رئيس اتحاديه سراسري دامداران گفت: : تا زماني که ما بتوانيم با سه هزار ميليارد ريال تخصيص يافته به دامداران شرايط را مديريت کنيم بهاي شير ثابت مي‌ماند ولي بايد ديد با اين مبلغ تا کي مي‌توان اوضاع را مديريت کرد .

سعید سلطانی سروستانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه هنوز دستورالعملی در مورد نحوه اختصاص يارانه سه هزار میلیارد ریالي به دامداران ابلاغ نشده است، اظهار داشت: ما همچنان منتظرهستيم.

وی با بيان اين‌که به گفته برخي مسئولان قرار است اين پول در اختیار کارخانجات قرار‌گیرد تا آن‌ها شیر را به صورت یارانه‌ای در بازار عرضه کنند، اضافه کرد: سه هزار ميليارد ريال یک چهارم مبلغ درخواستی دامداران است و تخصیص این مبلغ تنها موجب ثبات قیمت شیر مي‌شود.

سلطانی ادامه داد: دامداران از این موضع ناراحت هستند و می‌گویند این پول نباید به کارخانجات یا شخص دیگری داده شود. 

وي افزود: این مبلغ حق تولیدکنندگان است و تنها باید در اختیار آنان قرار بگیرد، دامداری که از اول تیر تاکنون شیر را به قیمت ارزان تحویل داده و نهاده‌ای دریافت نکرده  نباید حقوقش به کارخانجات پرداخت شود. 

سلطاني اضافه‌ کرد: به نظر بنده برای جلوگیری از تورم و تأثیرگذاری حداکثری این مبلغ باید به صورت نهاده‌ای ارزان قیمت در اختیار دامداران قرار بگیرد. 

وي ادامه داد: ما حاضریم با تامين نهاده دراين زمينه به دولت کمک کنيم و اين نهاده‌ها را به قیمتی که دولت در تفاهم نامه خود تعهد کرده به دامداران تحویل دهیم. 

رييس اتحاديه سراسري دامداران با بيان اينکه سه هزار ميليارد ريال اختصاص يافته به توليدکنندگان تنها  هزينه تامين نهاده چهارماه آنان است، تصريح کرد: اين مبلغ کفاف 9 ماه تامين علوفه دامداران را نمي‌دهد اما ما آن را برای مدت زمان  بیشتری مدیریت خواهیم کرد. 

سلطاني با اشاره به اینکه من نماینده یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر دامدار در کل کشور هستم، گفت: تعهد دولت به دامداران تأمین علوفه است به اعتقاد من تحویل علوفه از ایجاد تورم جلوگیری و بازار نهاده را تنظیم می‌کند علاوه براین رضايت توليدکنندگان را نيز فراهم مي آورد. 

*يارانه در قالب علوفه به دامداران داده شود


وي با بيان اينکه کارخانجات سابقه بدی در این زمینه دارند، خاطرنشان كرد: در گذشته که پول یارانه به آنان تحویل داده می‌شد حدود ۹۰ درصد از پول دامداران را به بهانه اینکه دولت این مبلغ را به ما پرداخت نکرده نمی‌دادند، بنابراين دامداران از اینکه این پول به کارخانجات داده شود ناراحت هستند.

سلطاني تاکيد کرد: این پول حتما باید در قالب نهاده به دامداران تحویل داده شود و پیش بینی می‌کنیم پرداخت این پول به کارخانجات سبب بروزفساد مي‌شود.

وي افزود: دولت باید پول را در اختیار اتحادیه قرار دهد تا ما نهاده مورد نیاز دامداران را تأمین کنیم و علوفه را به قیمت قبل در اختیار تولید کنندگان قرار دهیم. 

وی با اشاره به اینکه هر کس در اینباره چیزی می‌گوید گفت: ما از اول تیر تاکنون شاهد تناقض گویی‌های مسئولان هستیم و اگر دولت خواهان ثبات بهاي شير است بايد هزينه آن را بپردازد و اين مبلغ نبايد از جيب دامداران تامين شود.

سلطاني اضافه کرد: اگر دولت این کار را نکند تولید لطمه جدی می‌بیند.

*تامين علوفه دامداران تا پايان سال به هزار و 200 ميليارد تومان پول نياز دارد

رييس اتحاديه سراسري دامداران اظهار داشت: مسئولان بايد در مورد نحوه اختصاص اين مبلغ از ما نظرخواهي کنند چرا که توليدکنندگان اجرا کننده اين دستوالعمل هستند.

سلطاني افزود: طي صحبتي که ما با معاونت امور دام داشتيم آن‌ها نيز در اين زمينه با ما توافق نظر دارند.

وي با اشاره به اينکه دامداران از سال 91 تاکنون بازار شير کشور را تنظيم کرده اند و ثبات قيمت شير نتيجه زحمات آنان است، ادامه داد: اگر دولت بخواهد به کليه تعهدات خود در زمينه تامين علوفه دامداران عمل کند با توجه به اختلاف قيمتي که بين بهاي نهاده‌ها در گذشته و امروز وجود دارد هزارو 200 ميليارد تومان پول لازم است .

سلطاني افزود: اين يارانه بايد در قالب نهاده مستقيما در اختيار دامداران قرار بگيرد چون طرف قرارداد دولت ما هستيم و دليلي ندارد مبلغ مذکور به کارخانجات داده شود.
 
وي تصريح کرد: تا زماني که ما بتوانيم با اين مبلغ شرايط را مديريت کنيم بهاي شير ثابت مي‌ماند ولي بايد ديد تا کي مي‌توان با سه هزار ميليارد ريال اوضاع را مديريت کرد چراکه اين پول بسيار محدود است.

سلطاني تاکيد کرد: مگر شير کمتري از دامداران گرفته شود چون تعهد دولت به دامداران خيلي بيشتر از اين بوده است.

انتهاي پيام/
 

برچسب ها: دام ، قیمت ، شیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار