا زمینی وقف کند که بچه‌های مسلمانان در آن خانه یا ساختمان قرآن بیاموزند و با آن انس بگیرند تا در نهایت اهل روضه امام حسین(ع) و مجلس آن امام و کربلایی و عاشورایی شوند./س

برچسب ها: قم ، روحانیون ، مباحث ، وقف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.