رییس مرکز ملی فرش ایران در سفر به یزد با اشاره به ثبت فرش پنج منطقه‌ی ایران از جمله اصفهان، قم و تبریز در وایکو گفت: 10 منطقه‌ی جدید از جمله یزد نیز برای ثبت به این مرکز اعلام شده است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، محمدباقر آقا‌علیخانی تصریح کرد: فرش مناطق هریس، خوی، تبریز، قم و اصفهان در سازمان بین‌المللی مالکیت معنوی وایکو به ثبت جهانی مالکیت معنوی رسیده است تا از این طریق از کپی‌برداری برند فرش ایرانی جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: همچنین 10 منطقه دیگر هم برای ثبت جهانی مالکیت معنوی فرش ارسال شده که استان یزد هم یکی از این مناطق است.

او همچنین از برگزاری المپیاد فرش دستباف کشور در استان یزد در سال جاری خبر داد و افزود: این المپیاد در دو بخش دانشجویی و دانش‌آموزی در سطح استانی تا پایان سالجاری برگزار می‌شود.

وی همچنین بر تدوین سند توسعه فرش دستباف استان یزد تاکید و اظهار کرد: در این سند نیازمندی‌ها، مشکلات و مسیر راه مشخص خواهد شد.

این مسئول در ادامه نیز با بیان این که متاسفانه در حوزه فرش همت یکپارچه‌ای وجود ندارد، افزود: سهم فرش در اقتصاد ایران کاملاً مشهود است، اما باید هم‌افزایی در بدنه‌ی اتحادیه‌ها و مرکز فرش داشته باشیم.

وی تاکید کرد: امسال 200 میلیارد تومان بودجه برای حوزه‌ی فرش در نظر گرفته شده است و این آمادگی را داریم تا 10 میلیارد تومان تسهیلات برای یزد در نظر بگیریم. همچنین 8 تا 10 درصد نیز یارانه پرداخت خواهیم کرد که اگر همین مقدار تسهیلات جذب شود، آمادگی پرداخت تسهیلات بیشتر را نیز خواهیم داشت.

آقا علیخانی در زمینه بیمه قالیبافان نیز گفت: سال گذشته 462 هزار نفر بیمه شده‌اند که در هفت ماهه اول سال‌جاری نیز 80 هزار نفر به این تعداد اضافه شده است که این‌ها ارقام پایینی محسوب می‌شوند چرا که برای این میزان صادرات به بیش از 700 هزار بافنده فرش دستباف احتیاج داریم.

رییس مرکز ملی فرش ایران به فرهنگ سازی در حوزه‌ی فرش اشاره کرد و گفت: در این زمینه مذاکرانی با رسانه‌ها صورت گرفته است. همچنین طرح برنامه‌ی 50 قسمتی با شبکه‌ی یک سیما آماده شده است که چند قسمت آن می‌تواند در خصوص فرش یزد باشد.

انتهای پیام/م

منبع: ایسنا
برچسب ها: یزد ، فرش ، دستباف ، المپیاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.