در سی و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران بررسی لایحه برنامه 5 ساله دوم شهرداری در دستور کار قرار گرفت و با ارائه این لایحه اعضا موافقت و مخالفت خود را مطرح کردند.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در ادامه جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران بررسی لایحه برنامه 5 ساله دوم شهرداری تهران در دستور کار اعضا قرار گرفت. 
 
بر اساس این گزارش فاطمه دانشور در جریان بررسی این لایحه اظهار داشت: برخی از ماده های این برنامه دارای اختلاف اساسی است و انتظار می رود که مرکز مطالعات شهرداری راه اندازی شود تا کاستی های برنامه ها را از این پس شاهد نباشیم. 
 
وی ادامه داد: یکی دیگر از ضعف های این برنامه شاخص های ارائه شده است که متاسفانه کمی نشده و در بحث مسائل اجتماعی و فرهنگی ضعفهای بسیاری دیده می شود و تنها 11 درصد از کل این برنامه به موضوعات اجتماعی پرداخته است. 
 
تندگویان عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران در ادامه این بحث بیان داشت: تصویب برنامه دوم شهرداری تهران را می بایست از بودجه جدا کنیم چرا که بودجه یک موضوع جداگانه است و برنامه های شهرداری نیز یک موضوع دیگر و درحال حاضر شاهد عدم تحقق برنامه 5 ساله اول شهرداری هستیم. 
 
وی ادامه داد: درخواست ما از شهرداری این است که یک گزارشی جامع از برنامه ها و سرفصل های عملیاتی عملکرد برنامه 5 ساله اول ارائه شود و بسیاری از مواردی که در شهرداری محقق نشده در برنامه دوم پیگیری شود. 
 
اقبال شاکری رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به دخالت کمیسیون ها در برنامه اظهار داشت: فرصت لازم باید به کمیسیون ها داده شود و امروز کار  بزرگی برای اولین بار درحال انجام است. 
 
وی افزود: یکی از ضعفهای برنامه ارائه شده این است که مکانیزم اولویت بندی پروژه ها ارائه نشده و مشخص نشده که در صورت کسری بودجه پروژه ها به چه شکلی پیگیری می شود و در مدیریت یکپارچه شهری نیز این موضوع را نمی بینیم در حالی که اولویت تمامی اعضا قبل از حضور در شورا بر این اصل بوده است. 
 
دوستی عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه تصریح کرد: کارهای مطلوبی در برنامه صورت گرفته و این نکته که شهرداری پذیرفته 5 سال کار خود را بر اساس یک برنامه تطابق دهد بسیار عالی است و من پیشنهاد می کنم نظر مردم و نخبگان نیز در برنامه ریزی در نظر گرفته شود. 
 
وی ادامه داد: امروز در دنیا هر اتفاقی که قرار است رقم بخورد از مردم برای آن رای گیری می شود و پیشنهاد من این است که برنامه را در سایت شورا قرار دهیم و از مردم و نخبگان بخواهیم نظر خود را به ما انتقال دهند. 
 
وی افزود: نکته دیگر که باید به آن توجه شود بحث عمران است که بر اساس قانون 60 درصد از بودجه شهرداری عمرانی و 40 درصد دیگر جاری است و این موضوع که در 148 ماده از این برنامه ما نام عمرانی نمی بینیم اشکال وجود دارد. 
 
 سرخو: دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی این لایحه اذعان داشت، برنامه 5 ساله دوم شهرداری یک ماه است که در کمیسیون ها و کمیته ها روی آن کار می شود اما جمع بندی لازم روی آن صورت نگرفته و باید توجه داشت که دولت موظف است در بخش هزینه های حمل و نقل 50 درصد از اعتبارات را تامین کنند و امروز باید به بحث توسعه حمل و نقل کلان شهرها و بویژه مترو توجه بیشتری شود. 
 
وی افزود: در برنامه دوم شهرداری پیش بینی شده سیستم حمل و نقل مجهز به فیلتر سیستم های دیزلی باشد که این بحث کمک بسیاری به کاهش آلودگی هوا می کند و می بایست در همین امسال این کار را شروع کنیم. 
 
مختاباد عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در برنامه 5 ساله دوم شهرداری حتی یک درصد هم دیدگاه هنری وجود نداشته و برنامه را در اختیار دانشگاه صنعتی شریف قرار دادند و این سوال مطرح می شود که آیا این دانشگاه درزمینه های شهری، اجتماعی و فرهنگی نیز مهارت دارد یا خیر و امروز بحث مسائل فرهنگی در تهران در حال تبدیل به یک معضل ملی است و می بایست نگاه اجتماعی و فرهنگی در برنامه دوم شهرداری لحاظ شود و بخش عملیاتی فرهنگ در برنامه ارائه شده 5 ساله دوم  متاسفانه صفر است. 
 
چمران عضو شورای اسلامی شهر تهران ، ادامه داد: در برنامه ارائه شده شهرداری پیوستها وجود ندارد و مواردی که معاونین شهرداری در کمیسیون های مطرح می کنند تنها ایده آن ها است اما این موارد در برنامه پیش بینی نشده است. 
 
وی افزود: خواهش من این است که آنچه در کمیسیون ها مطرح می شود بر اساس مصوبات شورا باشد و نه ایده آلهای موجود را بیان کند. 
 
طلایی در پایان بحث جلسه امروز گفت: جلسه یکشنبه هفته آتی به معاونین شهرداری اختصاص خواهد یافت و جزئیات و کلیات این برنامه به صورت ریز دراختیار اعضا قرار خواهد گرفت. 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.